színház;autizmus;Budaörsi Latinovits Színház;

Átlépve a félelmeinken

Megindítóan fájdalmas és egyben emberi, elsősorban az elfogadásról szóló történet A kutya különös esete az éjszakában Budaörsön.

Christopher nem átlagos tizenöt éves. Más, mint a többiek, autista, de matematikából emelt szintű vizsgára készül, miközben kisegítő iskolába jár. A Mark Haddon regényéből született Simon Stephens által jegyzett színpadi adaptáció A kutya különös esete az éjszakában a londoni National Theatre számára készült. Nálunk is játszották több színházban, legutóbb a budaörsi Latinovits Színház mutatta be Csábi Anna rendezésében, a mostani adaptáció dramaturgja Németh Nikolett. Az előadást a budaörsi Városi Ifjúsági Klubban játsszák. A színház műsorra tűzi délelőtt gyerekeknek és este főként felnőtteknek. Én egy délelőtti előadást láttam, a nézőtéren hatodikos diákok ültek, a pedagógusok a színház látogatás előtt már előkészítették a tanítványaikat, utána pedig a színház rendezett számukra drámafoglalkozást. Ezek nagyon fontos elemek ebben a folyamatban, hiszen az előadás nyomán van mit megbeszélni. A mű rengeteg kérdést, problémát felvet, különösen az itthoni iskolákban nem egyszerű a helyzet, a gyermekvédelmi törvény sem könnyíti meg azt, hogy a diákokkal a másságról nyíltan lehessen beszélni. A történet főszereplőjének nem a szexuális orientációja más, hanem a viselkedése. Autizmus spektrumzavarral él, erről írt naplót, ez az alapja a darabnak. A szomszédban megöltek egy kutyát, Christopher ez ügyben kezd egy különös nyomozásba. Egyszerre kapunk egy izgalmas krimit és egy súlyos családtörténetet.

Csábi Anna rendezésének fő erénye, hogy egyik irányba sem billenti el, mindkét szál kellő arányban jelenik meg a színpadon. Nozdroviczky Eszter tere minimalista, mégis elindítja a néző fantáziáját. Mint ahogy a Szegvári Júlia által jegyzett zenei világ is nagyon szabad és sokszínű. Szőts Orsi Siobhant alakítja, aki felolvassa a naplót. A főhős tanáraként beavatott. Böröndi Bence játssza az autista fiút. A kitöréseknél sivító hangot ad, ezt a nézők magukkal is viszik, több gyerek utánozza is őt az előadás után. De nemcsak ebből áll a játéka, aprólékos cselekvéssorokból, gesztusokból rakja össze a figurát. Jól megmutatja a sérülékenységet, a kiszolgáltatottságot, de lehet neki drukkolni. Mellé lehet állni, meg lehet őt érteni és ez a legfontosabb. Az édesanyját Páder Petra formálja meg, kifejezetten élményszerű alakítás, képes mélyre menni, az anya kétségbeesését, gyötrelmeit és aztán a határozott lépéseit, a fiát elfogadó döntését is elénk tárni. Ilyés Róbert apája szintén nagyon érzékeny, pontos mozzanatokat ábrázoló színészi jelenlétből építkezik. Az előadás egyik legemlékezetesebb pillanata, amikor beismeri, hogy hazudott a fiának. Bátran ajánlom a tanároknak, hogy aki teheti mutassa meg a diákjainak ezt az előadást. Fontos kiindulópont ahhoz, hogy partnernek nézzük őket és tabunak számító témákról nyíltan beszélgessünk velük. Átlépve a politika a közélet az iskolákat is sokszor bénító nyomasztását, beleértve saját félelmeinket és gyávaságunkat.

Infó:

Mark Haddon, Simon Stephens

A kutya különös esete az éjszakában

Budaörsi Latinovits Színház, Városi Ifjúsági Klub

Rendező: Csábi Anna