környezetvédelem;katalizátor;dízelautó;

- Lefulladhat az európai autógyártás

Drámai helyzetben van az európai autópiac. Az új autót vásárlók - mint a szocializmusban - akár egy évet is várhatnak.

Aki ma befizet egy új autóra, számítson arra, hogy márkától, modelltől függően, akár 6-12 hónapot is várhat a kiválasztott kocsira. Ám nemcsak a szállítási határidők, hanem az árak is nekirugaszkodtak.

Az első félévben az új autó árak 8-10 százalékkal emelkedtek, de az elmúlt 1-1,5 évben összességében a drágulás 15-20 százalékot is elért - nyilatkozta a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke. A szakember nem sok jóval biztatott, szerinte ez a trend még biztosan folytatódni fog. Ezért érdemes minél előbb szerződést kötni, mert így nagyobb eséllyel előzhető meg egy esetleges újabb áremelés. Az eddig megszokott vásárlási kedvezmények száma és mértéke is igencsak megcsappant.

A használt autó menekülési útvonal lehetne, de idén ezek is 15-20 százalékkal drágultak. Az okok közül csak az egyik, és még nem is a legfontosabb a forintárfolyam hullámzása, főleg a gyengülése. Mára a világ autógyártása került válságba.

Már nemcsak a lassan egy  éve tartó chiphiánnyal kell számolniuk az autógyáraknak, de a gyártás számára szintén nélkülözhetetlen magnéziumellátás is akadozik, amihez alumínium-hiány is társul. Ha megszakad az ellátási lánc, az az európai autógyártás leállását is okozhatja - véli az elnök. A hazai gazdaság sem tudja kivonni magát a világtrendek hatása alól, és a magyar GDP 25 százalékát adó autóipar gyengélkedése ronthatja a növekedési kilátásokat. Márpedig az elmúlt hónapokban, hosszabb-rövidebb időre, több magyarországi autógyár is leállt alkatrészhiány miatt.

Mindez figyelmeztetés is a globális autóiparnak, hogy milyen veszélyeket rejt, ha alapvető alkatrészeket egy szállítótól, vagy nagyon szűk gyártói körből szereznek be. Az autóipar nyűgjeit ugyan a vásárló talán közvetlenül nem érzi a bőrén, de azt már igen, hogy az autóipari krízis más piacokra is kihat.

Idén az első háromnegyed évben valamivel több, mint 95 ezer új autót helyeztek forgalomba hazánkban. Ez a tekintélyes szám azonban 20 százalékos csökkenést jelent. A piaci szereplők szerint ez még tovább romolhat. Ráadásul a frissen forgalomba helyezett autók 25-30 százalékát 6 hónapon belül kivonják a forgalomból reexport és egyéb okok miatt.

Az autópiaci anomáliák egyik mellékhatása lehet a reexport visszaszorulása. A unión belül teljesen szabad az áruk mozgása és mozgatása, így például a hazai, készleten levő autókból más ország kereskedői is vásárolhatnak és viszont. A legtöbb gyártó azonban már nem enged készletre, raktárra rendelni, a reexport pedig ebből történhetne. Gablini Gábor úgy vélte, a még meglévő a készletek néhány hónapon belül elfogynak, vagyis nem lesz mit továbbadni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a forgalomba helyezések száma reálisabb képet mutat majd. 

A számok azt is mutatják, hogy az európai és a hazai autópiacon egyaránt zuhant a dízelautók iránti kereslet. Itthon a dízelek aránya 20 százalék alá csökkent az új autók között. A benzines modellek is vesztettek pozícióikból, s a nagy nyertes a hibrid lett. A tisztán elektromos hajtás még nem tudta áttörni az "üvegplafont", de valószínűleg ez már csak idő kérdése, és a gyárak típusváltásától függ. 

Késik az autóexport, ugrott a külkereskedelmi hiányA KSH adatai szerint augusztusban 751 millió euró volt külkereskedelmi mérleg hiánya, az egyenleg 1,1 milliárd euróval romlott az egy évvel korábbihoz képest. Az első nyolc hónapban a mérleg még jelentős 2,7 milliárd eurós többletet mutat, ám ez az aktívum már júliusban is csökkent. Augusztusban a kivitel volumene 3,6 százakkal kisebb, a behozatalé 6,9 százalékkal nagyobb lett az előző év azonos időszakához viszonyítva, vagyis a mérleg mind a két oldala romlott. A kivitel csökkenésében meghatározó szerepet játszott az autógyárak akadozó termelése: a KSH adatai szerint csak augusztusban a közúti jármű exportja közel harmadával, importja tizedével csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Eközben az első nyolc hónapban a hazai autógyárak kivitele még 20,9 százalékos növekedést mutatott a 2020-as alacsony bázishoz mérten, de augusztusra az autógyárakat elérte a kényszerű leállás az egyre szorongató alapanyaghiány miatt. A külkereskedelmi mérleg a romlásának másik oka a növekvő behozatal. Ugyanakkor a mostani importnövekedés mögött jelentős részben kormányzati támogatások vannak, amely kisebb részben növeli a beruházásokat. A behozatal növekedésének másik oka, az emelkedő energiaárak, ráadásul a fűtési szezon beindulásával ez is tartósan a külkerhiányt növelő tényező marad. P. ZS.
Megviseli az autógyárakat a globális csiphiányA globális chiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezető hiány miatt körülbelül egy havi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés. A hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, miután az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztak. Az elkövetkező hónapokban azonban a várakozási idő növekedésére és az árak emelkedésre kell számítani - közölték. Az Audi Hungariánál a chiphiány miatt több műszakot is le kellett mondani a motor- és a járműgyártás területén egyaránt, és egyelőre nem számítanak javulásra. A megrendeléstől az autók átvételéig a korábban, normál üzletmenetben jellemző 8-12 hét akár négy héttel is növekedhetett felszereltségtől függően, de jelenleg, extrém esetben ennél sokkal nagyobb csúszás, modelltől és felszereltségtől függően akár 6-12 hónap is előfordulhat - tájékoztatott a márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria.  A harmadik magyarországi autógyártó, a kecskeméti Mercedes-gyár idén háromszor is kénytelen volt leállítani a termelést a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt, és úgy számolnak, hogy a félvezetők hiánya a második félévben már visszaveti az értékesítést és jövőre is éreztetni fogja hatását. MTI

A szeptemberi 5,5 százalék után októberben és novemberben tovább gyorsul a fogyasztói árak emelkedése.