áremelés;Fővárosi Közgyűlés;taxisok;tarifák;

2023-01-25 11:15:00

Márciustól tíz százalékkal emelkednek a taxitarifák

Azonban ezt hatósági középárnak tekintik, amelytől 10 százalékkal lefelé és felfelé is eltérhetnek a fuvarozók.

Az üzemanyag-ársapka eltörlése után szinte azonnal tarifaemelési javaslattal álltak elő a budapesti taxisok. A személyfuvarozók december közepén nyújtották be első egységes javaslatukat, amelynek egyik változata szerint 2000 forintra emelte volna a jelenlegi 1000 forintos alapdíjat, miközben a többi díjtételt változatlanul hagyta volna. A másik változat szerint mindhárom díjelemet egységesen 10 százalékkal emelték volna.

Mint arról a Népszava beszámolt: januárban újabb javaslattal álltak elő a taxis cégek, ezúttal is két változatban. Az A változat szerint az alapdíj 1500 forintra emelkedett volna, a kilométerdíj 440 forintra, míg a percdíj 110 forintra. A B változat szerint a kilométerdíj és a várakozási díj változatlanul tartása mellett az alapdíj 1900 forint lett volna.

A különféle javaslatokról a városvezetés több körben egyeztetett a taxisokkal, de Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes közlése szerint nem sikerült közös nevezőre jutniuk. Így a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén tárgyalt előterjesztés nem konszenzuson alapult. Kiss Ambrus azonban úgy vélte, hogy mindkét fél számára elfogadható kompromisszumot jelent a taxisok első körös javaslatában szereplő B változat, amely szerint

Ugyanakkor a jelen gazdasági környezetben a városvezetés indokoltnak tartja az árszabályozás rugalmasabbá tételét a fogyasztók és a tisztességes taxisok érdekeinek védelme mellett. Az ártörvény alapján jelenleg vagy fix tarifát vagy maximált árat határozhat meg a Közgyűlés, miközben más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos (minimum és maximum árat meghatározó) hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani a nagyobb versenyt és kizárni a lefelé nivelláló szolgáltatási színvonalat. Ehhez a változtatáshoz ugyanakkor az ártörvény módosítása szükséges, amelyet felterjesztési jog gyakorlása keretében tud kezdeményezni a főváros.

a későbbiekben pedig a városvezetés ígéretet tett a tarifák ismétlődő felülvizsgálatára. Az utasok kényelmét és a taxiszolgáltatás hozzáférhetőségét is javítaná a BudapestGo alkalmazás elérhetővé tétele a taxirendelésben. A taxik foglaltságára vonatkozó és a GPS szerinti adatokat 2025. január 1-től online szolgáltatni kell a BKK részére.

„A jelenlegi gazdasági környezet egy folyamatosan újratermelődő, egyre nehezebben feloldható érdekellentétet hoz létre” – jegyezte meg Baranyi Krisztina, Ferencváros polgármestere, aki azt javasolta, hogy töröljék el a hatósági árat Budapesten és bízzák a piacra a szolgáltatás beárazását.

Karácsony Gergely főpolgármester nem tagadta, hogy ez felmerült a városvezetés részéről is, de arra jutottak, hogy hosszabb távon ez a piaci verseny ellen hatna, mivel nagyon eltérő gazdasági erővel bíró taxis cégek dolgoznak Budapesten. Mint mondta:

Déri Tibor Újpest polgármestere, a korábbi e tárgyban összehívott bizottsági ülés rendezője viszont arra mutatott rá, hogy igenis volt konszenzus és a magasabb árakat másfél évre határozták volna meg.

A szabad verseny csődbe kergetné a cégeket, miközben a szolgáltatás színvonala csökkenne, de a bécsi modell jó középút – tette hozzá Élő Norbert, a Demokratikus Koalíció képviselője.

Soproni Tamás szerint önkormányzati politikus feladata az utasok érdekeinek védelme lenne, arra is felhívta a figyelmet, hogy a taxisok között is vita dúl amiatt, hogy szükséges-e az áremelés, nem tántorítja-e el őket a szolgáltatástól az egyre magasabb ár.

Az ülésen szót kapó Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke elismerte, hogy sok egyeztetésen vagyunk túl, mint mondta volt konszenzusos javaslatuk, azt mutatták be a januári bizottsági javaslat. Ennek támogatását kérte a közgyűléstől, mivel így elkerülhető lenne a jövő évi önkormányzati választások előtti újabb egyeztetés.

A hosszú vita végén 18 igen szavazattal elfogadták az előterjesztés. A fideszes képviselők nem szavaztak.