Nem közvetlenül a heves esőzés, hanem a szeszélyes időjárás okozta áramszünet miatt nem tudott 15 órakor elkezdődni vasárnap a Forma-1-es Monacói Nagydíj. Mint utóbb kiderült, az áramkimaradás miatt meghibásodott a startért felelős rendszer. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntéshozói ezért arra jutottak, hogy a későbbiekben sem kockáztatják meg azt, hogy kínos helyzetbe kerüljenek amiatt, hogy esetleg nem megfelelően működnének a lámpák egy állórajtnál, így a repülőrajt mellett tették le a voksukat a verseny hátralévő részében.
Eduardo Freitas versenyigazgató azonban így is kínos szituációba keveredett, miután a Ferrari óvás nyújtott be a két Red Bull ellen. A maranellóiak szerint Max Verstappen és Sergio Pérez is érintette a bokszutca kijáratánál lévő sárga záróvonalat a kerékcseréjét követően. Az FIA különböző szabályai, illetve dokumentumai egymásnak ellentmondtak, emiatt nem volt egyértelmű, mi is számít pontosan szabálysértésnek.
A Ferrari az óvásában a versenyigazgató hétvégére kiadott jegyzetének 11.1-es pontjára hivatkozott, amely szerint a vonal mellett jobbra kell maradni. Ez annyit jelent, hogy a vonalon lenni már szabálysértés. A maranellóiak precedensként Cunoda Juki estetét hozták fel, a japán pilóta egy évvel korábban Ausztriában hasonlóért öt másodperces büntetést kapott.
Igen ám, de az FIA Nemzetközi Sportkódexe viszont azt mondta ki, hogy az „autó nem keresztezheti a vonalat”. Az FIA végül elutasította a Ferrari óvását, s magyarázatot is adott. Mint kiderült, a sportkódex említett pontját a 2022-es szezonra módosították. Korábban az állt a szabálypontban, hogy „az autó egyetlen része sem keresztezheti a vonalat”, az idei verzióban viszont már az olvasható, hogy „egy gumi” nem keresztezheti a vonalat.
Eduardo Freitas pedig elismerte, hogy a hétvégére kiadott jegyzetében a vonatkozó pontot csak „kimásolta és beillesztette” a 2021-es jegyzetből, anélkül, hogy a sportkódex időközben történt változása szerint módosított volna rajta...
Az FIA szerint bármi is áll a versenyigazgató jegyzetében, a sportkódex szerint kell eljárni. Eszerint pedig a záróvonal puszta érintése idén nem tekinthető büntetendőnek, hiszen egy gumi csak akkor keresztezheti a vonalat, ha nem csak egy részével nyúlik túl rajta.
Amennyiben Pérez és Verstappen öt másodperces büntetést kapott volna, akkor mindketten a Ferrari duója mögött végeztek volna. Így azonban Carlos Sainz Jr. második lett, az első rajtkockából induló Charles Leclerc-nek pedig a negyedik pozícióval kellett beérni. Nem meglepő módon mindkét pilóta meglehetősen szomorú volt az leintést követően.
„Az nem kifejezés, hogy csalódott vagyok – jelentette ki Leclerc, aki nem értette, miért hívták ki kétszer is kereket cserélni néhány kör leforgása alatt. – Az első kerékcsere egyértelműen rossz döntés volt, és attól a ponttól kezdve megindult a káosz. Nem tudom, hogy ez a pániknak tudható be, vagy másnak, én nem hallom az összes háttérben folyó párbeszédet, és nem is nekem kell meghozni a végleges döntést ezekről. Azt mondták, jöjjek be, majd pedig, hogy maradjak kint, amikor már a bokszutcában voltam. Ordítottam a rádióba, mert tudtam, hogy semmit nem tehetek már, és azt is, hogy nekem mára annyi” – tette hozzá a monacói pilóta, akinek kilenc pontra nőtt a hátránya Verstappennel szemben.
„Ilyen körülmények között részben a csapatra vagy utalva, mert nem látod, a többiek hogyan teljesítenek. Nagyon sokat hibáztunk, amit nem engedhetünk meg magunknak. Már kezdem megszokni, hogy csalódottan kell hazamennem innen” – utalt arra, hogy a korábbi években egyszer sem sikerült befejeznie hazai versenyét.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a leintés után arról beszélt, alapos vizsgálatot fognak indítani a stratégiai hibáik után, mivel nem magyarázhatnak egy ekkora visszaesést azzal, hogy balszerencsések voltak. „Ha Monacóban vezeted a versenyt, legalább másodiknak kell lenned. Leclerc negyedik helyen végzett, ez azt bizonyítja, hogy hibáztunk” – szögezte le.
A monacói versenyhétvégének következtében némiképp tömörödött az élmezőny, ugyanis a futamgyőztes Sergio Pérez lemaradását 15 pontra csökkentette Verstappennel szemben, így még akár ő is beleszólhat majd a holland és a monacói pilóta rivalizálásába.