ellátás;benzinkutak;árstop;

- Jönnek a szlovák autósok, gyorsan teletankolnak, és mennek haza

Májusig bezárhat egy csomó benzinkút. Riport.

Most szinte minden autós, aki betér, csak a veszteséget termeli nekünk - mondja az Esztergom és Komárom közti, 10-es út mentén álló maszek töltőállomás egyik alkalmazottja. Bár hallott róla, hogy sok kúton már korlátozzák a vásárolható mennyiséget, a negyvenes nő szerint náluk eddig ez még nem merült fel. A legtöbb ügyfelük törzsvásárló, egyelőre nem akarják ilyesmivel elriasztani őket.

Szoktunk beszélgetni a vevőkkel - mondja -, és sokan vannak, akik persze, örülnek, hogy ilyen olcsó a benzin, de érzik, hogy ez nincs így jól, abból nagy szívás lesz, ha vége az árstopnak. Legalábbis akkor, ha május közepén jóval magasabbra ugrik az üzemanyag ára, mint 480 forint.

Szintén nem gondolkodik mennyiség korlátozáson egy másik, Esztergom közelében lévő kis kút. Az alkalmazott kiemeli, hogy egyelőre, mert nekik volt annyi szerencséjük, hogy pár hónappal ezelőtt, amikor még alacsonyabb volt az olajár, teletöltötték a 25 ezer literes tárolóikat. Most még abból a készletből árulnak, de hogy utána mennyiért tudják beszerezni a nagykereskedelmi árakat folyamatosan emelő Moltól az árrögzített dízelolajat és 95-ös benzint, azt nem tudja. Az ötvenes férfi szerint 

ennek az intézkedésnek semmi értelme, nyilvánvaló, hogy csak a választás miatt csinálták,

 „most mindent egy lapra tesz fel Orbán”. Szerinte az árcsökkentésre lenne más lehetőség is. Ezután meglepő módon leginkább a jegybank árfolyampolitikáját hibáztatja, mert hogy lehetne erősebb is a forint - mondja -, vagy csökkenthetnék az üzemanyagok adóit - ad további tippeket.

Ezt meddig lehet még csinálni? - teszi fel a költői kérdést egy kiskút eladója. Ha nagy lesz májusra a különbség a beszerzési és a kötelező fogyasztói ár között, hogyan fognak ebből kiszállni? Komolyan, mintha bedobták volna a gyeplőt - keresi hangosan a nő az intézkedés értelmét a járvány miatt felhúzott plexi mögött. Hozzájuk leginkább mezőgazdasági és ipari gépekkel járnak tankolni, így komolyan fel sem merülhet a mennyiségi korlátozás, hiszen egy teherautó vagy egy kombájn semmire sem megy 10 literrel.

“Az emberek többsége azért nem hülye, látja, hogy ebből baj lesz. És nem csak az ár miatt. Májusig bezárhat egy csomó benzinkút, ha nem lesz üzemanyag, nem fognak tudni szállítani a kis falvakba. Ez egyáltalán nem lett végiggondolva” - mondja elkeseredetten.  

Abban, hogy ezek a kis kutak egyelőre kitartanak, annak is nagy szerepe van, hogy messze vannak a határátkelőktől, így a Szlovákiából érkező benzinturisták nem növelik tovább a veszteségeiket.

A csak tankolni érkezők rendszerint az első magyar töltőállomásig jönnek, ami jellemzően egy nagy hálózaté.

Az egyik kisebb lánc komáromi kútjánál az eladó arról beszélt, hogy előző nap több órán keresztül fináncok strázsáltak a parkolójukban, semmi egyebet nem csináltak, mint figyelték, hány szlovák rendszámú autó, mennyit tankol. Senkivel szemben nem intézkedtek, legalábbis a helyszínen, csak jegyzeteltek, aztán távoztak.

Érezhetően megnőtt a szlovákiai vásárlók száma, pedig ők 9 kilométerre vannak a határtól, de még a városban

 - tette hozzá. Olyat azonban nem látott, és szerinte nem is jellemző, hogy kannákba, hordókba tankolnának.

Egy másik, még kisebb lánc Komárom környéki kútjánál egyelőre szintén nem terveznek a korlátozást. A pénztáros azt mondja, ha lesz is, azt a központban döntik el, de úgy látja, hogy a környékbeli üzleti forgalom miatt akkumulátorgyár, acél- és autóalkatrész üzemek sorakoznak az út mentén -, lehet, hogy azzal még többet buknának, mint amennyit már most is.

Ki tudja, mi lesz májusig? Ha kitör a háború, még följebb megy az olajár, meg a nagyker ár, de már most is szinte kevesebbért adjuk, mint amennyiért vesszük - érzékelteti a kútüzemeltetők általános bizonytalanságát az ötvenes férfi.  

A kormány nem segít a novemberben bevezetett, majd most további negyed évvel meghosszabbított, 480 forintos üzemanyagár-korlát miatt csőd szélére került, jellemzően családi hátterű töltőállomásoknak.