HBO;eufória;Zendaya;

- Tükör, torztükör

Január 10. óta látható Zendaya főszereplésével és Rév Marcell operatőri munkájával a nagysikerű Eufória sorozat második évada. A statisztikák szerint hiába telt el két év az első évad premierje óta, az HBO Go nézői még soha nem vártak ennyire folytatást.

„Tudom, hogy ezt már elmondtam, de szeretném megismételni mindenki számára, hogy az Eufória felnőtt közönségnek szól. Ez az évad – talán még inkább, mint az előző – mélyen érzelmes, és olyan témákkal foglalkozik, ami felkavaró és nehezen nézhető lehet. Kérlek csak akkor nézd meg, ha jól érzed magad. Vigyázz magadra és tudd, hogy akárhogy is legyen, továbbra is szeretve vagy és így is érzem a támogatásodat. Minden szeretetemmel, Daya.”

Ezekkel a sorokkal készítette fel a gimnazistákról szóló történet nézőit a főszerepet játszó színésznő Instagram oldalán.

A kiemelkedő esztétikai és zenei hatásokat felvonultató széria nincs híján a szélsőségeknek. Érdemes feltenni a kérdést - tükröt tart-e a sorozat a mai fiatalok erkölcsi, szexuális és érzelmi világáról, vagy olykor hiteltelenné válik. A művet, mint világ mindegyik alkotását, lehet meseként/fikcióként szemlélni, ugyanakkor a felelősséget is látni kell. Az alapkoncepció vállaltan a kétezer után születettekről szól, őket célozza. Ahogyan tette ezt műfaji elődje, a brit Skins az ezredforduló tájékán négy évadon keresztül, a nyomógombos telefonon üzenetező tinikkel.

A Skins sem volt híján a határfeszegetésnek, de az új Eufória minden eddigi fölé lőtt a vizuális, erőszakos, erotikus mozzanatok terén. Mindezt elvitathatatlan, szinte Tarantinot idéző humorral, tehetséggel, impulzivitással, remek dialógusokkal, alakításokkal. A filmnyelvi bravúr, felcsigázó dramaturgia miatt nehezen lehet abbahagyni a nézést. És mintha az a hatás is működne, hogy vonzódunk az egyre gyarapodó veszélyekhez és a durvasághoz. Meglett felnőttként is rossz érzésekkel veszünk részt benne.

Az új epizód befejezésekor felmerül a kérdés - mit lehet még ezek után mutatni? Tényleg mindent látott már a XXI. század fiatalsága a devianciáról, a bántalmazásról, a bűnözésről, az addikcióról? Az Eufória kamaszainak a brutalitásról szerzett tapasztalatai halmozottak és egyelőre úgy tűnik, menekvés sincs. A határok láthatatlanok, mintha a barátság, szerelem, érintés, család, egészség, vagy egy ember élete sem jelentene túl sokat.

Németország minden magára adó kulturális intézménye feltételes módban tervez.