;

üzemanyag;benzin;MOL;gázolaj;árstop;

- Kevesebb üzemanyagot kapnak, egyelőre üres kannákkal mentek a Molhoz a csőd szélén álló kis kutasok

A magán-töltőállomások érdekképviseleti vezetője szerint a Moltól megrendelt mennyiségeknek eddig csak mintegy felét kapták meg. Az olajcég elkötelezett az ellátás és a további javítás iránt.

Demonstrációt tartott csütörtökön a Mol székháza előtt a magukat rászedettnek érző, „kis” magyarországi üzemanyag-töltőállomás-üzemeltetőket képviselő Független Benzinkutasok Szövetsége (FBSZ).

A körülbelül félszáz résztvevő a közeli bevásárlóközponttól - üres benzineskannákon dobolva, „üzemanyagot”, illetve „megvédjük a családi benzinkutakat” rigmusokkal vonult az olajcég központja elé. Egri Gábor FBSZ-elnök beszédében szorgalmazta: a kormány térjen vissza a piaci árazásra a jelenlegi, literenként 480 forintos üzemanyagár-korlátról. Javasolták, hogy a kormány szociális támogatással és adócsökkentéssel segítse a közlekedést.

Az elnök szerint ugyanis a november óta érvényes árkorlát részletszabályai mára üzemanyag-hiányhoz, egyszersmind a „nagy” láncokhoz nem tartozó, szerényebb anyagi helyzetű, az összes hazai töltőállomás mintegy felét kitevő, körülbelül ezer hazai kis kút anyagi ellehetetlenüléséhez vezetett.

Petíciójukban az elmúlt hetekben a 480 forintos nagykereskedelmi árrendelet miatt kivonult üzemanyagimportőrök helyét is átvevő Moltól főként üzemanyag-igényeik teljes körű teljesítését, stratégiai együttműködést és a rájuk vonatkozó, a betarthatatlannak vélt jogszabályok megfelelő módosítása melletti kiállást kérnek.

Az új jogszabályokat azért is tartják betarthatatlannak, mert míg hatósági jogkör híján a kutas nem ellenőrizheti az ügyfelek papírjait, addig az esetleges jogosulatlan tankolás miatt az üzemeltetőt büntetik akár több mint tízmillió forintra is. Egri Gábor lapunknak úgy becsülte: a töltőállomásokról az olajcsoport új, kiskutas ügyfelei által megrendelt mennyiség körülbelül fele hiányzik. Egyes demonstrálók lapunknak úgy becsülték, hogy üzemanyag-ellátási gondok miatt jelenleg a törvényben meghatározott, 48 órás határidőn túl több tucat egység jelenleg sincs nyitva. (A törvények szerint ilyenkor az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium ideiglenes működtetésre kéri fel a Molt.) 50 felett lehet azok száma, ahol igyekeznek azért 48 órán belül kinyitni. Nem elég, hogy az új, szerződött kutaktól a Mol azt kéri, hogy – korábbi partnereivel ellentétben - saját tankautóval oldják meg az üzemanyag elszállítását, de azt gyakorta csak részben töltik meg - hangzott el.

A demonstráció alatt Egri Gábor és Gépész László FBSZ-elnökségi tag tárgyalásokat folytatott a Mol-székházban, ahonnan távozva az elnök lapunknak alig leplezett örömmel tolmácsolta az olajcsoport képviselőinek a helyzet javítására, illetve a megrendelések és az együttműködés fejlesztésére tett ígéretét.

A Mol stratégiai vállalatként biztosítja a hazai térségek benzin- és gázolaj-ellátását – ezt még az olajcsoport tankolási fennakadásokkal kapcsolatos szerdai háttérbeszélgetésén jelentette ki Hazuga Károly nagykereskedelmi értékesítési igazgató. Vagyis szakmai mérlegelés alapján kistérségek ellátását vizsgálják és biztosítják. Kérdésünkre, miszerint, ha egy adott területen adottnak ítélik az ellátást, miként kezelik az ezen felüli kereskedői igényeket, későbbi választ ígértek.

Orosz András kiskereskedelmi igazgató beszámolója alapján hasonló elveket érvényesíthettek az (amúgy épp a molos kiszállítások elakadására hivatkozva) 48 órán túl zárva tartó nyolc hazai állomás esetében is. Bár az ITM ezek továbbműködtetésére felkérte a Molt, az olajcég úgy ítélte meg, hogy a bezárt egységek 20 kilométeres körzetében több – egyebek között molos – töltőállomás is található, a térség ellátott, így nem vonultak ki a bezárt kutakra.

A nagykereskedelmi vezető kérdésünkre leszögezte: mára a több mint 50, újonnan hozzájuk forduló kiskereskedő mindegyikével, az üzemanyagár-stop elvi határidejével megegyező, május 15-i hatályú „egyszerűsített kiszolgálási szerződést” kötöttek. E körnek ugyanakkor – régebbi partereikkel szemben – a kiszállítást saját tankautóval kell megoldaniuk. (A „kis kutasok” panaszai szerint csak ez literenként több mint 10 forinttal emeli az esetükben is 480 forintban fixált beszerzési árat, ami 480 forintban meghúzott eladási tarifájuk tükrében önmagában kódolt veszteség.) Kérdésekre az előadók nem kívánták megbecsülni a Moltól megrendelt, de le nem szállított mennyiséget és azt sem, hogy emiatt országosan hány kút tarthat zárva.

Orosz András hangsúlyozta: jelenleg a Mol összes töltőállomásán teljes körű a kiszolgálás, ami az elmúlt hetek során is leginkább 468 tagú hazai hálózatukra volt elmondható.

A magyar haderő annak a szövetségnek a tagja, amely Oroszország felől lát lehetséges veszélyeket. Onnan, ahol Orbán-kormány a politikai szövetségest keresik.