Igazi szín-, forma- és stíluskavalkád fogadja a látogatót a Kiscelli Múzeum templomterébe lépve, ahol egy év után újra a hazai dizájnélet meghatározó fóruma, a Határtalan Design kiállítás foglal helyet. A bútor-, textil-, forma- és ékszertervezők, képzőművészek munkáit bemutató tárlat évről évre a régió legjobbjainak műveit, újító, friss, s mind gyakrabban a fenntarthatóságot és a környezettudatosságot is előtérbe helyező elképzeléseit vonultatja fel, mégis mindig meglepetést vált ki a nézőből sokszínűségével, változatosságával, aktuális reflexióival. Nincs ez másként idén sem, amikor tizenhat ország (Ausztria, Csehország, Észtország, Finnország, Hollandia, Lengyelország, Magyarország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia és Svájc) több mint százötven alkotójának művei sorakoznak fel, köztük olyan világhírű dizájnereké, mint a finn Yrjö Kukkapuro és Erja Hirvi, a spanyol Jaime Hayón, a brit Ross Lovegrove vagy a német Sebastian Herkner.
A műfajok és tematikák közti átjárhatóságot fókuszba állító kiállítás – amely kortárs táncosokat és zenészeket is bevonó programjaival összművészeti fesztivállá is alakult – idén egy külön szelekcióval, a ljubljanai Kreatív Központ kurátorainak válogatásával kiemelt figyelmet fordít a szlovén dizájn legújabb törekvéseire, valamint most is szerepet szán a kortárs ékszertervezőknek: a neves kurátorok által válogatott kiállítási egységben a legprogresszívebb, egyúttal nagyon szerethető darabok kaptak helyet. Ismét láthatók szőnyegtervező művészek alkotásai a múzeum emeleti tereiben, s a kiállításhoz kapcsolódik a textiltervezők projektje, a TEXHIBITION is, amely túl azon, hogy tervezők és gyártók együttműködését segíti, rendkívüli anyagokat jelenít meg hatodik éve.
A szervezők a dizájn tágan vett értelmezési lehetőségeit kívánják bemutatni, amelyet nem csupán a kiállítótérben való barangolás, a Határtalan Design Díjjal elismert művek is jól példáznak. Tárgy kategóriában a lengyel KABO & PYDO (Katarzyna Borkowska és Tomasz Pydo), hajlítottdrót-szegmensekből készülő, játékos és kifinomult lámpáit ismerték el, ékszer kategóriában a feltörekvő tervezők közt Biró Zsófia Gizella, a meghatározó tervezők közül az osztrák Susanne Hammer szembetűnő ékszereit díjazták, s textil kategóriában Zimonyi Gwendolin vehette át a díjat a mintatervezés és a vizualitás kapcsolatát új szempontból megközelítő, bámulatos munkájáért.
A díjazott műveken túl is ajánlott bejárni a tárlatot, mert olyan izgalmas alkotásokkal is találkozhatunk, mint a lengyel Oskar Zieta Ultraleggera nevű széke, amely Gio Ponti emblematikussá vált, 1700 gramm súlyú Superleggera székénél is könnyebb formatervezett tárgy. Szintén elképesztőek az osztrák Julia Koerner az organikus formákat, a szintetikus anyagokat és a legújabb technológiákat ötvöző, 3D nyomtatást alkalmazó munkái, amelynek struktúrái ismerősek lehetnek a Fekete Párduc című film Oscar-díjas öltözékeiről. Nem kevésbé mozgatja meg a fantáziát az élelmiszer-hulladékok újrahasznosítását szorgalmazó olasz Krill Design Team Ohmie elnevezésű, „illatos” tárgya, amely a világ első 3D nyomtatással, narancshéjból készült lámpája, vagy a szlovák Zuzana Svatik a nemi egyenlőtlenségek és sztereotípiák lebontását célzó, rendhagyó urnái.
Érdemes időt szánni a sokrétű kiállításra, átengedni magunkat a meglepetések erejének, pontról pontra felfejteni az egyes művek rétegeit, megismerkedni a dizájn megannyi megnyilvánulási formájával, megtalálni a kedvenceinket, és (újra)felfedezni az alkotás határtalanságában rejlő lehetőségeket.
Infó:
Határtalan Design / Design Without Borders
Kiscelli Múzeum
Látogatható: november 28-ig.
Alapító kurátorok: Szigeti Szilvia, Radnóti Tamás