Mucsi Zoltán áll az Átriumban, mint Nyúl Béla a reflektorok kereszttüzében. A középiskolai történelem tanár fél. Kicsit meggörnyed, bántja a vakító fény. A kimerevített pillanat szimbolikus. Egy kisember, egy átlagos tanár, akit kipécézett a politika, célponttá vált, miközben esze ágában sem volt ebbe az egészbe belekeveredni, a „bűne” annyi, hogy írt egy tanulmányt Hannibálról. Móra Ferenc kisregényéből Fábri Zoltán rendezett filmet az ötvenes években, Nyúl Bélát Szabó Ernő alakította igencsak emlékezetesen.
Mucsi Zoltán Nyúl Bálája nem másol senkit, saját magából építkezik. A figurába, a filmszerű színpadi jelenlétébe egy egész sorsot képes megmutatni. Szeretne kitörni, szeretné, ha felfigyelnének rá. Biztonságra, elismerésre vágyik, ehelyett először felemelik, majd a gyűlölet tárgyává válik. A folyamat kétségbeejtően ismerős. Ma is a szemünk előtt zajlik, ha kinyitja valaki, mondjuk egy tanár a száját, tüntet, szót emel a jogaiért megalázzák, kirúgják, legszívesebben megsemmisítené a hatalom, vagy finomabban eltüntetné, kiradírozná. Ezt a bizonytalanságot, a sodródás zavarát érzékelteti rendkívül átütően Mucsi Zoltán. Az előadás egyáltalán nem aktualizál, Deres Péter és Vidovszky György színpadi adaptációját játszották már Kaposváron. Most mégis nagyon szíven üt. Egyszerre mutatja a politika gunyoros paródiáját, másrészt az értelmiség és a környezet kiszolgáltatottságát, a jövő nélküli, a túlélésért folytatott elvtelen ingadozást, a megmagyarázhatatlan beletörődést. A legszörnyűbb, hogy ebből a lavinaszerű förtelemből nem látni a kiutat. Vidovszky György rendezése nagyon is filmszerű, élőzene is kíséri az egymásba áttűnő jeleneteket. A bemutatón még olykor túl lassúak, nem eléggé pörögtek a történések képei, a cselekmény hangulata, a közbe eső csöndek viszont nagyon is mélyre mentek. Komoly színészcsapat vesz részt a produkcióban. Dóra Béla Muray képviselője hihetetlenül kétszínű, gátlástalan, szemérmetlenül pimasz, szóval kifejezetten ismerős figura. (Ő formálja meg egy álomszerű epizódban Hannibált is). Gyabronka József gimnázium igazgatója próbálja eltalálni a helyes „tánclépéseket” de igazából nem tesz mást, mint a székét félti, erkölcstelenül hazárdírozva. Makranczi Zalán tornatanára kizárólag a törtető helyezkedésre koncentrál egyenes tartással, minden morális fogódzón játszi könnyedséggel átlépve. Fontos szereplő Mici, az énekesnő, Grisnik Petra nagyszerű alakításában, aki még az utolsó, mindent eldöntő gyűlésen is ott ül a politikusok között magyaros népviseletben, előtte viszont lengébb öltözékben is láthattuk. (Jelmeztervező: Bati Nikoletta). A különböző karakterszerepekben Kovács Krisztián, Katona László, Lugosi György, Kovács Máté, Baksa Imre, Parti Nóra, Debreczeni Csaba, Moldvai Kiss Andrea, Ivanics Tamés, Bíró Panna Dominika és Katona Péter Dániel jut lehetőséghez.
Mucsi Zoltán, az előadás végén Nyúl Bélaként a családjáért, az egzisztenciájáért felmondja a hatalom hamis szólamait. Megtörik. Aztán halljuk a kórust: éljen, Hannibál, éljen Nyúl. A premier nézői állva tapsolnak. A tanártüntetések zaja szinte összeér a Hannibál tanár úr megrendítő fináléjával.
Infó
Hannibál tanár úr
Móra Ferenc novellája, valamint Fábri Zoltán, Gyenes István és Szász Péter forgatókönyve nyomán írta: Deres Péter és Vidovszky György
A Kultúrbrigád és az Átrium közös produkciója
Rendező: Vidovszky György