KÖNYVVÁSÁR Két év Covid-kényszerszünet után tavaly áprilisban újra összegyűlt a könyves szakma a londoni könyvvásáron, remek könyvek és szerzők találtak kiadóra, biztató volt az iparági pezsgés. A múzeumok is magukhoz térhettek, így a könyvvásár utáni napon végre – két éves csúszással – megnyitott az eredetileg Raffaello Santi (Sanzio) halálának ötszázadik évfordulójához kapcsolódó kiállítás a National Gallery-ben. Akkor már harmadszor találkozhattam Raffaellóval.
GASZTRONÓMIA Januárban ugyanis Az athéni iskola központi figurái (Platón és Arisztotelész) egy belgacsokitorta tetejét díszítve idézték meg a kerek évfordulós szegedi filozófus, a Lábjegyzetek Platónhoz című tanulmánykötet-sorozatot szerkesztő Laczkó Sándor gondolatait: „az utóbbi években különösen foglalkoztatnak a filozófia mint praxis, mint beszélgetés, mint terápia és mint lélekgondozás lehetőségei”.
OKTATÁS A járvány újabb hulláma miatt maszkban születésnapozó filozófiabarátok megegyeztek abban, hogy a torta finom és Az athéni iskola a modern pedagógia szimbóluma lehetne, ha nem merevedett volna bele a hazai iskolarendszer a frontális oktatás kereteibe: „oda lehet ülni-állni Szókratész, Pitagorasz, Euklidész vagy Arkhimédész mellé” – jegyezték meg keserűen, egy régi módszer után vágyakozva.
VITAKULTÚRA
„Majd ne feledjék az áprilisi választáson, hogy Raffaello festménye a szabad gondolkodás és a fesztelen csevegés örök emlékműve”
– kommentálta márciusban az Európa Könyvkiadó által gondozott új kötetének borítótervét Timothy Garton Ash.
Nincs olyan rangos díj, amit a Kelet-Európa szakértő oxfordi professzor ne kapott volna meg a liberális demokráciákban. A rendszerváltás aktív követője Magyarországon Nagy Imre-emlékérmet kapott, a Time magazin szerint a világ száz legbefolyásosabb embere közé tartozik, George Orwell-díjas, és Angela Merkel, valamint Ferenc pápa mellett megkapta a nemzetközi Nagy Károly-díjat is. Szólásszabadság című könyve a Legjobb non-fiction 2022-ben, „hiánypótlóan széles spektrumú kötet” – írja a toplistát összeállító Könyves Magazin.
HÍMSOVINIZMUS Hannah Gadsby, a zseniális ausztrál író és standup előadó szintén szimbólumként tekint Raffaello művére. A vállaltan leszbikus – a transzfóbia ellen rendszeresen felszólaló – komikus ironikus megfogalmazása szerint „ez az a festmény, ahol éppen valami fontosat csinálnak azok a férfiak, akik a tudományukat saját magukról elnevezett törvényekbe foglalják”.
TELEVÍZIÓ A Netflix 2022 óta sugározza Gadsby új önálló műsorát, Kutyám, Douglas címmel, melyben a társadalmi szerepek groteszkségét a művészettörténet nagy klasszikusaival szemlélteti: „a nők is fontos szerepet kapnak a képeken. Vagy nagyon figyelnek, vagy meztelenek. Legtöbbször egyszerre.”
KIÁLLÍTÁS A görög filozófia allegóriájaként is emlegetett freskó eredetileg a vatikáni palotában található, úton a Sixtus-kápolna felé. A Londonban kiállított digitális nyomat lehetővé tette, hogy a kép összes részletét közelről meg lehessen csodálni, mivel az eredeti méretében, de nem a magasban, hanem a padló szintjétől feszítették ki. Ez az egyszerű ötlet megváltoztatta a látogatók viszonyát a műhöz, radikális nézőpontváltást kínálva. Az eddig csak felfelé nézve látható szereplők bekerültek a nézők aurájába, szemmagasságban beszéltek, gesztikuláltak, szerkesztettek, írtak. A hatás rendkívüli volt. Percekig lehetett álldogálni akár Hérakleitosz mellett is (ez az alak állítólag valójában a festmény születésekor a Sixtus-kápolnában dolgozó Michelangelót ábrázolja, nem az epheszoszi filozófust), vagy elgondolkozni Gadsby kritikájának igazságán.
Infó: Magyar közéleti témák is felkerültek a tizenhárom nyelven olvasható, folyamatosan bővülő freespeechdebate.com-ra, projektvezető: Timothy Garton Ash.
Miénk az Esterházy Madonna
Idén lesz negyven éve, hogy hét képet elloptak a Szépművészeti Múzeumból, köztük Raffaello Ifjú képmása című művét és az Esterházy Madonnát, melynek akkor 20 millió dollár volt az eszmei értéke. A barbár bűncselekmény során ez utóbbi kép sérült meg a legjobban. A múzeumigazgató felmondott, az indoka személyes volt: erkölcsi felelősségvállalás.