;

Giro d'Italia;Valter Attila;

- Valter Attila luxussegítővé lépett előre

Egyelőre nem bánja, ha nem a saját sikereiért kell versenyeznie, idővel persze szeretne feljebb lépni a hierarchiában.

Valter Attila is részt vett a Giro d’Italia magyarországi szakaszait bemutató rendezvényen, amelyet követően interjút készíthettünk a Groupama-FDJ 23 esztendős csömöri versenyzőjével. A magyar kerékpáros a sajtótájékoztató keretében arról beszélt, szeretné megnyerni az első visegrádi szakaszt, mi pedig arról kérdeztük, ha rögtön a verseny elején csúcsformába kerül, milyen eredményt érhet el az összetettben.

„Ez a nagy kérdés számomra a jövő évet illetően. Szerintem elég hamar ki fog derülni a szezon elején, látni fogjuk, hogy alakul az erőm és a formám. Egy párat bicikliztem az off szezonban, nem érzem azt, hogy elveszítettem azt az erőt, ami megvolt. A magyar rajt nagyon nagy marketing a csapatnak, nagy hátszelem lesz. Még akkor is ha nem mennék jól, de bízom benne, hogy nem a körülmények, hanem a teljesítményem miatt kerülök be a csapatba. Onnantól nehéz lesz eldönteni, hogy mit is célzunk meg” – felelte Valter Attila, aki tudja, hogy máshogy kell készülni az első szakasz megnyerésére és arra, hogy jó eredményt érjek el összetettben, azonban úgy véli, aki az összetettre készül, nem engedheti meg magának, hogy az első szakaszokon perceket kapjon.

„Hasonlóan kell készülni, mint tavaly, talán kicsit jobban rákészülni az elejére, és bízni abban, hogy kibírom a végéig. Az első visegrádi szakaszon és az időfutamon lehet percen felül kapni, ha valaki nem elég felkészült. Idén láttuk Simon Yates-et, talán ő volt a legerősebb a harmadik héten, de már az első héten túl sokat kapott. Minden számít, nem lehet rosszul menni az elején se” – folytatta a magyar kerékpáros, akit arról is megkérdeztük, hogy a végső döntést ki hozza meg a célokat illetően.

„A csapat, az edzők javaslatot tesznek, megmondják, hogy szerintük mit tudok a legjobban végrehajtani, mire látnak a legtöbb esélyt, ők mit szeretnének tőlem. Én ezt meghallgatom, el is fogadom, viszont én is el fogom mondani, hogy mit szeretnék. A csapat sosem erőltet olyat, amit te nem szeretnél, szerintem az eleve egy halva született ötlet, együtt fogjuk eldönteni. A legoptimálisabb az, ha jól megy az eleje és aztán tudom folytatni a menetelést és ott tartani magam az összetettben a legjobb 15 között” – magyarázta. Hozzátette, őt a verseny kezdetéig nem szokta érdekelni, hogy az milyen, hiszen mindig van három-négy sprint-, öt nagyon durva hegyi szakasz, az összes többi pedig hullámos, dombos néhány időfutammal. Mint mondta, a idei verseny útvonala nagyon hasonló volt a tavalyihoz, talán a 2020-as nehezebb volt, de lehet azért tűnt számára keményebbnek, mert az volt az első háromhetese, idén pedig már tudta, mire számítson.

„A magyar szakaszokhoz tudok képeket társítani, az itteni emberek szurkolása és szeretete nagy lesz – ez biztosan motiválni fog. A szakaszok közül talán csak a visegrádinál lesz fontos a helyismeret, illetve a balatonfüredinél, de én ott nem leszek elől a sprintben. Ott úgyis a legjobb sprinter fog nyerni, a második szakaszon a legjobb időfutamos. Hiába megyek végig százszor az Andrássy úton, nem én fogok nyerni, viszont Esztergomból Visegrádra egy jobb feeling lesz, nagyon gyorsan véget fog érni nekem a verseny. Egy pillanat lesz, annyira ismerem, annyira képben vagyok, hogy nagyon gyorsan telik az idő, amikor tudja az ember, hogy hol van. Kevésbé élem meg szenvedésként, mert edzésen már százszor átéltem. Nekem nagyon sokat fog számítani, tudom, melyik kanyarban, hogy kell helyezkedni, de ez önmagában nem garancia semmire. Visegrád nincs messze, biztos vagyok benne, hogy minden csapat be fogja járni az útvonalat, csak más egyszer-kétszer végig menni rajta nem gyorsan és más ott készülni évek óta” – felelte a magyar kerekes, akit arról is faggattuk, az idei eredményei mennyire erősítették meg a pozícióját a csapaton belül.

„Érzem én is, hogy közeledtem a nagyokhoz, Thibaut Pinot-hoz vagy David Gaudu-höz, de azt is, hogy erősebbek. Nincs is ezzel semmi baj, bennük is megbizonyosodott, hogy nem egy erős hegyi segítő vagyok, hanem egy luxussegítő lehetek, aki más csapatban akár saját magáért is küzdhetne. Én most jobban örülök, hogy küzdhetek Gaudu-ért, hogy megnyerjen egy nagy versenyt, mint hogy küzdjek én a 14. helyért. Ez most idén így alakult. Nagyon örülök, hogy ilyen hamar jött egy ilyen lehetőség és nem gondolom, hogy az életem végéig az lenne a célom, hogy mindig valakit segítsek, de jövőre sem lenne bajom azzal, hogyha őt kellene segítsem. Daviddal beszéltem egy pár szót, azt mondta, hogy idén negyedszer indult a Tour de France-on, az ideit szerinte egy élet is kevés kipihenni fejben, lehet, hogy jövőre kipróbálná magát a Girón, ahol még sosem indult. Ha egy nagyon jó formában lévő Gaudu megcélozza a Girót, akkor egyértelmű, hogy nekem őt kell segíteni. És lehet, hogy jobb is lenne az, levenne egyfajta terhet a vállamról, de mégis meg lenne a lehetőségem, hogy szökjek vagy nyerjek egy szakaszt.”

Valter Attila arról is beszélt, hogy örül annak, hogy az év ezen szakaszában csak hobbi bringás, s csak akkor teker, amikor kedve van hozzá. „Úgy vagyok vele, nem kell mindig, hogy kedvem legyen, majd jövő május előtt legyen nagyon sok. Egy-két hét múlva kezdődik a kemény munka, addig a saját lelkiismeretemen múlik, de a csapat most arra kér, hogy ne nagyon menjek, jobb, ha kipihenem magam százszázalékosan” – zárta szavait.

Rózsaszínbe öltözött OlaszországMár hetek óta a levegőben volt egy esetleges magyarországi indulás, november 3-án hivatalosan is bejelentették, hogy hazánkból indul jövőre az olasz kerékpárverseny. Maga a bemutató nem nyerte el az olasz lapok tetszését. Öt külön napon mutatják be a szakaszokat online közvetítésen, nem az országos televízióban, mert ahogy arról a Tuttobiciweb szaklap is ír, a szervező RCS MediaGroup még nem tudott megegyezni a Rai televízióval a közvetítésről. Ugyanakkor a tény, hogy az elmúlt két év kényszerszünete után újra külföldről indulhat a verseny egy reménysugarat is hordoz magában: vissza lehet térni a ma már tradicionális és patinás külföldi indulásokhoz. A Gazzetta dello Sporttól, a La Repubblicán át, a Sky csatornáig minden média részletesen elemezte az első három szakaszt, nagy hangsúlyt fektetve a látnivalókra, amelyeket a verseny érinteni fog. Az első szakaszon nagy várakozás övezi a Visegrádi várba kapaszkodó befutót, a második budapesti szakaszt igazi turista látványosságként írják le, a harmadik szakaszt pedig a „magyar tengeri” etapként említik. Felmerül a kérdés mi értelme van külföldről indulni. A szervező RCS MediaGroup (a Gazzetta dello Sport kiadója) szeretné külföldre is szállítani azt az élményt, amelyet egy nagy kerékpárverseny nyújt. A verseny hatása túlmutat a három héten ár tartó próbán és szurkoláson: nemcsak a kerékpárosok egy új generációja születhet, de most lehet, hogy előássák a garázs mélyéről a bringát azok is, akik rég nem tekertek: a kerékpározást nem lehet elfelejteni, egészséges és környezet kímélő. Riccardo Magrini, az olasz Eurosport szakkommentátora és volt kerékpáros szerint „a külföldi indulás lehetővé tesz két nemzet között egy szorosabb kulturális és kereskedelmi együttműködést, nagyon pozitív hatása lehet, hogy Olaszország elviszi a Girót Magyarországra, Magyarország pedig megismerteti az országot és kultúráját Olaszországgal a Girón keresztül.” Páran kritizálják, hogy sokat kell utazni a kerékpárosoknak. A múltban, amikor a Giro egy valódi vonalat írt le, a kerékpárosok megérkeztek egy városba és másnap onnan indultak tovább. A modern Giro már teljesen másként van megrajzolva. Plusz fáradtságot okoz, de a versennyel együtt jár a folyamatos utazás egyik pontból a másikba. Így a szervezők szerint a külföldi indulás is belefér a programba, főleg mivel Magyarország nincs is olyan messze, mint például a legutóbbi izraeli start 2018-ban. Ugyanakkor Riccardo Magrini akár Amerikából is indítana egy Girót, a szakkommentátor lapunknak elmondta, hogy korábban voltak már tervek egy New York-i indulásra is, majd hozzátette: az egyetlen út a fejlődés felé a verseny nyitása a határokon túlra. Jövőre a Tour de France és a Vuelta a Espana szintén külföldről indul, a Giro nem maradhat le mögöttük.” Azért is a magyar indulásra voksoltak a Giro szervezői, mert hazánkban nagy hagyománya van a sportnak, méretéhez képest sok bajnokot nevelt és a kerékpáros mozgalom most fejlődik. A Fanpage kiemelte, hogy a következő öt évben 450 millió eurót tervez a kerékpársport fejlesztésébe fektetni Magyarország. Tavaly az olaszok megismerték és megszerették Valter Attilát, Magyarország ostorát, a női szakaszban pedig mindenki Vas Kata Blankára figyel, nemcsak a cyclocross és mountain bike versenyeken, de a világbajnoki 4. helye óta az országúti kerékpár világban is. Favero-Fürjesz Judit Éva (Milánó)

Kötelező volna nyernie a Ferencvárosnak ma este a Celtic ellen, ha a tavasszal is pályára akar lépni az EL-ben. Szép feladat, mi tagadás.