Fővárosi Közgyűlés;Kiss Ambrus;

2022-05-19 17:02:00

Horn Gyuláról neveznek el sétányt Angyalföldön

A XIII. kerületi önkormányzat kezdeményezésére Horn Gyula egykori miniszterelnökről neveznének el sétányt Angyalföldön. A Fővárosi Közgyűlés jövő heti napirendjén az új köztér elnevezések mellett megválasztják az új főpolgármester-helyettest és döntenek a költségvetés módosításáról.

Egyelőre nem látjuk a kapcsolódási pontokat az új kormánnyal, hiszen a Fürjes Balázs korábbi Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár Gulyás Gergely miniszter helyetteseként dolgozik tovább, Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője közlekedési államtitkár lesz Palkovics László ipari minisztériumában. A BFK jelenlegi formájában megszűnik, a fővárosi ügyeket Lázár János beruházásokért felelős miniszter veszi át, míg az uniós források felosztásáért Navracsics Tibor felel majd, de egyelőre senki nem kereste meg közülük a városvezetést – mondta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szokásos közgyűlés előtti háttérbeszélgetésén.

A fővárosi képviselők a jövő heti ülésen választják meg a parlamenti képviselőséget választó Gy. Németh Erzsébet humán területekért felelős főpolgármester-helyettes utódját. A szokásjog alapján a Gy. Némethet is jelölő Demokratikus Koalíció állíthatott jelöltet. A párt választása Bősz Anettre, a Liberális Párt elnökére esett, aki az áprilisi választáson Érden a DK színekben indult, de kikapott kormánypárti ellenfelétől. Bősz Anett a jelölés után nem sokkal bejelentette, hogy kisbabát vár, akinek érkezése augusztusra várható. Ezt követően hat hetes szülési szabadságra megy, de utána visszatér a városházi feladataihoz. Karácsony új helyettese ugyanazt a területet viszi tovább és a fizetése is megegyezik elődjéével. A politikai karrierjét szintén parlamenti képviselőként folytató Láng Zsolt fideszes frakcióvezető megürülő bizottsági helyére a kormánypárt egyelőre senkit nem jelölt. A fővárosi képviselői helyet Wintermantel Zsolt foglalta el.

A testület dönt a XXII. kerület több kilométeres Duna-parti részének védetté nyilvánításáról, minután az ideiglenes védettsége lejárt és a korábbi tapasztalat azt mutatta, hogy védelem nélkül sittlerakóvá válna a terület.

Horn Gyula mellett közteret neveznének el Richter Gedeonról a kőbányai gyógyszergyár mellett, míg Soroksáron három most létesülő köztér kap nevet.

A közgyűlési vita központi témája minden bizonnyal az idei költségvetés átalakítása lesz, hiszen a kormánytól várt 20,5 milliárdos iparűzési adó elvonás kompenzációja nem érkezett meg és egyelőre halaszthatatlan beruházásokra felvenni kívánt 32 milliárdos hitelről sincs se fővárosi, se kormány döntés. A költségvetés áttervezéséről Kiss Ambrus a héten részletesen beszélt a Népszavának adott interjúban. Nagyon röviden: a büdzsén tátongó lyukat folyószámlahitelből, a korábban felvett uniós beruházási hitel átrendezéséből, illetve az összes cég, hivatal és intézmény maradványkereteinek felhasználásával pótolják, ám ez legfeljebb haladékot jelent. Az év végén ugyanis valamennyi folyószámla hitelt vissza kell fizetni a hatályos jogszabályok szerint.

Megalakul a Budapest Global Egyesület, amelyet Budapest versenyképesebbé tétele érdekében hoz létre a főváros, több vállalkozás, egyetem és kutató intézet, köztük az OTP, a Graphisoft és az ELTE részvételével.

A fővárosi cégek beszámolói is terítékre kerülnek, de nem sok öröm lesz bennük, lévén a tavalyi évet 13 cég zárta veszteséggel, míg a járvány előtt csupán négy szaladt mínuszba. Kivétel a tavaly ősszel létrejött Budapesti Közművek Zrt., amelynek sikerült nullszaldósra feltornáznia az eredményét. A főváros egyébként nagy foglalkoztató, összesen 27 ezer ember dolgozik a cégeinél, intézményeinél és a hivatalban. Veszteséggel zárt a BKV és a BKK is. Előbbi 13 milliárdos, utóbbi 1,4 milliárdos mínusszal.

A rossz pénzügyi helyzet ellenére a főváros és cégei nem készülnek általános díjemelésre. A repülőtéri 100 E járat a kivételek közé tartozik. A főként turisták által használt vonal jegyára július elsejétől másfélszeresére, 1500 forintra emelkedik. Ez önmagában 300 millió forintos bevételnövekedést jelent, de ezzel együtt is legfeljebb a 2019-es bevételi szintre tud visszakapaszkodni a járat jegyárbevétele.