Felgyorsítanák a Lánchíd két végén lévő terek, a Széchenyi, az Eötvös és a Clark Ádám tér engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítését – jelentette be a múlt héten Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.
A tervkészítés határideje 300 nap, az engedélyek beszerzése és a szükséges városvezetői- közgyűlési döntések szintén hónapokat vihetnek el. Ezt követően írhatják ki a kiviteli tendert, ami szintén több hónapos feladvány, majd ennek sikeres lezárása után kezdődhet a munka.
Így éppen mire megnyitják a felújított átkelőt, lezárják a két oldalán lévő tereket. Még hátrébb sorolták a Váralagutat,
amelynek tervezése és a kivitelezése egyelőre a beruházási horizontra se került fel. A felújítása azonban éppen úgy szükségszerű, mint a Lánchídé. Eredetileg a három felújítást – átkelő, alagút, hídfőterek – egyetlen projektként akarták megvalósítani. Csakhogy nem volt rá pénz.
A kormány már Tarlós István főpolgármestersége idején is különféle feltételekhez kötötte az állami támogatást: a híd járdáinak szélesítése, a hídzárlat 18 hónapban való maximálása. Majd amikor kiderült, hogy a járdák nem szélesíthetőek tovább, mert nem bírná el a híd, a kormány lecsípett egymilliárdot a korábban a felújításokra ígért – egyébként is nevetségesen kevés – hétmilliárdból. Tarlós és Gulyás Gergely kancelláriaminiszter vállvetve állították, hogy a pénz nem vész el, Budapest a hídhoz kapcsolódó közterek felújítására költheti. Arra is támadt mindjárt egy újabb kormányzati ötlet, hogy pontosan mire: fedjék le az alsó rakpart Vigadó tér előtti szakaszát, ami szintén Lánchídtól. Nem messze az Orbán-vő, Tiborcz István által saját szája íze szerint átépített egykori Mahart-háztól.
A közterek megújítását célzó tervezői tender 2019 júliusában jelent meg, amelybe a Vigadó téri 2000 négyzetméteres gyalogos pódium szakértői vizsgálati tanulmányának elkészítése a József Attila utca terveinek elkészítése kifejezetten kormánykérésre került be, igaz opcionális tételként. Az ajánlatkérő a szerződés teljesítése során bármikor lehívhatja ezt az opciót, de az alapfeladatok között nem szerepel. Kérdés, hogy a kormány enélkül is odaadja-e az egymilliárdot. A 2019 szeptemberében kiadott kormányhatározatban ugyanis ezek is szerepelnek.
A tendernyertes Főmterv-Korzó Tervezési Stúdió bruttó 300 millióért vállalta a terek engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítését, míg az opciós feladatokért 150 milliót kért. A szerződést tavaly márciusban írták alá, csakhogy pénz nem volt rá. Mígnem Fürjes Balázs Budapestért felelős államtitkár felajánlotta, hogy a kormány 60 milliárd forint értékben vállal át projekteket – köztük a terek megújítását – a fővárostól. A feladatot a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központra (BFK) bízták, de a szerződés átvételére egy jogvita miatt mind a mai napig nem került sor.
A városvezetés megunta a dolgot és úgy döntött, hogy visszaveszi a projektet és Városháza felújítására szánt keretből átcsoportosított pénzből fizeti ki a tervezői díjat.
Az erre vonatkozó előterjesztésről szerdán dönt a Fővárosi Közgyűlés – jelentette be Kiss Ambrus, aki azt is hozzátette, hogy a hídfelújításhoz ígért 6 milliárd forint sem érkezett meg a kormánytól, sőt a támogatási szerződést sem írták még alá. Az Orbán-kormány korábban közölte, hogy csak a hídfelújítás végén, az utolsó számlákra fizetik ki a pénzt, aligha függetlenül attól, hogy a kormány kikötötte: híd lezárása nem tarthat tovább 18 hónapnál. Az óra tavaly június 15-től ketyeg. A mostani tervek szerint ez a határidő tartható is lesz.
Vitézy Dávid szerint a BFK mindent megtett a feladat teljesítése érdekében. A Népszava késlekedés okait firtató kérdésére azt válaszolta, hogy a Clark Ádám tér felújításának tervezését az állam nem vállalta át, így a BFK az arra vonatkozó tervezési tétel leválasztását kérte a tervezői szerződésről, de ebben nem sikerült megállapodni a szerződést aláíró Budapesti Közlekedési Központtal (BKK). Ezért új közbeszerzés indítását kezdeményezték. Ez Vitézy szerint azon akadt el, hogy a főváros több Széchenyi tér fejlesztését befolyásoló kérdésben nem jutott még döntésre. Így például nyitott kérdés, hogy a Lánchídról, illetve a rakpartról végleg kitiltják-e az autókat a felújítást követően. A vezérigazgató szerint „a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő javaslat a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának határozat keretei közül való kilépést jelenti”, vagyis nem akarja átadni a projektet a kormánynak. „A fővárosnak ez jogában áll, az önkormányzat anyagi helyzete láthatóan oly mértékben kedvezően alakult, hogy a kormány által átvállalt feladatot újra saját finanszírozásban kívánja elvégezni” – szúrt oda egyet Vitézy.
– A főváros nem kívánja az együttműködés kereteit felrúgni, csupán haladni szeretne az ügyben, ami láthatóan elakadt. A BFK egy év alatt sem tudta feloldani azt a jogi problémát, hogy a Clark Ádám tér felújítására nem kaptak megbízást a kormánytól, a megkötött tervezői szerződés viszont erre is vonatkozik
– magyarázta Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke. A főváros fel akarja zárkóztatni a hídfőterek átalakítását a Lánchíd és a rakpart felújításához. A Magyar Tudományos Akadémia azt szeretné, ha alapításának 200. évfordulójára (2025) befejeződne a Széchenyi tér megújítása. Balogh elismerte, hogy nincs még döntés se a Lánchíd, se az alsó rakpart majdani forgalmi rendjéről. De szerinte ez nem is szükséges a Széchenyi tér megújításához, hiszen irányonként egy forgalmi sáv bizonyosan vezet majd a hídra a József Attila utcából, a tér felszabaduló részein pedig széles, egybefüggő gyalogostengelyt alakítanak ki a Bazilikától a Lánchídon át a Várkert Bazárig. A tér átépítésekor a Lánchidat nem kell lezárni, ideiglenes úton biztosítják a megközelíthetőségét.
Korábban felmerült, hogy a 2-es villamos pályáját a Kossuth tér mintájára felvinnék a Széchenyi térre, a villamos alagutat betemetnék vagy átengednék a gyalogosoknak. Ezzel egyes számítások szerint sokat spórolhatnának, mert megúszhatnák az alagút felújítását. Balogh Samu szerint erről sincs még döntés, de a tér tervezésekor ezt a lehetőséget is megvizsgálják. A nagy nyomású Sentab vízvezeték cseréje viszont a tervezettnél is jobb ütemben halad, így remélhetőleg már tavasszal megnyithatják a rakpartot a forgalom előtt.