Továbbra sem tudni, miképp fordulhatott elő, hogy egy kisrepülőgép az összes szabályt megkerülve röpködött egy sor országon át szerdán - hangzott el az RTL Klub híradójában csütörtök este.
A kezdeti hírek arról szóltak, hogy szerda délután Debrecen térségében engedély nélkül felszállt egy Beechcraft típusú, kétmotoros gép. 17:38-kor a magyar Gripenek elfogták, azaz kísérni kezdték, megpróbáltak vele rádiókapcsolatba lépni, de a kisgép sem a rádióhívásokra, sem a vizuális jelekre nem reagált. A repülőgép alacsonyan repülve folytatta útját, majd kilépett az országból. A kikapcsolt válasz-jeladóval (transzponderrel) repülő, azonosítatlan gép 17:49-kor Nagyvárad térségében lépett be a román légtérbe, 17:58-kor pedig az amerikai légierő két, a román légtérben járőrszolgálatot teljesítő F-16-os vadászgépe szegődött nyomába. A román védelmi minisztérium (MAPN) közlése szerint a kisrepülő nem tanúsított veszélyes, vagy ellenséges magatartást, de továbbra sem válaszolt az elfogására küldött harci repülők nemzetközileg használt rádió- és vizuális jelzéseire. Végül Bulgáriában veszett nyoma.
A litván lajstromjelű gép Szlovákiából érkezett, és szerda kora délután a hajdúszoboszlói repülőtéren szállt le engedély nélkül. A váratlan landolás után a reptér gondnoka beszélni akart velük, de megfenyegették. Az Aero Club sportegylet ekkor kihívta a rendőrséget. Amikor megérkeztek a rendőrök és a rendőrkocsival közeledtek a repülőgép felé, akkor teljes gázt adtak és felszálltak.
A gép nagyjából húsz percet töltött a kis vidéki reptéren, a reptér egyik kamerájának képén jól látszik, hogy valamit ügyködtek körülötte: feltehetően üzemanyagot töltöttek a repülőgépbe a magukkal hozott kannákból. Juhos István, a repülőtér vezetője szerint a gép gyakorlatilag minden szabályt megszegett. Úgy érkezett meg, hogy semmiféle kapcsolatot nem teremtett a repülőtérrel, de az országba lépve sem kommunikált a légiirányítással.
A honvédség annyit közölt az RTL híradó kérdésére, hogy a gép nem kommunikált a Gripenekkel, ezért kikísérték a légtérből. Arra a kérdésre, hogy egy bűncselekmény esetén mi a teendője a magyar vadászgépeknek, nem válaszoltak. A légtérvédelmi szabályok szerint békeidőben nem szokás lelőni a légtérsértő polgári gépeket, mindenekelőtt fel kell venni velük a kapcsolatot. Ez általában szokott is sikerülni, ilyen extrém esetre, hogy egy gép pilótája szándékosan megszegjen minden repülési protokollt, nem nagyon volt példa az elmúlt évtizedekben. Mivel a gép Szlovákia felől lépett be a légtérbe, az Encsi Rendőrkapitányság tiltott határátlépés miatt indított eljárást.