színház;Trafó;

- Tükröt tartanak

Keleti blokk címmel mutatja be legújabb produkcióját a Soharóza kórus a Trafóban. A szocializmus négy évtizede esztétikai megközelítésből jelenik meg a Visegrádi négyek művészeinek előadásában.

„Negyven év szocializmus esztétikailag, zeneileg, különösen a kórusműveket tekintve is nagyon erős nyomokat hagyott Közép-Kelet Európán a politika és a történelem mellett – meséli a Keleti blokkról Halas Dóra, a 2008-ban alakult Soharóza énekegyüttes alapítója. A rendhagyó, műfajilag besorolhatatlan előadásokat létrehozó kísérletező kórus tagjai 2016 óta a dalok mellett extrém, a témához kapcsolódó jelmezeket is bemutatnak catwalk koncertjeiken Nagy Fruzsina jelmeztervezőnek köszönhetően. Így volt ez a Tabu kollekció és Az Ügy című darabban is, és így lesz most.

„Ez az előadás is Nagy Fruzsina ötlete volt, akivel a kor esztétikáját szeretnénk megjelentetni – kezdi Keleti Blokk születésének történetét Halas Dóra – majd, amikor V4 pályázati pénzt nyertünk, kiegészültünk cseh, lengyel és szlovák művészekkel. Mindketten éltünk már a szocializmus idején, a saját és a szüleink élményei inspiráltak minket, amikor kitaláltuk az elképzelt jövőben egyesülő négy állam, a szocialista Kozmicke Kormorán országát” – folytatja. A kórustagok között akadnak olyanok, akik szintén éltek az elmúlt rendszerben, de készülve a Keleti blokkra kérdőíveket töltöttek ki, kinek mit jelent az a korszak, mennyire érthetőek az utalások. „Amikor két-három évvel ezelőtt felmerült az előadás ötlete, gondolkodtunk azon, hogy történészt hívjunk segítségül, végül azonban olvasmány, dokumentumfilm és filmélmények egészítették ki a saját személyes emlékeinket” – részletezi.

Az előadás valójában a Fúzió Napjának ünnepi tévéadása, Pető Kata tévébemondóként közvetíti a nagy nap eseményeit. A Marx-Engels-Lenin hármas megjelenik stilizáltan, de más ikonikus figurák nem, mert nem akarnak politikai állásfoglalást közvetíteni. Az erről az időszakról szóló produkciók alkotói gyakran iróniával vagy kellemes nosztalgiával néznek arra a négy évtizedre, a Soharóza azonban nem így tesz. Halas Dóra szerint abban a 40 évben is voltak nagyon szép dolgok, de persze megmutatnak árnyoldalakat is és – ahogy az eddigi előadásaikban sem – most sem alkotnak ítéletet. Csupán tükröt tartanak. „Utalásszerűen megjelenik a cenzúra, a besúgás, a megfigyelések, de nem bírálunk. Nagyjából hetvenen dolgozunk a produkción, és nagyon sokfélék vagyunk, különböző világképpel, gondolkodással, mentalitással. Nem célunk, hogy üzenetet közvetítsünk, a közönségre bízzuk az értékítéletet” – mondja Halas Dóra.

Infó:

Keleti Blokk

szeptember 9., 10., 11.

december 2., 3.

Trafó Kortárs Művészetek Háza

A Mai Manó Ház kiállításán Drozdik Orshi 1975 és 1995 között készült fotói a nők identitására és a nőknek a művészeti, tudományos életben betöltött szerepére kérdeznek rá.