;

gyász;szeretet;internetfüggőség;közösségi média;

- Túlcsordulás (Patricia Lockwood: Erről nem beszélünk)

Felkavaró az amerikai költő, esszéista, net- és irodalmi sztár első regénye, mely a karantén ideje alatt íródott, de időben még főleg az előző amerikai elnök (a „diktátor”) érájában játszódik. Az első része – a könyv fele, kb. 100 oldal – a gyomrunkat, egyensúlyérzékünket és a látásunkat (lelki szemeinket) készíti ki virtuálisan, míg a második elsősorban a pszichére hat.

Főszereplő elbeszélőnk egy első szám harmadik személyben mesélő („naplózó”), harmincas éveiben járó férjezett nő, akinek dr. Segglyuk névre hallgat a háziállata. Függő. Az interneté. A közösségi tudaté. A hírek, posztok, gifek, „mémek” megszállottja, digitális bennszülött, aki nonstop a háló köldökzsinórján lóg, a portálnak nevezett virtuális közegben lubickol. Ez az élete; nincs más élete. A mobil okoseszköze a lélegeztetőgépe. Mindent tud, és mindent tudni akar, ami ott történik, minden, ami ott történik: a valósága – legalábbis az algoritmusok, a like-ok, a kommentek másodpercnyi-percnyi, ideig-óráig fenntartott idejében. Ebből épül fel a XXI. század Amerikájának (celeb)világképe, antropoló­giai, kulturális és társadalmi tudása-tudatlansága.

Ez még nem lenne ok a tapsra.

Ám, ahogy mindezt az irodalmi – lírai – nyelven szavakba önti, azaz megírja, az már igen. És olyan hatást ér el vele, mintha bedrogozva fókuszálnánk egy stroboszkóppal megvilágított diszkógömbre – úgy születésünktől fogva. A szöveg keltette vibrálás megemelt adrenalin- és dopaminszintet, látászavart és szív­elégtelenséget okoz – garantáltan. Pedig csak szavak és szóközök egymásutánjáról van szó, ami mégis leképezi azt az addiktív életvitelt, amelyben részben mi magunk is élni vagyunk kénytelenek a folyamatos információözönben, amit a technológia biztosít. Még ha a felét sem értjük mindannak, amit így „tapasztalunk” – és amit a könyvben olvasunk. Ha csak nem magunk is hasonlóan „jól tájékozottak” vagyunk a webburokban.

Aztán repedés – nem, nem törés! – keletkezik az elbeszélő életében, és ez befolyással bír az elbeszélés addigi mikéntjére is, még ha nem is radikálisan. A születendő unokahúgát még a méhen belül genetikai hibával, Próteusz-szindrómával (lásd elefántember) diagnosztizálják. Több ez, mintha megszűnne a wifi vagy összeomlana a rendszer, netán kitiltanák némely netes felületről. Szembejön a (másik) valóság. Mit szembejön! Odabasz keményen. Még ha egy rózsaszín csecsemő képében is, akinek a közeli halála nem kérdéses, csak a mikor (végül fél év plusz egy nap).

A virtuális élet (a tükörszilánkos „én”-ek) falai lebomlanak, mint Neo előtt a Mátrix konfigurációoszlopai, a baba iránti szeretet lesz az az arkhimédészi pont az elbeszélő számára, amely sarkaiból kifordítja a világát. Reboot – mondhatjuk csöppnyi cinizmussal, de az efféle, elsőre érzéketlennek tűnő megjegyzés nemhogy visszatetsző lenne Lockwood írásában, éppen ellenkezőleg: a szarkazmus, az irónia, a önreflexió, a szabadszájúság mind igen közel áll hozzá (és elbeszélőjéhez). Nem mondva ellent közben annak, hogy a család minden lehetőséget megragad az újszülött számára rendelkezésre álló időben – és annak érzékeléséhez mérten –, hogy egy egész világot bemutathasson neki. Végül is önmagukat, önnön szeretetüket felé: a szeretet világát.

Mennyire különböződik el ez az első könyvrészben ábrázolttól? Valahogy talán még mindig ugyanaz, mintha megférne vele. Vagy mégsem?

Kimozdítja, az biztos – elbeszélőt, elbeszéltet, s általuk az olvasót egyaránt. Mert bár szándékoltan túlzó, túlcsorduló mindkét könyvfél, arról beszél, amiről nem beszélünk általában.

Általában, mert a net kaleidoszkópján át látott és élt élet, a tragédia és a gyász ábrázolásán túl Lockwood nyelvet talált a (mindennapi) lét abszurditásának érzékeltetésére is, méghozzá elég erőset, lüktetőt, örvénylőt, magába szippantót.

Ami képes a valósá­g(ok)on repedéseket ütni, és beléjük furakodni. Úgy beszélni a dolgokról, ahogy nem beszélünk. Általában. Erről a könyvről feltehetően még hosszan fogunk. (Ford. Morcsányi Júlia. Magvető, 2022. 206 o.)

„Olyasmiket látok, amikről el sem tudtam képzelni, mondjuk, naiv gyerekfejjel, hogy az én életemben még megeshet… dehumanizált világban élünk” – mondja Nyerges Gábor Ádám, megerősítve az új, ötödik verseskötete címébe – Nincs itt semmi látnivaló – foglalt állítás hamisságát: dehogyisnem, van itt épp elég látnivaló! A költővel beszélgetve azért körbeírtuk a hiányt is.