;

offshore;műtárgyak;Pandora Papers;

- Banksytől Picassóig: Az offshore világ értékes műtárgyai

A Pandora Papers néven ismertté vált vizsgálat 1600 műalkotást tár fel, amelyekkel "titokban kereskedtek" adóparadicsomokban.

Legalább 1600 értékes műtárgy került illegálisan az adóparadicsomokba 2009-óta - derült ki a Pandora Papers néven ismertté vált vizsgálati anyagból, amelynek erre vonatkozó részletei a napokban kerültek a figyelem középpontjába.

Az Oknyomozó Újságírók Nemzetközi Konzorciuma (ICIJ) 600 újságírója vett részt a munkában, nekik köszönhetően 12 millió olyan dokumentum látott napvilágot, amely üzleti világ árnyoldalára tévedt gazdag, tekintélyes szereplőinek ügyleteiről szolgáltat bizonyítékokat. Vagyonrejtegetés, adóelkerülés, pénzmosás került fel a többség bűnlajstromára, billiárdos a nagyságrendben, persze dollárban, és az érintettek között nem csak üzletemberek, de vezető politikusok is vannak szép számmal. Összesen 35 vezető politikus, több mint száz milliárdos és mintegy 300 vezető köztisztviselő offshore-ügyleteit tárta az összeállítás. 

A neves személyek ügyleteiről az elmúlt időszakban sok mindent megtudhattunk, arról azonban idáig kevés szó esett, hogy a műtárgypiac szereplői is kihasználták Panamában, Svájcban, Dubajban, Monacóban, vagy éppen a Kajmán-szigeteken kínálkozó lehetőségeket. Legalább 400 művész alkotása került, a legkuszább körülmények között adómentes „mennyországba”, így például Banksy tucatnál is több műve. Az ICIJ jelentése szerint közöttük szerepelt a Girl with Balloon, Flower Thrower és a Rude Copper két változata is. A londoni üzletember, Maurizio Fabris körülbelül 750 ezer dollárt fizetett 12 Banksy-műért, köztük a Lány lufival rézfeldolgozásáért. Az utcai falfestőként elhíresült művész képeinek útját a Londonban élő pénzügyi tanácsadó, az olasz származású Maurizio Fabris egyengette egy új-zélandi offshore vállalat közbeiktatásával. A szálak végül egy szingapúri bejegyzésű céghez, az Asiaciti Trusthoz vezettek, ez lett a banksyk tulajdonosa. A képeket valójában Fabris otthonában állítottak ki, természetesen adófizetési kötelezettség nélkül.

Egy amerikai műtárgykereskedő, a 2020-ban elhunyt Douglas Latchford, lopott kambodzsai tárgyait legalizálta offshore cégén keresztül. Kollekcióját egyébként a New York Metropolitan Museum of Art és a British Museum is kiállította, mielőtt kiderült a khmer kincsekről, hogy lopott, csempészett értékek. Az adót elkerülendő, Hongkongban bejegyzett brüsszeli Vedovi Gallery egy indiai aukciósház, a Saffronart közreműködésével bonyolított ügyletei is felkerültek a listára, amelyen szerepel a Srí Lanka-i Rajapaksa család is, amely ugyancsak fedőcégeken keresztül gyarapította műtárgygyűjteményét. Néhány Picasso, Modigliani, és Monet is feltűnik a napvilágra hozott file-okban, de ezek csak a jéghegy csúcsai - állítják a művészeti lapok által idézett szakértők.

Amíg a tényleges tulajdonosi nyilvántartásokat és más átláthatósági intézkedéseket nem vezetnek be, a műtárgykereskedelmi szabályozás önmagában nem akadályozhatja meg a művészet pénzmosásra és más tiltott célokra történő felhasználását.

Bár a Pandora dokumentunok ritka betekintést nyújtanak az ultra-gazdagok pénzügyi ügyleteibe, a művészetet érintő megállapodások közül sok látszólag legális példája a fedőcégek használatának, nem pedig az illegális tevékenység bizonyítéka. 

Igen komoly, sokszor évszázadok óta létező protokollhoz kell tartani magunkat, ha Ferenccel találkozunk. Ő azonban nem mindig ragaszkodik a tradíciókhoz.