A Mol stratégiai vállalatként biztosítja a hazai térségek benzin- és gázolaj-ellátását – fogalmazott az olajcsoport tankolási fennakadásokkal kapcsolatos tegnapi háttérbeszélgetésén Hazuga Károly nagykereskedelmi értékesítési igazgató. Vagyis szakmai mérlegelés alapján kistérségek ellátását vizsgálják és biztosítják. Kérdésünkre, miszerint, ha egy adott térségben biztosítottnak ítélik az ellátást, miként kezelik az ezen felüli kereskedői igényeket, későbbi választ ígértek.
Orosz András kiskereskedelmi igazgató beszámolója alapján hasonló elveket érvényesíthettek az (amúgy épp a molos kiszállítások elakadására hivatkozva) 48 órán túl zárva tartó nyolc hazai állomás esetében is. A szabályok szerint ugyanis e kutak továbbműködtetésére az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium felkérte a Molt. Az olajcég ugyanakkor úgy ítélte meg, hogy a bezárt egységek 20 kilométeres körzetében több – egyebek között molos – töltőállomás is található, a térség ellátott, így nem vonultak ki a bezárt egységekre.
A nagykereskedelmi vezető kérdésünkre leszögezte: mára a több mint 50, újonnan hozzájuk forduló kiskereskedő mindegyikével, az üzemanyagár-stop elvi határidejével megegyező, május 15-i hatályú „egyszerűsített kiszolgálási szerződést” kötöttek. E körnek ugyanakkor – régebbi partnereikkel szemben – a kiszállítást saját tankautóval kell megoldaniuk. (A „kis kutasok” korábbi panaszai szerint csak ez literenként több mint 10 forinttal emeli az esetükben is 480 forintban fixált beszerzési árat, ami 480 forintban meghúzott eladási tarifájuk tükrében önmagában kódolt veszteség.) Kérdésekre az előadók nem kívánták megbecsülni a Moltól megrendelt, de le nem szállított mennyiséget és azt sem, hogy emiatt országosan hány kút tarthat zárva.
Hazuga Károly beszámolója szerint márciusban az országos üzemanyag-kereslet mintegy 15 százalékkal meghaladta az ilyenkor szokásos, 480-490 millió literes szintet. Ezt a – november óta érvényes, 480 forintos kiskereskedelmi árplafon miatt – nálunk tankoló nemzetközi szállítmányozókkal és „üzemanyag-turistákkal”, valamint a pánikvásárlással indokolják. Az igények ugyanakkor – többek között a külföldi és nagyobb hazai nehézgépjárművek két héttel ezelőtt bevezetett piaciár-fizetési kötelezettsége nyomán – megnyugodni látszanak. A nagykereskedelmi vezető szavai szerint, mivel mára minden ügyfelük hozzájutott a korábban megrendelt mennyiséghez, nagykereskedelmi rendszerük normál üzemre állt vissza. (Ettől még korábbi partnereik változatlanul nem rendelhetnek havonta saját éves mennyiségük 13 százalékánál többet.)
Orosz András hangsúlyozta: jelenleg a Mol összes töltőállomásán teljes körű a kiszolgálás, ami az elmúlt hetek során is leginkább 468 tagú hazai hálózatukra volt elmondható.
Kérdés, mit szólnak mindehhez a magukat kisemmizettnek vélő, ma délben a Mol-székháznál demonstráló "kis kutasok".