Lehet-e egy kortárs dráma időszerű, amely több mint negyven évvel ezelőtt íródott? A Rózsavölgyi Szalon vállalkozása, amely szerint a fiatal rendező, Dicső Dániel színrevitelében elővette Szakonyi Károlynak A hatodik napon című színművét, azt bizonyítja, hogy igen. Szakonyinak egyik kedvenc témája a család, ebben a történetében is egy család viszonyainak útvesztőiben, megoldatlan csapdáiban vergődnek a szereplők. Az előadás ősbemutatóját a Madách Színházban tartották 1978-ban Lengyel György rendezésében. (A Magyar Televízió tegnap, október 26-án, a szerző születésnapján vetítette a produkció 1980-ban készült felvételét Psota Irénnel és Bessenyei Ferenccel a főszerepben.)
A téma nagyon is aktuális, hiszen családon belül is hányszor teszünk úgy, mintha minden rendben lenne, közben az egész csak szánalmas szerepjáték. Szakonyi finoman bánik a szereplőivel, nem ítélkezik, csupán megfigyeléseket, állapotrajzokat közöl. Viszonyokat mutat, és a mögöttük rejlő vágyakat ütközteti a realitással. A dialógusok pontosak, nem túl írtak, szinte mindig célba találnak. A rendezés bízik az eredeti anyagban, csupán néhány momentumot, amely a játék keretéhez tartozik - a szereplők foglalkozása, a darabban megjelenő eszközök - változtat meg. Az egyik ajándékból, egy hűtőszekrényből így lesz például mobilklíma.
A színműben az egyedül élő apa (Szacsvay László) nem a kilencvenediket, hanem még csak a hetvenötödik születésnapját ünnepli. Erre az eseményre érkeznek meg a gyerekei és azok hozzá vagy nem hozzátartozói. Az egyik lánya Teréz (Járó Zsuzsa) a főszószóló. Ő mindent meg szeretne oldani, azt a több évtizedes elmaradást is, amely az idők folyamán összegyűlt. Igyekezetét kissé túl is tolja, Járó Zsuzsa ezt rendkívül jó arányérzékkel oldja meg. Ellenpontozza őt Szacsvay megözvegyült apája, aki sokkal lassabb, de az irónia mögött megbújó jósága szívbemarkoló, mint ahogy az is, hogy végül ragaszkodik a függetlenséghez.
A család többi tagja Béla (Mertz Tibor), az író Bandi (Karalyos Gábor), Ditke (Alberti Zsófi) és a csupán vágyott családtag, Ditke ismerőse, Elek (Mohai Tamás) valamennyien erős és érzékenyen játszott karakterként jelennek meg. Az apa többször mondja, hogy „még nem beszéltünk meg semmit.” Ez a semmi aztán szinte refrénné válik, mert kiderül, hiába a vágy a harmóniára, a be nem vallott magándrámák közepette gyakorlatilag mindenki a semmibe kapaszkodik.
Infó:
Szakonyi Károly: A hatodik napon
Rózsavölgyi Szalon
Rendező: Dicső Déniel
A premier előtti beszélgetés együttműködő partnere az OSZMI volt