Linz;

- Néha unalmas a valóság

Társadalmi problémák iránt fogékony emberek szociális témájú, de olykor a feladatot kipipáló filmjei szerepeltek a linzi Crossing Europe fesztiválon. 

2004 óta rendezik meg Linzben a Crossing Europe filmfesztivált, amely jó időben, jó érzékkel csapott le az európai, azon belül is a szociális tematikára, és az évek során a fiatal filmesek, és a kontinens társadalmi problémái iránt fogékony szakemberek, filmbarátok kedvelt fórumává vált.

A város ideális helyszín a kulturális esemény számára. Központja bejárható, elegendő szépséget, időutaztató látványosságot, decens monarchiás feelinget kínál, de nem telepedik rá az ide látogatóra. Mint ahogy a program sem akar maga alá temetni. Letisztult, áttekinthető, a programválasztásokkal nem kelt folyamatos hiányérzetet az emberben. Nyugodtan lehet dönteni, összeállítani a menüt, csak az a lényeges, amit meg akarunk és meg tudunk nézni. Egymástól távol eső vetítőhelyek közötti loholás nélkül. A város kitölti a szabad órákat, a filmek töltődést jelentenek a séták és kávézgatások során. A turisztikai örömök és a moziterembe roskadások ritka harmonikusan kapcsolódnak össze.

Sabine Gebetsroither és Katharina Riedler fesztiváligazgatók idén is összehozták a rendezvényt több szekcióban, ami a profilnak megfelel. A recenzenst régimódi szokásai arra ösztönözték, hogy ezúttal is a játékfilmes versenyprogramot tekintse meg. Még akkor is, ha sejthette, az első és második filmekre, illetve a szociális tematikára korlátozás aligha ígér sok remekművet, majd azon se lepődött meg, hogy egyet sem látott. Viszont a filmeket nézve újra elgondolkozhatott azon, miért tartja ezt annyira természetesnek.

Valamikor a rendezők többsége első munkájával azonnal meg akarta váltani a világot. Belerakta minden mondandóját, művészi kreativitását, valamilyen ponton eredetiséget próbált sugározni. Csupán a magyar filmnél maradva pergessük csak végig, hogy Szabó Istvántól Enyedi Ildikóig hány rendezőnk vált jelentősnek tartott alkotóvá a bemutatkozó filmjével. Ma is van ilyenre példa, de a pályán haladás általában kiszámítottabb. A debütálás célja elsősorban a felkészültség igazolása. Alacsony költségvetésből, néhány továbblépést segítő díj reményében. Hogy majd aztán… vagy a második portfóliós cucc után…

Igen, végül is mehet ez így is. Csak kissé elszomorító fiataloktól efféle feladatteljesítő darálást nézni. A társadalmi témájú témájú filmek mai trendjei és sztereotip konfliktusai, történetei mentén. Az sem vigasztal, hogy Nemes Jeles László Saul fiának nyelvezete is trenddé érett. Vegyél egy kamerát kövesd vele a hőst mindenféle közegekbe, amelyek homályosan rajzolódnak ki körülötte. Vagy tartsd fókuszban máshogy. Valamit csak elkapsz sorsának társadalmi beágyazottságáról. A valóságról. Az így készült művek egy tarka műfaji kínálatban még magukra tudják irányítani a figyelmet, de egymás mellé állítva inkább érdektelenségük, monotóniájuk domborodik ki. A magyar versenyfilm, a sok elismerést kapott Eltörölni Frankot sem tudott kiemelkedni a hozzá hasonló szemléletű, nyelvezetű munkák között.

Ez a fajta szürke dokumentarizmus azért is bosszantó, mert van benne valami kispolgári elidegenedettség. A középosztályt szembesíti a nehéz élethelyzetek valóságával, nyomasztó szociografikus tárgyakká élettelenítve a benne vergődőket. Nos, egy átlag filmbarát ezeket a tanfolyamokat már kijárta, és érthető, ha inkább dokumentumfilmekkel képzi tovább magát.

De ne legyünk igazságtalanok! A nézők ebben a halmazban is láthattak hatásos, jelentős műveket. Amihez csupán átgondolt művészi koncepció, az ábrázolás tárgyának pontos kijelölése, kidolgozottabb dramaturgiai szerkezet és fokozott, új összefüggéseket kereső alkotói érzékenység kellett. A Venera keresése (r: Norika Sefa) egy eldugott koszovói településen követi hősnői felnőtté érését, kitörési próbálkozásait a hagyományok szűk keretei közül. A motívumok ismerősek, de a képi világ nagyon kimunkált és izgalmas, élményszerűen ránt be a közeg fészkelődő reménytelenségébe. Laura Wandel munkája, a belga Játszótér a linzi vetítőtermekben is igazolta, nem véletlenül kapott már több rangos nemzetközi elismerést, fesztiváldíjat. A „saulos” hőskövetésnek itt igazi művészi funkciója van, plasztikusan érzékelteti egy kislány iskolai beilleszkedésének zavarait, az elveszettség-érzést. A film ritka árnyaltan ábrázolja a rendszert, amely a jó intézményi szervezettség, a tanárok pedagógia felkészültsége ellenére sem tudja biztosítani minden egyéni sajátosság kezelését, nem reagál mindig időben a bántalmazásokra. Ám Norában így is van kellő erő, hogy megtalálja az egyensúlyt az alkalmazkodás és önmaga képviselete, őszintesége között. Amivel bátyjának is segítő energiákat tud átadni. Ahogy a film végén átöleli, katartikus könnyeket csal a néző szemébe. Ám a filmnek itt be kellett érnie a közönségdíjjal. A zsűri talán ráunt a dokumentarista építkezésű mozgóképekre, így a fődíj egy elemelkedettebb, bár szintén divatos műfaji trendet, a suspense-t követő műnek, a lengyel Csendes földnek (r: Aga Woszczyńska) jutott. Tegyük hozzá, nem érdemtelenül.  

Az oroszországi művésztársadalom egyik része harsányan kiállt Vkagyimir Putyin háborúja mellett, míg sokan azzal váltak ki, hogy békét követeltek. Az irodalom eddig kivételnek számított.