A tavalyi év végéig összesen 5,8 milliárd forint bevételt termelt a 2020-ban vásárolt kormányzati teherszállító repülőgép – közölte közérdekű adatkérésünkre a külügyi tárca. Mivel ez idő alatt 4,2 milliárd forintba került az üzemeltetés, így elvileg 1,6 milliárdos nyereséget hozott a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zrt. tulajdonában lévő és a Wizz Air által üzemeltetett gép. Igaz, a HEPA mérlegeiben egyelőre ennek kevés nyoma van (a 2022-es mérlegeket csak május körül teszik közzé), így ott 2021-re mindössze 195 millió forint szerepel üzleti tevékenységből származó bevételként.
A külügy tárca érdeklődésünkre megadta a gép összes, 2022 végéig lebonyolított repülésének a célpontjait, bár a repülések számát és konkrét célját nem. A tárca tájékoztatása szerint a repülő
minden esetben a „szerződéses partnerek termékeiért, illetve a magyar állam által adományozott vakcinacsomag célba juttatása céljából repült a megadott desztinációkba”.
Szijjártó Péter miniszter 2021. végén arról beszélt az Origo-nak, hogy „most, hogy már nem kell rendszeresen oltóanyagokat szállítani, így jelentős szabad kapacitása lett a repülőgépnek, ezért a héten aláírták a szerződéseket a Wizz Air kereskedelmi alapú üzemeltetéséről”. (...) „Még soha nem volt a magyar államnak állami tulajdonban lévő, magyar felségjelzésű, széles törzsű, hatalmas kapacitással és teherbíró képességgel rendelkező, menetrend szerinti forgalomban részt vevő teherszállító repülőgépe, most már ilyen is van" – fogalmazott akkor.
A most lapunknak megadott listából annyi kiderül, hogy a 2021-es repülési célpontok között a vakcinákat és a gépeket gyártó Kína mellett jobbára olyan helyek szerepeltek,
ahová a magyar állam ismerten szállított vakcinát és lélegeztetőgépet, így Örményország és Irán, de Tunéziában is járt a kormányzati teherszállító gép.
Ez utóbbi négy országgal Szijjártó Péter még 2021 végén állapodott meg arról, hogy Magyarország vakcinát szállít. Irán például 2021 decemberében kapott százezer dózis Sinopharm koronavírus-vakcinát az „ott tartózkodó afgánok átoltottságának növelésére”, illetve szintén 2021-ben jelentették be, hogy Magyarország a NATO-együttműködés keretében tíz lélegeztetőgéppel, illetve 150 ezer dózis oltóanyaggal segíti Tunézia védekezését.
2022-ben viszont a kormányzati teherszállító célpontjai már sajátosabban alakultak, így többségében csupa olyan helyszínre repült a gép, ahol abban az évben Szijjártó Péter is volt, így Hollandiába, Romániába, Katarba, Isztambulba, Franciaországba és az Egyesült Királyságba. Az egyetlen kivétel Eritrea, a külügy szerint ugyanis a fővárosban, Aszmarában is leszállt a gép, míg annak nincs nyoma, hogy Szijjártó 2019 után újból tiszteletét tette volna az amúgy Oroszországgal az ENSZ-ben együtt szavazó országban.
A kérdésünkre, hogy áru mellett a külügyminisztert is szállította-e a kormányzati Airbus, a tárca egyelőre nem reagált.