opera;Ókovács Szilveszter;

2022-03-16 14:43:00

Hunyadi-maraton az Operában

Látványos tablókkal, elhúzódó átdíszletezésekkel bemutatták a Hunyadi László ősváltozatát a felújított Operában.

Magyar operával, teljesen korhű változatban nyitni a megújult Operát valamennyire érthető, mégis önmagában kissé didaktikus elgondolás. Ráadásul a Hunyadi László ősváltozatát vették elő. Alkotói, zenei és énekesi szempontból sok izgalmas kihívást tartogat, ez lehet vonzó, ám számos kockázattal jár. Nem beszélve arról, hogy a színrevitelt a rendezőként gyakorlatilag debütáló Ókovács Szilveszter vállalta magára. Erkel Hunyadi Lászlója korábban is ment az Operában Radnai Miklós igazgató, Nádasdy Kálmán rendező és Oláh Gusztáv díszlettervező változatában. Az ősváltozatot pedig Kocsár Balázs, az Opera mostani főigazgatója már dirigálta Debrecenben. Most is ő irányítja az Opera zenekarát érezhetően motiváltan, és a megújult tér, a premieren a színpad közelében legalábbis úgy tűnt, akusztikailag jól vizsgázott.

A bemutató egyik látványossága kétségkívül Lisztopád Krisztina megkapó többterű díszlete és korhű jelmezei. Anyaghasználatában és a külcsínt tekintve sem fukarkodó. Olyan, mint egy képeskönyvnek az olvasóját elbűvölni kívánó néhány impozáns oldala. Ráadásul hangsúlyosan hagyatkozik az új, számítógép által vezérelt, modern színpadtechnikára. Az elején szinte tolakodóan megjelenő bedőlő fal nyilván szimbolikus jelentőségű és előrevetíti a tragédiát. A későbbi sok apró képző és bútorművészeti részletből álló szobabelsők a beforgó díszletben igénylik a nézők elidőző tekintetét. A díszlet valóban képes emelkedni, süllyedni, ezt az adottságot a rendezés is használja többször. Hatalmasak a méretek, a színpad mélységét és magasságát is igyekeztek kihasználni, csakhogy az egyébként sem rövid előadás hosszát a premieren jócskán megnövelte, hogy a két szünetben történő átdíszítés legalább kétszer harmincöt percet vett igénybe, így a nyitó produkció éjjel fél tizenkettő körül ért véget. (Az Opera a következő Hunyadi László előadások kezdését előrehozta este hatra.) A premier ily módon valóságos nyitó Hunyadi-maraton lett, néhány néző nem is várta meg az előadás végét.

A rendezés következetesen elkerüli az aktualizálást, a modernebb, nyitottabb, tágasabb történetmesélést. Persze a műfaj kötött, mégis jobban örültem volna, ha a szereplők motivációiból, a történelmi háttér finomságaiból, árnyalataiból többet kaphattunk volna. Hunyadi László Brickner Szabolcs megformálásában leginkább tétován vívódó, V. László Pataky Dániel megszemélyesítésében már-már pantomimszerűen infantilis és irányítható. Bretz Gábor Gara nádora célratörően gonosz. Miklósa Erika Gara Máriája szenvedélyes, de ez kevés a boldogság beteljesüléséhez. Óriási az apparátus, beleértve a kórust és a palotást előadó táncosokig. Az előadás igazi főszereplője azonban a Szilágyi Erzsébetet alakító Kolonits Klára, aki bámulatosan énekli a bel canto és verbunkos dallamokat és erőteljes nagyasszonyként méltósággal viseli a súlyos fejdíszeket. Az előadásvégi imája megrendítő, egy a fia végzetét megérző anya drámai jajkiáltása.

A nyitóelőadás kissé ünneprontó tanúsága azonban, hogy talán a kevesebb - gondolva elsősorban az előadás szünetekkel együtt értendő hosszára - többet ért volna.

Infó:

Erkel Ferenc: Hunyadi László

Magyar Állami Operaház

Rendező: Ókovács Szilveszter

2022. március 13.