koncert;Jazz;zene;

- Az örökzöldek erejével

Nagy Noémi kvartettjének koncertje bizonyította, hogy a jazz 2022-ben is otthonosan érzi magát a zsebkendőnyi klubok színpadán; a műfaj repertoárjának szíve pedig még mindig az amerikai örökzöldek megunhatatlan világa.

Az alig húszéves jazzénekesnő, Nagy Noémi nevét a szűkebb szakmán kívül még nem ismerik, de ez a helyzet hónapokon belül meg fog változni. Biztos vagyok benne, mert Noémi olyan átütő tehetség, aki ellenszélben és rétegműfajban is utat tör magának. Pocsai Kriszta korábbi növendéke nemrég kezdte zenekarvezetői pályáját, s máris kiforrott, magabiztos előadó, aki a közönséggel és zenésztársaival is nagyszerűen kommunikál. A ferencvárosi IF Kávézóban tartott koncert repertoárját a Great American Songbook örökzöldjei alkották – csupa olyan melódia, ami megdobogtatja a jazzkedvelők szívét, s azok is könnyen be tudják fogadni, akik most barátkoznak ezzel a muzsikával. East of the Sun and West of the Moon, Close your Eyes, How High the Moon, On Green Dolphin Street, Estate, It Could Happen to You, I Fall in Love Too Easily – csupán néhány cím a Ráday utcai este programjából, és az improvizatív zene rajongóinak nem kell tovább magyarázni, miért is lelkesedett a közönség, s most a recenzens. Noéminél a kristálytiszta intonáció, a stílusos és elegáns rögtönzés magától értetődő, de előadása sokkal több ennél: a jazz anyanyelvi szintű ismeretéről tanúskodik. Ez pedig olyan remek ugródeszka, amire rádobbantva karrierje tovább vezethet az önálló zenei nyelvezet megalkotása, a saját kompozíciók felé.

A kvartett zongoristája az énekesnő kortársa, Horváth Balázs, aki a 2010-es évek közepén, a Snétberger Zenei Tehetség Központban tűnt fel, majd Oláh Kálmán tanítványa lett a Zeneakadémián. Az elmúlt egy-két évben hallhattuk a Müpában, a MOMkultban, a Művészetek Völgyében és az összes klubban. A Müpa idei jazz tehetségbörzéjén a trombitás Tűzkő Salamon kvintettjével nyert különdíjat, s kapott meghívást a Zempléni Fesztiválra. Balázsnak is anyanyelve a jazz – félelmetesen improvizáló, könnyed billentésű, elegáns muzsikus, akihez nagyon illik az IF Kávézó retró életérzést sugárzó pianínója.

A csapat nagybőgőse, Jónás Géza három elismert művésztől (Csuhaj Barna Tibor, Barcza Horváth József, Hárs Viktor) tanult, majd tavaly novemberben megnyerte a Pege Aladárról elnevezett országos versenyt, s azóta lendületet vett a karrierje: számos formációba hívják – nemcsak kortársai, hanem az idősebbek is. Géza bőgőzik például az egykor a Berklee (Boston) és a Monk Institute (Los Angeles) növendékeként amerikai diplomákat is szerző Oláh Tzumo Árpád, illetve a sokoldalú, klasszikus iskolázottságú Szakcsi Lakatos Róbert új triójában. A Müpa említett tehetségbörzéjén névrokonával, a zongorista Jónás Rezsővel (művésznevén Reggie Jonas Jr.) és testvérével, Jónás Fülöppel végzett az első helyen. Ezen az estén, a Nagy Noémi Quartetben is Fülöp dobolt, aki még ugyancsak kevésbé ismert, de a Horváth Balázzsal, Jónás Gézával és a gitáros Varga Balázzsal közös Young Tigers zenekarral már versenyt nyert, a Müpa zeneműpályázatán pedig Varga Balázs győztes kompozícióját adta elő. Géza és Fülöp nemzetközi összehasonlításban is roppant profi, végtelenül megbízható ritmusszekciót alkotnak, jelentősen megkönnyítve a szólista (jelen esetben Noémi) dolgát.

A nagyszerű hangulatú koncerten két vendég is előbukkant: Noémi édesapja, a Benkó Dixielandből és más, tradicionális jazz-zenekarokból ismert zongorista, Nagy Iván, illetve Oláh Kálmán kisebbik fia, Kálmán Jr. szaxofonos. Noémi és Iván a legendás Count Basie klasszikusát (Shiny Stockings) játszották együtt – örömmel, életerővel, lendülettel. Kálmán Jr. pedig tökéletesen illeszkedett a kvartett zenei szövetébe – könnyen el tudom képzelni, hogy ebből még folyamatos együttműködés is kialakulhat.

Eddig is tudtuk, hogy a magyar jazz-szcéna ontja a fiatal tehetségeket. Az évtizedek óta tapasztalható túlképzés egyfelől nagyon rossz, mert a jazzből nem lehet megélni, sokan elkallódnak, félresiklik a pályájuk. Másfelől viszont jó, mert a folyamatos „merítőhalászat” eredményeként olyan nagyhalak tűnnek fel, akik által évtizedekre biztosított a műfaj fejlődése, gazdagodása. Csak remélhetjük, hogy a civilben kulturális menedzsmentet tanuló Nagy Noémiben és zenésztársaiban lesz annyi erő és kitartás, hogy legyőzik a tornyosuló egzisztenciális nehézségeket, és megőrzik magukban e csodálatos és kegyetlen műfaj iránti gyermeki szeretetüket.

Infó:

Nagy Noémi Quartet

IF Kávézó, június 9.

A National Gallery Olaszországon kívül először szentel tárlatot Raffaello széleskörű tevékenysége minden elemének.