oktatás;Emmi;pedagógusok;Budaörs;tanársztrájk;

- A tantestület mintegy háromnegyede tagadta meg a munkavégzést a budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban

Olyanok is beálltak a polgári engedetlenségi akcióba, akik a január végi tanársztrájkban még nem vettek részt. 

Szerda reggel a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium 48 pedagógusa - vagyis a tantestület több mint 70 százaléka - döntött úgy, hogy egynapos polgári engedetlenségi akcióba kezd, vagyis nem tartják meg az óráikat, így tiltakozva a kormány sztrájkrendelete ellen, amely a törvényeket felülírva tiltotta meg a pedagógus szakszervezeteknek, hogy valódi sztrájkot szervezhessenek. A héten ez már a harmadik intézmény, ahol a tanárok a tiltakozás radikálisabb formáját választották: hétfőn a kőbányai Szent László Gimnázium 12 pedagógusa, kedden a terézvárosi Kölcsey Ferenc Gimnázium 20 tanára tagadta meg a munkavégzést.

Az Illyés pedagógusai közleményben jelezték: kötelességüknek érezték, hogy a kiállásukkal felhívják a figyelmet Alaptörvényben foglalt jogaikra és az oktatás kiemelt fontosságára. „A sztrájk alapjog, tanár nélkül nincs jövő” - írták. Tollner József, a gimnázium egyik matematika szakos tanára a Népszavának úgy nyilatkozott: a kormány rendelete feldühítette a kollégáit, amit az is mutat, hogy a polgári engedetlenségi akcióhoz valamivel többen csatlakoztak, mint a január 31-én megtartott kétórás figyelmeztető sztrájkhoz.

- Mi mindannyian szeretünk tanítani, ezért vagyunk még mindig ezen a pályán. De a mai nap nem arról szól, hogy mi történik az első, második vagy a többi tanórán. Hanem arról, hogy elfogadjuk-e, hogy alapjogainkban is korlátoznak minket, és hogy a jövőben lesz-e elég pedagógus a pályán. Nemcsak önmagunkért, hanem a diákok érdekében is cselekszünk - fogalmazott Tollner József. Hozzátette: az intézményvezetés nyilvánvalóan nem támogatta, de nem is akadályozta a polgári engedetlenségi akciót, amelynek vállalják a következményeit.

A Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete március 16-ára hirdetett határozatlan idejű sztrájkot, amennyiben követeléseikről nem tudnak megállapodni a kormánnyal. Azonban úgy tűnik, a kabinet nem készül megállapodásra, ezért hozott inkább rendeletet arról, hogy a tanárok csak úgy sztrájkolhatnak, hogy közben tanítanak is – ilyen körülmények között a sztrájk értelmét veszti. A szakszervezetek képviselői ma délután tárgyalnak a kormány képviselőivel az Emberi Erőforrások Minisztériumában.

A Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete március 16-ára hirdetett határozatlan idejű sztrájkot, ha követeléseikről nem tudnak megállapodni a kormánnyal. Gulyás Gergely miniszter erről azt mondta: értik és jogosnak találják a pedagógusok igényeit, folynak a tárgyalások. Azonban úgy tűnik, a kabinet nem készül megállapodásra, ezért hozott inkább rendeletet arról, hogy a tanárok csak úgy sztrájkolhatnak, ha közben tanítanak is – ilyen körülmények között a sztrájk értelmét veszti. Ez a hozzáállás a tárgyalásokon is érzékelhető a szakszervezetek szerint.

– A szerdai tárgyalás borzalmasabb volt minden eddiginél. Elképesztő cinizmust tapasztaltunk a kormány részéről – mondta Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, miután két órán keresztül egyeztettek az Emberi Erőforrások Minisztériumában a kormány képviselőivel, továbbra is eredménytelenül. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének választmányi tagja, Nagy Erzsébet szerint semmilyen kompromisszumkészség nincs a kormány részéről sem a munkabérek, sem a munkaterhek kérdésben.

A március 16-ára meghirdetett határozatlan idejű sztrájkhoz szükséges elégséges szolgáltatásokról nem is akartak tárgyalni velük, hiszen ezeket már kormányrendelet rögzíti. A szakszervezetek ezért ismét bírósághoz fordulnak az elégséges szolgáltatások ügyében, a sztrájkjogot korlátozó rendeletet pedig az Alkotmánybíróságon támadják meg.

A testület elutasította a jogállamisági mechanizmus ellen benyújtott magyar és lengyel  keresetet. Most már nincs kibúvó, elindulhatnak az első jogállamisági eljárások az uniós pénzeket lenyúló és az igazságszolgáltatási rendszert kisajátító kormányok ellen.