London;fotók;

A fekete kreativitás ünnepe

New Black Vanguard címmel nyílt meg London központjában egy úttörőnek tekinthető, fekete portrékat tartalmazó kiállítás.

A szigetországban a fekete történelemnek szentelt október utolsó napjaiban nyílt meg a modern, elegáns Saatchi Galériában a New Black Vanguard: Photography between Art and Fashion, Új fekete úttörők, a művészet és a divat között mozgó fotográfia című nagyszabású tárlat. Az élénk, feltűnő árnyalatokra - sárga, rózsaszín, kék, türkíz - festett falakra akasztott művek jelentős része Londonhoz is kötődő fiatal fotóművészektől származik, köztük Campbell Addytől, Nadine Ijewerétől, Renell Medranótól. A nemzetközileg ismert, New York-ban, Los Angelesben, de magától értetődően afrikai országokban, például Nigériában működő összesen tizenöt fotós jelentős részben ebben az évben, de nem régebben, mint az elmúlt másfél évtizedben lekattintott munkáit az amerikai író és művészeti kritikus, Antwaun Sargent szerkesztette egységes egészbe.

Kurátori tevékenységét az az elv vezérli, hogy egyszerre helyezze reflektorfénybe a fekete portrékészítés esztétikai újdonságait és mutasson rá a művészet, a divat és a kultúra összjátékára a képalkotás folyamatában. Ahogy egyik nyilatkozatában említette, a fekete "imázsalkotók" új perspektívát adtak a fotóművészetnek, portréről portréra globális hálózatot építettek ki maguk és tevékenységük köré, az identitásra, közösségre és professzionális becsvágyra koncentrálva.

Az egyes portrék nagy többségének nincs címe, de a fotósén kívül a stylistok, a női és férfi modellek, a dizájner és az eredeti publikáció nevét is megadják. Ez már csak azért is fontos, mert bár maga a kiállítás címe jelzi, hogy talán még ma sem magától értetődő egy fekete fotós megjelenése egy a "főáramvonalhoz" tartozó divatlapban, műveik már régóta helyet kapnak a hagyományos életmód magazinokban, reklámkampányokban, múzeumokban, a szociális hálón. Mind a fotóművészetnek, mind a fajról, a szépségről, a nemekről, a hatalomról alkotott felfogásnak új perspektívákat adnak.

A rögtön a show elején bemutatkozó, 1993-ban Londonban született Campbell Addy úgy foglalja össze röviden filozófiáját, hogy "minden egyes projektjével és mindennel, amibe belevág, a néző nevelése a célja. Nem szükségszerűen a fekete vagy a fehér szemlélő oktatására törekszik, hanem általánosságban az emberekére. A divat mindig is barométerként szolgált a privilégium, a befolyás, a társadalmi osztály és a szabadság mérésére. Aki a divatra teszi az életét, az egyben magára vállalja valakinek a megjelentetését is a világban". Addy 2018-as New York-i Adut Akech imázsa a szembeszökő zöld World Food Programme feliratú trikóval különösen erős üzenetet hordoz.

A változatlanul alapítója, a reklámcézár Charles Saatchi nevét viselő, immár jótékonysági alapítvány formájában működő galéria következetesen nagybetűvel írt Black kiállításának 27 éves kora ellenére egyik legismertebb közreműködője az Atlanta külvárosában felnőtt Tyler Mitchell, aki már 2018-ban azzal vált híressé, hogy ő lett az első fekete fotós, aki megbízást kapott a Vogue magazin címlapjának elkészítésére. Ennek kapcsán szerepelt a Forbes magazin 2019-es "30 under 30", az Egyesült Államok 30 legrámenősebb 30 év alatti vállalkozójának listáján. Mitchell a Dazed és a The Guardian hasábjain is megjelent már és olyan világhírű divatházak kérték fel együttműködésre, mint a Calvin Klein és a Givenchy. A számukra produkált hirdetéseken "tisztességes szemszögből" megörökített fekete nők és férfiak idilli környezetben, színpompás stúdiókban, ahogy ő maga látja, "egy fekete utópia jelképeiként, fajgyűlölő és kirekesztő támadásoktól mentesülve tűnnek fel, gyakorta mindennapos tevékenységeket végezve".

A tárlat egyik legmeghatóbb, leglíraibb képének még címe is van: Modern Michelangelo. A 2018-as felvétel Michelangelónak a Sixtus-kápolnában megcsodálható Ádám teremtése freskójának újraálmodása két kecses, kinyújtott kar összeérésével. Ahogy a New York-ban működő művészeti igazgató és fotóművész, Adrienne Raquel megjegyzi, "szemében a fekete nők igazán kifinomult teremtmények". Mottója, hogy "sikerüljön megragadni a szépségüket, szellemi beállítottságukat, érzékenységüket és méltóságukat". Missziójának tökéletesen megfelel a 2018-ban New York-ban készült Expensive Taste, Fényűző ízlés című, ugyancsak egy elegáns kezet és drága kiegészítőket ábrázoló, különlegesen megvilágított kép.

A kiállítás nem áll meg az említett tizenöt, már bizonyított és elismert fekete fotós nagyságnál, hanem a jövőbe is mutat, amikor a nem befutott még fiatalabb nemzedéknek is lehetőséget ad talán kevésbé prominens elrendezésben. Az eligazodásban, a történelmi háttér megértésében tárlókban elhelyezett kiadványok, magazinok is segítenek.

Infó:

The New Black Vanguard

Nyitva: 2023. január 22-ig naponta 10-18 óra között

Belépődíj: 10 font

Saatchi Gallery, London