A harmadik évezred Európájában az Állami Számvevőszék (ÁSZ) le merte írni, hogy ha túl sok a diplomás nő, az rosszul hat a népesedésre, mert a diplomás nők kisebb eséllyel kötnek házasságot és vállalnak gyereket. Ezek szerint a nőknek nem tanulniuk kellene, hanem szülni. Régi mantrája ez a Fidesznek, de így feketén-fehéren leírva mellbevágó. Még írásban is indulatos vagyok e primitív, nőellenes és lealacsonyító gondolatmenet láttán.
Az Állami Számvevőszék az iskolarendszert hibáztatja azért, mert több nő szerez diplomát, mint férfi. A készítők szerint a férfiak azért nem tudják kibontakoztatni a képességeiket, mert az oktatási intézményekben a „lányos tulajdonságok” a fontosabbak, a „fiúsnak” tartott készségek háttérbe szorulnak. A számvevőszéki elemzői úgy vélik, ha a fiús tulajdonságok kibontakoztatása hátrányt szenved, az gazdasági károkat okoz. És hogy az egész még szebb legyen, megállapítják, hogy a nők abban érdekeltek, hogy a férfiak sikeresek legyenek.
Még a futballt is sikerül a női edukáció elleni érvként felhozni, amikor elismerik, hogy a lányok szorgalmasabbak, de aztán rámutatnak, hogy „aki már megfigyelt kisfiút dekázás közben, az láthatja, hogy a férfiak rendkívül nagy koncentrációval tudnak feladatokat elvégezni.” Tehát nem okos és művelt nők kellenek ennek az országnak, hanem koncentráló futballisták... Megáll az ész.
Egészen perverz gondolkodás ez. Az ÁSZ elemzése egy nők elleni kiáltvány. Bevallom, azt hittem, a főispánok visszahozása csak fricska a folyton fejlődő világnak, de ez a női edukáció elleni támadás azt jelzi, tényleg masírozunk hátra a XIX. századba.
Én is tudom, hogy több nő van a magyar diplomások között, mint férfi. Az is igaz, hogy a nők később vállalnak gyereket. És igen: a családok tényleg kevesebb gyereket vállalnak, mint pár évtizeddel ezelőtt. Ezek tények. A probléma az ÁSZ következtetéseivel van. A nők és férfiak arányát a diplomások között nem úgy kell kiegyenlíteni, hogy kevesebb nő menjen egyetemre! A megoldás inkább a diplomás férfiak számának növelése. Ehhez viszont olyan oktatási rendszerre van szükség, ahol a jól megfizetett pedagógusoknak van idejük és lehetőségük differenciáltan, képességeik szerint foglalkozni a gyerekekkel. A jól megfizetett tanári pálya több férfit is vonzana. Ám ilyen felelős és korszerű oktatási szemléletet csak egy olyan kormány tud felkarolni, amely nem bolsevik módon dönti el, hogy mik a „fiús” és „lányos” tulajdonságok, hanem elfogadja, hogy minden gyerek egyedi kis csoda, és ekként is kell vele foglalkozni.
A gyermekvállalást sem a nők edukációjának visszaszorításával kell ösztönözni. Kiszámíthatóság, anyagi biztonság, erős szociális háló – ezek lehetnének a sikeres népesedéspolitika alappillérei. De éppen ezek hiányoznak. Ezért sem a nők a felelősek.
A nők és férfiak közötti egyenlőtlenség létezik – de nem úgy, ahogy az ÁSZ elemzése állítja. A nők például ugyanazért a munkáért kevesebb fizetést kapnak, mint a férfiak, miközben rengeteg fizetetlen munkát végeznek. Ezért a nők megtanulták, hogy ha érvényesülni szeretnének, többet kell letenniük az asztalra. Ezt a helyzetet forgatják ki az ÁSZ elemzői.
Javaslom, fordítsuk vissza, amit kiforgattak! Ne legyen olyan hivatás, amelyben a „női” a „rosszul fizetett” szinonimája!
Kapjanak tisztességes bért az egészségügyben, a pedagógiai pályán dolgozók, és akkor megjelennek ott a férfiak is! Számoljuk fel azt a torz világot, amelyben előítéletekkel tesznek különbséget a nők és férfiak teljesítménye között! Mindez csak politikai akarat kérdése. Ha van akarat, akkor nem lesz szükség olyan elemzésekre, amelyek a nők tanulási lehetőségeinek visszafogásával gondolnák elérni a férfi felsőbbrendűség érvényesülését.
A szerző országgyűlési képviselő, az MSZP frakcióvezető-helyettese
—
A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.