üzemanyag;benzin;gázolaj;árstop;

- Kevesebbet tankolhatunk, forró lesz a nyár az üzemanyagpiacon

Pénteken a Mol és az OMV is az eddigi korlát felére, 50 literre csökkentette a töltőállomásain egyszerre vásárolható üzemanyag-mennyiséget. Egész nyáron akadozhat az ellátás.

Tegnap óta száz helyett már csak ötven liter üzemanyag tankolható egy vásárlás keretében a hazai Mol-kutakon – közölte tegnap az olajtársaság. Az új határ is meghaladja a jellemző átlagos tankolást, így az meglátásuk szerint változatlanul elegendő a lakosság számára. Magyar forgalmi engedély felmutatásával a vásárló továbbra is jogosult a literenként legfeljebb 480 forintos, hatósági tarifára. A Mol célja, hogy a kormányrendelet betartása mellett biztosítsa minden vásárló kiszolgálását és a töltőállomások zavartalan működését - szögezik le.

A Shell péntek estig nem jelezte március óta érvényes, ügyletenként 25 ezer forintos – mintegy 52 literes - korlátozásai módosítását. A kisebb üzemanyag-hálózatokon, illetve magánkutakon általában ennél is szigorúbb, 20 vagy akár 5 literes korlátozások élnek. Sőt nem ritka, hogy egy-egy töltőállomáson – igaz, úgymond csak „átmenetileg” - egyáltalán nem kapni benzint vagy gázolajat.

Külön kannába ugyanakkor mostantól csak piaci áron adnak üzemanyagot. Ezért arra kérik vásárlóikat, hogy a gépjárművük mellett „külső edényzetbe” csak egy másik ügylet keretében vásároljanak. Együttes fizetés esetén a magyar rendszámú autók tankolását is piaci áron számolják el. (Információink szerint ezzel egyidejűleg a kannás vásárlásra vonatkozó 20 literes korlát megszűnik.)

Péntek délelőtt a második legnagyobb hazai szereplőnek számító OMV Facebook-oldalán tette közzé, hogy 11 órától - az OMV MaxxMotion Super 100plus és OMV MaxxMotion Diesel kivételével - szintén 50 literben korlátozták az egy ügylet során kiadható mennyiséget. (Az osztrák olajcég a Molhoz hasonlóan március elején állított be száz literes korlátot.) Kannába üzemanyag náluk is kizárólag piaci áron vásárolható. Lapunk érdeklődésére azt is leszögezték, hogy saját üzemeltetésű hazai kútjaiktól eltérően a 34, franchise-partner által működtetett egységükön eltérő, szigorúbb korlátozások is érvényesülhetnek.

Ismét csúcsra jár a finomító

A szükséges javítások után ismét teljes terheléssel működik a százhalombattai Dunai Finomító (DUFI) Atmoszférikus és Vákuumdesztillációs-2 (AV-2) jelű egysége – közölte a Mol. Az üzemben június 14-én hajnalban - az előzetes vizsgálatok szerint egy szivattyú meghibásodása miatt – tűz keletkezett, amit a személyzet és a létesítmény tűzoltósága rövid idő alatt eloltott. Személyi sérülés nem történt, a környezetben kár nem keletkezett. A DUFI három desztillációs egységéből az AV-2 leállása alatt a másik kettő mindvégig teljes üzemben termelt. A három egység együtt napi 21 ezer, az AV-2 önmagában 8,2 ezer tonna kőolaj feldolgozására alkalmas – közölték korábban.

Világszinten egyre kevésbé tart lépést a finomítók termelése az igénynövekedéssel – mutat rá elemzésében Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci elemzője.

A világ olajfogyasztása idén elérheti a 2019-es, napi 99,6 millió hordós csúcsot. Ehhez képest a világjárvány alatt finomítók zártak be és csökkentek a beruházások is. Június 4-én az osztrák OMV kezében lévő schwechati finomítóban a karbantartás utáni újraindítás során robbanás történt az első számú nyersolajlepárlóban. Az esemény miatt az egység azóta is csak 20 százalékon üzemel. Az újraindulás időpontja nem ismert.

Június 11-én az Orbán-kormány úgy döntött, hogy az Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség kezében lévő stratégiai kőolajtermék-tartalékból 18 millió liter ESZ 95 motorbenzint és 29 millió liter motorikus gázolajat ad át az OMV Magyarországnak. Ez a betárolt stratégiai mennyiség 5-6 százaléka, ami a hazai OMV-kutak 12-14 napi forgalma. Vélhetőleg nem ez az utolsó ilyen lépés a hazai ellátás biztonságának fenntartása érdekében – véli az elemző. Május 20-ától elindult a Mol pozsonyi finomítójának két hónapra tervezett leállása is. Pedig ellátási szempontból mindig a nyár a legkiemelkedőbb. Az utolsó békeévnek tekintett 2019 júliusában 41, illetve 29 százalékkal több gázolaj és benzin fogyott a legszerényebb forgalmú januárhoz képest. Az éves dízelforgalom 38 százalékát a július-októberi időszak adja. Ilyenkor dübörög a mezőgazdaság, az idegenforgalom és erős a Nyugat-Európában dolgozó vendégmunkások átmenőforgalma is - szögezi le az Erste elemzője.

Furcsa dízelárrekord

Pénteken 7 forinttal csökkent a benzin és ugyanennyivel nőtt a gázolaj piaci ára – közölte a Holtankoljak.hu. Ennek megfelelően a benzinért 779, a gázolajért pedig 833 forintot kérnek átlagosan a 480 forintos hatósági árra nem jogosult közlekedőktől. A dízel piaci átlagára lapunk számításai alapján – szokás szerint – újabb rekord. Ez azért felettébb ellentmondásos, mert az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára az elmúlt tíz nap során tizedével, 123 dollárról mintegy 110-112 dollárra esett. Még furább, hogy az elmúlt napokban a forint dollárhoz viszonyított – amúgy szokás szerint harmatgyenge – árfolyama sem mutatott jelentős változást. Az áremelés tehát most inkább a dízeligények csökkentését célozhatja.

Az elmúlt hónapokban bekövetkezett 40 forintos euró-áremelkedésből 30 forint írható a kormány számlájára, és mindössze tíz forintnyiért "felelős" az ukrajnai háború.