A tömegközlekedési cégeknek a telephelyükön saját üzemanyagkutjuk van, s a sofőrök ott töltik fel járművük tartályát, ezért eddig nem láttunk hasonló tankolást – állapítja meg a Szabad Pécs.
Az eset okáról kérdeztük a Tüke vezérigazgatóját, Bánkuti Istvánt, aki elmondta: a Tüke a saját kutja számára a MOL-tól vesz üzemanyagot, s mivel nagy tételben kedvező áron vásárolnak, eddig olcsóbb volt a telephelyen tankolni a buszoknak, mint a kiskereskedelmi kutaknál. Szerdától megváltozott a helyzet, a MOL – a világpiaci ár emelkedésére és a forint gyengülésére reagálva – annyira emelte a gázolaj árát, hogy egy liter 33 forinttal drágább a Tüke saját telephelyén, mint a MOL kutjánál, ahol a kormány döntése értelmében 480 forintos limitált áron kell adni az üzemanyagot. Ezért a Tüke vezetése megkérte a sofőrjeit, hogy lehetőség szerint az utcai kutaknál tankoljanak.
(Vélhetően az ilyen helyzetek miatt a kormány szerdán úgy döntött: biztosítják annak jogi lehetőségét, hogy a kis benzinkutaknak csak a személygépjárműveket, a motorkerékpárokat és a mezőgazdasági gépeket kelljen kötelezően kiszolgálniuk, a 3,5 tonnát meghaladó kamionokat és buszokat nem. Korábban a Shell, majd a Mol is – néhány kivételtől eltekintve - 100 literben korlátozta a tankolható mennyiséget.)
A Tüke száz dízelüzemű busszal látja el feladatát, ezek mindegyike naponta 5000 forintot takarít meg, ha nem a telephelyen tankol. Vagyis ezzel a módszerrel a Tüke naponta félmillió forintot is megspórolhat. Ennél kevesebb a megtakarítás, mert a száz busznak egyelőre csak a negyede tankol az utcai kutaknál, tudtuk meg Bánkutitól, ha ugyanis valamennyi járművüket odaküldenék, akkor ott a személyautók hosszabb várakozással tankolnának, és ez feszültséget okozhatna.
A Tüke évente 5 milliárd forintból gazdálkodik, így nem tűnik nagy megtakarításnak a napi 125 ezer forint, ám tudni kell, hogy a bérlet- és a jegyeladás csak a kiadások felét fedezi, a költségek másik felét a pécsi önkormányzat állja, vagyis a szokatlan tankolási módszer a nehéz pénzügyi helyzetben lévő, ellenzéki vezetésű város helyi közlekedésre fordított áldozatvállalásának mértékét csökkenti valamelyest.