Olaszország legnagyobb gazdálkodói egyesülete harcot vív a maffiakifejezések „botrányos” használata ellen. Az eredeti szicíliai Mafia nevéből köznevesült a mafia (magyarul maffia) főnév szervezett bűnözői csoportot jelent, de gyakran emlegetik a szindikátust Cosa nostra (magyarul a mi ügyünk) néven is. Könyvek, filmek tucatjai (a legsimertebb a Keresztapa trilógia) szólnak a különböző csoportok harcáról, kíméletlen gyilkosságaikról, sokszor egyfajta, a “betyárromantikára” jellemző látásmóddal bemutatva a valóságban csöppet sem rokonszenves figurákat. De nem csak a szórakoztató bizniszt, hanem az élelmiszeripart is megfertőzte a hamis romantika. Hazánkban is találkozni a leghíresebb fiktív maffiavezérről elnezett pizzázóval, de létezik fekete géppisztoly formájú üvegbe töltött Cosa Nostra márkájú valódi skót whisky is.
A Coldiretti, a legnagyobb olasz, földművelőket egyesítő szövetség, most felvette a harcot a szerintük rendkívül szerencsétlen gyakorlat ellen. Kiterjedt vizsgálatot végzett és kiderítette, Olaszországon kívül legalább 300 étterem használ olyan nevet, ami kapcsolatba hozható a maffiával - írja a Guardian. Spanyolországban (és nálunk is) létezik El Padrino, Finnországban (és nálunk is) található Don Corleone pizzázó-étterem, Németországban Burger Mafia, Falafel Mafia az USA-ban és Nasi Goreng Mafia Indonéziában. Spanyolországban találták a legtöbb maffiával kapcsolatba hozható éttermet és bárt - 63-at -, ezt követte Ukrajna, Brazília, Indonézia, Oroszország, India, Japán, Lengyelország és az USA.
“Botrányos belegondolni, hogy valaki ilyen árucikket vásárol, mégha csak viccből is. Elfogadhatatlan számunkra, hogy ilyen komoly témát, mint a maffia viccnek vesznek” - mondta Alessandro Apolito, a szövetség ágazati igazgatója az említett skót whiskyre utalva. Hozzátette, ez ilyenfajta marketing, nem csak hihetetlen károkat okoz Olaszország imázsának és a valódi olasz termékeknek, de nagyon sértő azokra az ártatlan olaszokra nézve, akik meghaltak vagy szenvedtek, szenvednek a bűnszervezetek tevékenysége következtében.
A Coldiretti kiállítást is rendezett a szicíliai Palermóban, ahol anno a Cosa Nostra maffiaszervezet létrejött -, amin olyan világszerte kapható ételeket, italokat mutattak be, amelyek a maffiához kapcsolható neveket viselnek. Volt ott Chilli Mafia (szósz), Mafia Coffee (granulált kávé) és El Padrino (bor) is. Az is kiderült, ezek a termékek, amiken az olasz zászló is látható, és amelyek üzletekben és online is kaphatók, nagyon gyakran lejárt szavatosságúak, és azzal, hogy kiszorítják a valódi olasz gyártmányokat a polcokról, konkrétan károkat okoznak a termelőknek.
Bár létezik az EU-ban és az Egyesült Királyságban olyan megállapodás (DOP), amelynek értelmében a hamis eredetű, utánzat élelmiszerek eltávolíthatók az üzletek polcairól, de az olyanfajta marketinget, amilyen például a maffiával kapcsolatos, nem akadályozza semmilyen rendelkezés.