Óriásplakátokkal és a MÁV honlapjára kitett sokkoló fotókkal kívánja elrettenteni közös kampányában a vasúttársaság, a rendőrség és az ügyészség az autósokat attól, hogy a tilos jelzés ellenére is áthajtsanak a vasúti átjárókon.
Az, hogy lépni kell, nem kétséges: az idén drasztikusan nőtt a vasúti átjárókban történt balesetek száma. Áprilisig harmincegy ilyen ütközésben tizenhatan vesztették életüket, egy híján annyian, mint tavaly egész évben. Csak a múlt héten hatan haltak meg két ilyen balesetben – mindkét esetben kizárólag fényjelzés volt az átkelőknél, sorompó nem.
Ez utóbbinak azért van jelentősége, mert bár a felmérések szerint az ilyen típusú baleseteknél szinte mindig az autósok hibáznak, azaz tilos jelzés ellenére hajtanak a sínekre, szakértők úgy vélik: ha több helyen lenne sorompó is, az segíthetne a megelőzésben. A Magyar Autóklub februárban kampányt is indított, amelyben „szorgalmazzák a kiemelten veszélyes, kizárólag fénysorompóval biztosított vasúti átjárók minél nagyobb számban történő legalább félsorompóval történő felszerelését.”
Mindezek ellenére nincs jele annak, hogy érdemben változott volna a sorompóval ellátott vasúti átjárók száma. A MÁV kérdésünkre nem tájékoztatott pontos adatokról, csak ugyanazt közölte, mint évekkel ezelőtt is: Magyarországon a vasúti átjárók mintegy felében van fény- és/vagy fizikai sorompó. Jelenleg 5500 vasúti átjárót tartanak nyilván.
A közlekedésbiztonsági plakátkampány tegnapi bejelentésekor lapunk megkérdezte Homolya Róbertet, a MÁV vezérigazgatóját, nem lenne-e biztonságosabb, ha minél több sorompót építenének. Mint elmondta, az autósoknak kell figyelmesebbnek lenniük, mert a sorompó amúgy sem tudja megállítani a járműveket. Kitért arra is:
évente 800 sorompót rongálnak meg az autósok, így ha mindenhova tennének, akkor még több lenne a kár. „Sem technika, sem személyzet, sem pénz nem áll rendelkezésre” ahhoz, hogy minden vasúti átjárót „lefedezzenek.”
Arra a kérdésünkre, hogy mitől függ, hova telepítenek sorompót és hol elégednek meg a fényjelzéssel, Homolya Róbert azt válaszolta: „Meg kell nézni a baleseti statisztikákat.” Pontos módszertanról nem beszélt, de azt elmondta, indítanak egy programot, amelyben megvizsgálják, hány olyan, csak fénysorompóval védett kereszteződés van, ahol sok a baleset, mert oda majd tervezik fizikai sorompó telepítését is.