Németh Gábor;Upor László;Freeszfe Egyesület;Cseke Tamás;Todoroff Lázár;Fuchs Máté;Antal Bálint;Szórád Máté;

- Freeszfe: Mégis kivilágosodik

Egy évvel az egyetemfoglalás után az ellenálló diákok számos művészeti produkcióval bizonyítják, hogy szabad egyetemük továbbra is él. Sőt: fejlődik.

- Úgy tűnt, elmúlt az az idő, mikor ha ezt az időszakot felidéző képeket láttam, nagyjából ugyanazt a távolságot és megrendültséget éreztem, mint az ’56-os amatőrfotók láttán – fogalmazott Németh Gábor író, a Freeszfe oktatója a kiállítást megnyitó beszédében. A Baross utca egyik kis kapualjában, a volt központi mosoda romos-téglafalas kulisszái adnak otthont az egyetemfoglalás képeinek, amelyek egyszerre fókuszálnak a kint-bent ellentétre és megragadóan dokumentarista jellegűek.

A „Felemelt kézzel” elnevezés olyan erős átértelmezése a megadásnak, amennyire ez a piros-fehér szalag felülírja az árpádsávot – utalt Németh Gábor az egyetemmel történtek szimbólumává vált piros-fehér szalagra. Szavaival szabadon élve a képekben van egy távolság, ami elegáns tudása az egyetemfoglalás lehetetlenségének, ez szelíd, irizáló szépséget ad nekik. Ennek a szelídségnek volt ereje, ami képes volt nagyon foglalt jelentéseket újraértelmezni.

Cseke Tamás, a kiállítás ötletgazdája éppen csak megérkezett az SZFE-re az Erasmus program keretében, amikor mit sem tudva a fejleményekről augusztus 31-vel ő is egyetemfoglaló lett. Nagyon sokan voltak hallgatók, akik fotóztak, így jutott eszébe, hogy összegyűjtsék a dokumentumokat. A tárlat nem csak visszatekintés és megőrzés, hanem továbblépés is – mondta - erőt ad ahhoz, hogy előre menjünk, futni kell vele.

- Úgy látom ezeket a képeket, mint amikor visszaolvasol egy naplót – a független fotóriporter Todoroff Lázárnak a hallgatóság által rendezett augusztus 31-i utcabálon támadt a megérzése, hogy itt valami fontos történik. Minden nap dokumentálta az eseményeket, és azután is követte a hallgatókat. - Mentem velük az otthonukba, Budapesten és vidékre, ne csak egy olcsó fővárosi anyag legyen – meséli. Nem akart hatásvadász képeket csinálni, csak a tényeket megfogni, szerinte emiatt bizalom és barátság alakult ki közöttük, ez a mai napig tart. Az ügyhöz való viszonya objektívből egyre szubjektívvé vált. - Ez nem tud másképp lenni, ha megszeretsz valamit. A jövőben egy méretes albumot fog készíteni a történetből. - Ha majd valamelyik fiatal unokája megkérdezi, mi volt ez az egész, akkor majd leporolja, levágja a konyhaasztalra úgy, hogy csattan, és meg tudja mutatni élete és a történelem egy darabját - néz a jövőbe.  

Dokumentumfilm, belülről

Fuchs Máté - szintén kiállító alkotó - a doktoriját kezdte, amikor az egyetemfoglalás kezdődött, azóta az Egyesület Emergency Exit (Vészkijárat) programjának keretében a salzburgi Mozarteumon folytatja tanulmányait. Számára nagyon bensőséges viszonyt ábrázolnak a képek. - Újra érzem a megrendítő közösségi élményt, vagy a belső feszültséget, amit az okozott, hogy kispályás és gyermeteg módokon próbáltak nyomást gyakorolni ránk, például amikor lekapcsolták az áramot, az internetet, vagy kizártak minket az Ódry Színpadról – fogalmaz. Számára ezek a képek memento-k. - De nem kell, hogy kihúzhatatlan tüskeként szúrjanak. Pszichedelikus állapot volt az egész egyetemfoglalás, az is, ahogyan elkezdtünk forgatni – meséli – szinte ösztönszerű reakció volt elsőre. Az SZFE dokumentumfilm rendező szakán (ahol 2019-ben végzett) arra érzékenyítették őket, hogy a hétköznapiban vegyék észre az egyedülállót. Az, hogy film készül ebből, fontos dolog, de én is úgy tekintettem erre az egészre, mint archivációs feladatra – vélekedett –, a legfontosabb, hogy 20-30-40 év múlva kutatható, felhasználható forrás legyen belőle. Fuchs szerint dokumentumfilmesként, kívülről nézve az a 71 nap az utóbbi évek egyik legfontosabb eseménye volt. Egyedülálló, hogy ennyien, ennyi kamerával, belülről dokumentálták. Egyelőre az utómunka egyik legelső fázisa zajlik, a nyersanyagválogatás és a szkriptelés, ami ebben az esetben a felvett anyagok leiratának elkészítését és annak rendszerezését jelenti.

A dokfilmmel foglalkozó Szórád Máté elmondta: összesen 1000-1200 órányi nyersanyag gyűlt össze a 71 nap alatt. Tíz ember folyamatosan dolgozik rajta, de több egyesületi tag is megfordul a munkaszobában. A jelenlegi leválogatás munkafolyamat egyik célja az, hogy létrejöjjön egy hosszú folyosó, ahol minden egyes nap összes fontos történése felkerül a falra. Ez a vizuális összefoglalás segíteni fogja a későbbiekben a film szerkesztését, illetve ha valaki végigsétál majd ezen a folyosón, akkor teljes képet kaphat arról, hogy melyik napon mi történt az egyetemfoglaláson – festi le Szórád.  

Portalanított Ibsen

A Freeszfe a múlt héten mutatta be Henrik Ibsen: A nép ellensége című színművének feldolgozását is. Közel 140 éves a szöveg, van rajta mit leporolni, viszont oldalanként van benne 4-5 olyan mondat, amit egészen nehéz elhinni, hogy ilyen rég írtak – emelte ki Antal Bálint, a darab rendezője, az egyesület hallgatója. - Annyira evidensnek tűnt, ahogy záporoztak ezek a mondatok fent, a Vas utcai egyetemünk padlásán a fürdő és a város sorsáról (a mű eredeti közege), a közös ügyeinkhez való hozzáállásról, az erkölcsi dilemmáról, amiről a darab is szól, hogy a fejemben minden egyes alkalommal a fürdőt az egyetemre cseréltem – emlékezik vissza a rendező. Amint elmondta: a cél volt, hogy lehessen érezni a szöveg korát, és el lehessen ámulni rajta, viszont azt se akarta, hogy avitt legyen, ezért ki kellett cserélni egy-két dolgot. Külön energiát fektettek abba, hogy ne a gonosz polgármester és tiszta szívű öccse (a két főszereplő) „rossz a jó ellen” harcát ábrázolják, hanem próbálják megérteni, hány oldala van igazságaiknak. Ha színházról van szó, szerinte egyszerűen muszáj, hogy még a legmegátalkodottabb, hataloméhes figurákat is megértsük. - Amikor valaki az igazságért harcol, azt azért csinálja, mert nem tud máshogy tenni: és ha valaki egyszer elkezdett kiállni az igazáért, akkor nagyon nehéz abbahagyni, leszegett fejjel megszégyenülni – válaszolja a feldolgozás aktualitását firtató kérdésre Antal Bálint, aki decembertől havi két alkalommal tervezi előadni a darabot.  

A közösség erejével a nehézbombázók ellen

A létjogosultságunk bizonyításához nem kell többet mondani, mint hogy kétszáznál is több hallgatónk van, egy részük nemrég két európai egyetemen kapta meg diplomáját – fejti ki Upor László, a Freeszfe vezető oktatója, a korábbi SZFE rektorhelyettese. Folytonosságként látja az SZFE-ből Freeszfe-vé válást Németh Gábor, aki emlékeztetett, hogy az egyesület legelső és legfontosabb funkciója az volt, hogy diplomához lehessen juttatni a diákokat, akik nem akarták az elfoglalt egyetemen befejezni tanulmányaikat. - Most lehetőségünk van, hogy friss levegő fújja át a szívünket és az agyunkat, fellazítsunk olyan határokat, amiket nem lazítottunk volna – fogalmazott Upor. A régi iskolában elindult volna egy komoly megújulás, de ez megakadt, amikor ellenünk küldték „a nehézbombázókat”. Társadalmi értelemben is nyitottabbá kell tenni egy művészeti intézményt 2021-ben, épp efelé indultunk el, amikor az ég megzendült – világított rá a történtekre.

- Azt próbáljuk megnézni, ebből a kényszerhelyzetből hogyan tudunk felépíteni valamit, ami nem csak a hagyományokból következik, hanem a XXI. századi környezetből is, amiben élünk. Ez a Vészkijárat program egy szép tágas bejárat az ígéret földjére, ahol mi teremtünk valamit. A cél egy olyan laza európai szövetség létrehozása, ami az éppen aktuális nemzeti kormányoktól a lehető legfüggetlenebb. A mix, amit összead 3-4 vagy 6 intézmény egy olyan előre meghatározhatatlan elegy lesz, amiben mindegyik sajátosságai közül akadnak, de ami egyikre sem jellemző önmagában. Amit sem Ludwigsburg, sem Salzburg, sem Budapest nem engedhet meg magának, azt együtt megengedhetjük magunknak. Ha arrafelé haladunk, amerre gondolom, hogy haladnunk kéne, akkor még nagyon az elején vagyunk az egész folyamatnak. Mint egy csomó művészeti mozgalom kialakulásakor, valószínűleg utólag lehet kitalálni egy kategóriát majd erre – zárja mondandóját Upor László. Németh Gábor megfogalmazásában pedig az egyesület egy virtuális intézmény kerete. Nem egyszerűen coda vagy utóélet, hanem valaminek az eleje.  

Infó:

Felemelt kézzel: válogatás az egyetemfoglalás eddig nem látott fényképeiből

Budapest, Patyolat//PRÓBAüzem

nyitva: október 30-ig 

Felemelt kézzel: Foglaljunk hát! kerekasztal beszélgetés az egyetemfoglalás akciósorozatáról

Budapest, Patyolat//PRÓBAüzem

október 27. 17:30

A Freeszfe Egyesület előadása: A nép ellensége

Budapest, MU Színház - október 20., várhatóan decembertől

Rajk László tanítványai | kisfilmek: Tarr Béla workshop a Freeszfe-n 

Gödör klub

október 31.

A szabad egyetem első kilenc hónapjaJanuár 29. - A Freeszfe Egyesület megalakulása 30 alapító taggal Február 15. - Első közgyűlés, újabb 100 tag csatlakozik (a tagok csatlakozása folyamatos, jelenleg kb. 260-an vannak) Március 17. - Emergency Exit diplomamentő program bejelentése Május-június - Záróvizsgák, a külföldi egyetemek részvételével Július 7-11. -  Freeszfe nyári egyetem Július 12. - Emergency Exit program kapja az Európai Parlament Európai Polgár díját Augusztus - Felvételik, 4 osztály 50 hallgatója kezdi meg tanulmányait elsőéveseiként Augusztus 14. - Elhagyja az SZFE-t 41 filmes hallgató, gyakorlatilag a teljes Filmintézet Augusztustól szeptemberig - Tarr Béla workshop a Freeszfe hallgatóival Augusztus 31. - Tanévnyitó a Gödör Klubban Szeptember 4. - Újabb 74 hallgató hagyja el a Színház-és Filmművészeti Egyetemet, hogy tanulmányait az egyesület közvetítésével folytassa az Emergency Program keretein belül szeptember 6. - Az SZFE-ről távozott kb. 120 hallgató, 17 osztály, 60 oktató, és 4 osztály 50 új hallgatója kezdi meg az első tanévét szeptember 12. - A Színházi Kritikusok Céhének Kurázsi-díja szeptember 16. - TASZ Szabad-díj szeptember 19. - Robert Wilson kiáll a Freeszfe mellett szeptember 25. - Halász Péter-díj az egyetemfoglalás akciósorozatáért szeptember 27-október 1. - Első Freeszemle a Marczibányi Téri Művelődési Központban, Freeszfe fesztivál október 10. - Átveszi a diplomáját a dramaturg osztály az Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg egyetemen  

Szubjektív, iránymutató ám mindezek ellenére kompakt.