Németország;energiaellátás;Német Szociáldemokrata Párt;Olaf Scholz;

- Viharos berlini év ér véget, de a német diplomácia térképén Magyarország alig létezik

Egy éve tette le a hivatali esküt Olaf Scholz kancellár. Nagy ünneplés nem lesz ez alkalomból, nincs jó hangulatban a német társadalom. Igaz, az ország történetének egyik leggyötrelmesebb időszaka volt ez.

Amikor egy éve, 2021. december 8-án a Bundestag hivatalosan is megválasztotta Scholzot Németország kancellárjának, Angela Merkel utódának, aligha sejthette, hogy ennyire keserves időszak elé néz a háborúval, az energiaárak megemelkedésével, vagy akár azzal, hogy Európa még inkább jobbra fordul az olasz választással. Létrejötte óta a kormánynak úgy 500 milliárd eurót kellett költenie olyan intézkedésekre, amelyek a koalíciós megállapodásban még csak nem is szerepeltek.

A szociáldemokrata kancellár soha nem látott kísérletbe kezdett: egyrészt az NSZK megalakulása óta sosem alkotta három párt a kormánykoalíciót, másrészt előzőleg egy szociáldemokrata-zöld-liberális koalíció is elképzelhetetlen lett volna.

Scholz mindenesetre a napokban elégedetten summázta az eltelt egy évet, kiemelte, ugyan az esztendőt „Oroszország Ukrajna elleni brutális háborúja jellemezte", de nem hanyagolták el a társadalom szempontjából jelentős kérdéseket sem. A németek már kevésbé elégedettek.

A Civey ügynökség közvélemény-kutatása szerint 61 százalék elégedetlen a koalíció tevékenységével, az Insa ügynökség ráadásul ennél is rosszabb értéket, 64 százalékot mért.

A társadalom kritikája azonban nem teljesen jogos. Nem mintha a kormány kizárólag jó lépéseket tett volna, de olyan helyzetben kellett előre evickélnie, amely Angela Merkel számára is komoly kihívást jelentett volna. A háború után viszonylag rövid idő alatt szakítania kellett egy sor régi beidegződéssel: az Oroszországgal szemben „pragmatikus”, vagy inkább megengedő külpolitikájával, az orosz energiafüggőségre épülő energiapolitikájával, a haderőfejlesztést teljesen elhanyagoló védelmi politikájával. Pillanatok alatt kellett új lehetőségeket találni az orosz nyersanyag pótlására. Becslések szerint több mint 300 milliárd eurót költött a kormány az energetikai átállásra: még karácsony előtt három úszó LNG terminált helyeznek üzembe. A gázellátás hiányát ezzel is sikerült megakadályozni, téli időszak kezdetére száz százalékra töltötték fel a gáztározókat. A kabinet jelentős összegeket szán a haderő fejlesztésére, de egyelőre nem éri el a védelmi kiadás a GDP.nek a NATO által előírt két százalékát.

Thorsten Faas, a Berlini Szabadegyetem politológusa a Der Standardban úgy vélte, annyira azért nem volt rossz a kormány teljesítménye:

„Összességében a koalíció nincs rossz helyzetben. Nem szabad elfelejteni, hogy hatalmas kihívásokkal kellett megküzdenie.”

Az átállás az új politikára nem ment egykönnyen. Scholzot sokáig azzal vádolták, hogy nem nyújt elég támogatást Ukrajnának, hogy egy ideig habozott annak kapcsán, szállítson-e nehézfegyvereket a megtámadott országnak. Ebben a kérdésben egyébként a társasalom is megosztott. Kelet-Németországban jóval megértőbbek Oroszországgal szemben, mint az ország nyugati részén.

A koalíció pártjai közül legkorábban a Zöldek álltak ki a nehézfegyverek szállítása mellett, az eltelt egy évből politikai szempontból épp ők profitáltak legtöbbet. Annalena Baerbock külügyminiszter a legnépszerűbb politikus, sokáig párttársa, Robert Habeck gazdasági és éghajlatvédelmi miniszter állt az élen. A környezetvédők politikusaira leginkább az jellemző, hogy nem kertelnek. Habeck például őszintén elmondta, hogy a lakosságnak nehézségekre kell számítania a háború miatt. Ez ízben például megjegyezte, "az a keserű és kemény igazság”, hogy az állam nem képes az energiaellátás minden áremelkedését átvállalni a lakosságtól. A környezetvédők példája azt mutatja: egy pártnak nem árt az, ha őszintén szól a választókhoz és partnernek tekinti őket.

A koalícióban a liberális FDP mozog a legkevésbé otthonosan. A liberálisokat aggasztják a közvélemény-kutatások, bár messze még a következő választás, attól tartanak, hogy a 2025-ös voksolásig öt százalék alá süllyed a támogatottságuk. Eddig is sokan fordítottak hátat az FDP-nek. Komoly aggodalomra ad okot a párt elnöke; Christian Lindner szövetségi pénzügyminiszter számára, hogy az eltelt egy évben rendezett négy tartományi választás mindegyike kedvezőtlenül végződött a liberálisok szempontjából. "Egyesek azt hiszik, hogy mi most már baloldali párt is vagyunk" - panaszkodott egy ízben.

Ennek eredményeképpen különösen az FDP és a Zöldek gyakran kerülnek összetűzésbe, a kancellár pedig mintha előkelő idegenként szemlélné csörtéiket. "Scholz sokszor hasonlóan jár el, mint elődje, Angela Merkel. Nem avatkozik bele mindenbe, hanem hagyja, hogy koalíciós partnerei kezdetben a saját útjukat járják. De azzal, hogy a nukleáris erőművek vitájában utasítási jogkörrel rendelkezik, azt is megmutatta, hogy hajlandó és képes cselekedni" - mondja Thorsten Faas. Ez a jogkör azt jelenti, hogy egyes, a kormányon belüli kérdésekben a kancellár deklarálhatja: az ő álláspontjának kell érvényesülnie. S ezek közé tartozott az atomerőművek üzemideje meghosszabbításának témája, amelyről az FDP és a Zöldek heteken át elkeseredetten vitatkoztak. A helyzet odáig fajult, hogy Scholz végül, gyakorolva irányítói hatáskörét, kijelentette: 2023. április 15-ig meghosszabbítják mindhárom működő erőmű üzemidejét. Ezt előtte rajta kívül egyetlen kancellár sem tette meg.

Fagyos a viszony a magyar kormánnyal

Már a kormány tavalyi megalakulásakor sejthető volt, hogy egyre hűvösebbé válik Berlin és Budapest viszonya, hiszen a német koalíció egyik pártja sem rokonszenvez az EU-val szembemenő illiberális politikával.

Azóta, hogy megalakult Scholz kormánya, a berlini diplomáciai térképén Magyarország alig létezik. 

Annyi kapcsolat sem volt a két kabinet között, mint a Merkel-éra utolsó éveiben. A magyar kormányfő tavaly decemberben, a Bild napilapban írt vendégkommentárjában nem túl diplomatikusan bírálta a röviddel korábban megalakult kormány migrációs politikáját és „genderbarát” álláspontját. Sokatmondó az is, hogy az április 3-án megrendezett magyar parlamenti választás után három hét telt el, amíg Scholz gratulált a magyar kormányfőnek. Tavaly decemberhez képest azonban ekkor már megváltozott Orbán retorikája és köszönő válaszlevelében azt írta, „stratégiailag fontos” a magyar-német kapcsolatok további bővítése.

A szociáldemokrata-zöld-liberális koalícióban az SPD megengedőbb álláspontot képvisel a magyar kormány túlkapásaival szemben, mint a környezetvédők. Robert Habeck gazdasági miniszter májusban élesen bírálta a magyar kormányfőt, mert nem járult hozzá az Oroszország elleni olajembargóhoz, így csak a tengeri olajimportot érintő büntetőintézkedésről született megállapodás. Ahogy fogalmazott, Orbán „aljasan” játszott a saját érdekeiért. Scholz ezzel szemben azt közölte, megérti a magyar álláspontot, mert nem könnyű gyorsan leválni az orosz nyersanyagról.

Bár Németország, illetve a német tartományok számára fontos az olcsó magyar munkaerő, s a magyarországi befektetések, Magyarországnak politikai szempontból sokkal nagyobb szüksége van Németországra, mint fordítva. Ezért is kezdeményezett a magyar fél október 17-re találkozót Olaf Scholzcal, ám ez nem úgy sült el, ahogy a magyar miniszterelnök remélte, még csak közös sajtótájékoztatót sem tartottak, ami igen ritka a német diplomáciában, másrészt sokat elmond arról, Berlin hogyan vélekedik a magyar kormányról. Scholz ezzel egyértelművé kívánta tenni: nem ő akart találkozni a magyar miniszterelnökkel, sőt, egyenesen el akart határolódni tőle, máshogy ugyanis nem lehet magyarázni azt, hogy Orbán vizitje után mindössze négy nappal fogadta Dobrev Klárát, a DK európai parlamenti képviselőjét, az Európai Szocialisták Pártjának berlini kongresszusán pedig a szocialista Kunhalmi Ágnessel is találkozott.

Az is feltűnő, hogy a Scholz-Orbán találkozóról a patinás Frankfurter Allgemeine Zeitungban például egyetlen sor sem jelent meg, miközben a konzervatív lap viszonylag nagy terjedelemben számol be a külföldi vezetőknek a kancellári hivatalban tett vizitjükről. Feltehetően a német kormánynak is volt némi szerepe abban, hogy az Európai Bizottság az uniós források megvonását javasolta Magyarországgal szemben.

Segítik a lakosságot

A Scholz-kormány jelentős intézkedésekkel, négy különböző csomag révén próbálta enyhíteni a lakosság energiaterheit. Ezek közé tartozik egy 200 milliárd eurós csomag, ami az Európai Unióban, köztük Franciaországban sem okozott osztatlan sikert: nem csak a lakosság, hanem a cégek terheinek egy részét is finanszírozza az állam, amivel – a vádak szerint – előnyös helyzetbe hozzák a német vállalatokat, s ezzel az uniós versenyt torzítják. Ez rámutat a kabinet egy hiányosságára: a kommunikációval akadtak problémák, ami feszültséghez vezetett az európai partnerekkel. A kormányzat egyébként elengedi a decemberi gázszámlát a német fogyasztók számára.

Nagy sikert aratott a regionális közlekedésben a nyári időszakra bevezetett, kilenc eurós havijegy. Bár jövőre nem lesz ilyen olcsó az utazás, a kezdeményezésnek 2023-ban is lesz folytatása.

A kormány – Scholz választási ígéretének megfelelően – októbertől bevezette a 12 órás óránkénti minimálbért, amit 9,82 euróról emeltek fel. Átalakították a munkanélküliek ellátásának legfontosabb intézményét, a Hartz IV segélyt, amit január 1-től az „állampolgári jövedelem” (Bürgergeld) vált fel, így a támogatottak alapesetben havi 449 euró helyett 502 eurót kapnak.

Scholz be nem váltott ígéretei közé tartozik, hogy a kabinet nem tud évente 400 ezer (ebből 100 ezer szociális) lakást létesíteni.