Orbán-kormány;fogyasztóvédelem;adó;Ryanair;áthárítás;kormányhivatal;extraprofit;

- Széttárta a karját a kormányhivatal, forduljon bírósághoz, akinek nem tetszik, hogy a Ryanair az utasokkal fizetteti ki az extraprofitadót

Úgynevezett fogyasztóvédelem.

Előbb a Kormányzati Ügyfélvonallal majd a fogyasztóvédelemmel levelezett három hónapon keresztül egy panaszos, Utassy Viktor, akire családjával összesen 39 ezer forint extraprofit-adót terhelt rá a Ryanair angliai útjuk előtt. Az eredmény: forduljon bírósághoz - írja a Telex.

A család már tavasszal lefoglalta repülőjegyét, ennek ellenére június 9-én megkapták a levelet a Ryanairtől azzal, hogy „Magyarország 2022. június 4-én új légiforgalmi adót vezetett be a Magyarországról 2022. július 1-jén vagy azt követően induló járatok utasaira. Ez azt jelenti, hogy még abban az esetben is, ha június 4-e előtt készült a foglalás, de a járat Magyarországról július 1-jén vagy azt követően indul, ezt az új adót ki kell fizetni a Magyar Kormány részére. Az új adó mértéke 3900 forint (kb. 10 euró). A járatra vonatkozó adó utasonként 3900 forint.” Ez ötüknek összesen 39 ezer forint pluszköltséget jelentett.

Viktor jelentkezett a Kormányzati Ügyfélvonal élő chat-jén is, ahol Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szavait idézte, amikor is a tárcavezető arról beszélt, hogy figyelik a szolgáltatások árát, és ha a cégek ráterhelik a fogyasztókra a kormány által kivetett adót, büntetni fognak. „Kérelmének, kérdésének továbbításában nincs jogosultságunk” - érkezett a felelet.

Augusztus 8-án aztán Viktor levelet kapott Budapest Főváros Kormányhivatalának fogyasztóvédelmi főosztályától, ahonnan arról tájékoztatták, hogy az ügy kivizsgálására eljárást indítottak az ír fapados légitársaság ellen, ahol megállapították, hogy a cég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot alkalmazott, ezért a Fogyasztóvédelmi Főosztály megbírságolta. Vagyis megoldásként azt a 300 millió forintos büntetést próbálták tálalni, amit egyébként nem is az adó áthárítása miatt szabtak ki a cégre, hanem azért, mert a légitársaság azt állította saját magáról, hogy ő az új különadó alanya.

Aztán érkezett a keresztkérdés. Viktor azt írta:

„Köszönettel vettem a levelüket a Ryanair ügyben. Sajnos ebből nem derül ki, hogy a szolgáltatónak a mulasztását helyrehozandó milyen teendője van irányomban, mivel kifizettette, áthárította az »extraprofit« adót a családi utazásunkra? Mellékelem a banki igazolást. Várom a válaszukat.”

A válasz pedig emígy hangzott:

„Tájékoztatom, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre nem terjed ki a bíróság hatáskörébe utalt polgári jogi igények érvényesítésére, így a beterhelt díj megfizetésére sem kötelezheti a légitársaságot. Erre irányuló igényével bírósághoz fordulhat.”

Konklúzió: a kormány nem csinál semmit, ha nem tetszik a helyzet, lehet pereskedni néhány ezer, vagy tízezer forintért akár évekig. Amely pert persze akár el is lehet bukni.

Olybá tűnik, hogy az állami hírügynökség inkább az államtitkár fényezésére használta fel a díjátadó ünnepséget.