Számos, az üzemanyagellátási gondok úgymond megoldására hozott csütörtök éjjeli kormánydöntéssel kapcsolatos aggályt vet fel az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak írott levelében a „kis” magyarországi töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) - erősítette meg lapunk értesüléseit Egri Gábor FBSZ-elnök.
Egri Gábor további aggályokról is beszámolt. A kis kutasok számára biztosított, literenként 20 forintos állami támogatást - amire végrehajtási rendelet híján még amúgy is csak várnak - teljesen kioltja saját tankautóik piaci szintre ugró üzemanyagára. A fuvarozók tarifaemelkedése szerinte nagyon hamar beépül a hazai termékek árába, jelentősen emelve az inflációt. A kutakhoz beállók ellenőrzése vagy több ezer fős, felszerelt biztonsági személyzet alkalmazását, vagy minden betérő tankolás előtti ellenőrzését igényelné, ami szerinte szintén káoszhoz vezet. Kifejezetten tiltakoznak az ellen, hogy a tankolók esetleges szabályszegéséért a kutasokat bírságolják, ami esetenként a tízmilliót is meghaladhatja. Szintén kérdés, miként különböztessék meg a beszerzésben, ha egy kút tartályából normált töltőn 480 forintért, nagyonyomásún pedig 700 forintért adják az üzemanyagot.
Arra a kérdésünkre, hogy mit tapasztal az ellátás terén, annyit jelzett, hogy közlekedve változatlanul érzékel fennakadásokat. Mindazonáltal emlékeztetett Hernádi Zsolt Mol-vezér szerdai szavaira, miszerint a finomítók rendelkeznek az ország ellátásához szükséges üzemanyag-mennyiséggel. A két hete 480 forintban meghúzott nagykereskedelmi árplafon, illetve egyéb hatások - így a közvetlen nagyvevők megjelenése a kutakon, az üzemanyagturizmus és a pánik - miatt megugrott mennyiség kiszolgálása ugyanakkor átállási nehézségeket okozott.
Például kérdés, a kutasnak milyen jogai vannak a beálló jármű papírjainak vagy a tankolt üzemanyag későbbi felhasználásának ellenőrzésére, az esetleges viták kezelésére, illetve miként érvényesítsék az új szabályokat automata kutakon, vagy ahol a személyzet kizárólag a pénztárt kezeli. Felmerül, a mezőgazdasági terméket szállító teherautók is tankolhatnak-e a 480 forintért, hogy kell az új árkülönbségeket a pénztárgépbe átvezetni, illetve miként vallják be az új számlázási rendet. Az sem világos, mi a teendő, ha a töltőállomás hatósági áron vette a részben piaci áron eladott készletet, illetve mikor és hol közli a beszállító a nagykereskedelmi árat.