Mogyoródon 1986 óta rendeznek Forma-1-es futamokat, az eltelt közel 40 esztendőben ugyan történtek kisebb fejlesztések, időszerűvé vált egy teljes körű felújítás. A mikor és miből kérdéskör évek óta napirenden szerepel, a kormány mostanra hozta meg a döntést: biztosítja a szükséges forrást.
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke a pályabejárással összekötött keddi sajtótájékoztatón elmondta jelenleg 2026-ig van szerződése a Magyar Nagydíjnak a jogtulajdonos Liberty Mediával, a 2032-ig tartó opció pedig akkor érvényesíthető, ha a Hungaroring korszerűsítése megtörténik.
„A közmű és infrastruktúra olyan állapotban van,hogy nem felel meg a Nemzetközi Automobil Szövetség követelményeinek” – szögezte le. Hozzátette: egy éve tárgyalásban állnak arról, hogy új ötéves opcióval egészítsék ki a megállapodást. Mint elhangzott: 2032-ig Európában a legtovább a Magyar Nagydíj jövője lehet biztos, 2037-ig pedig világszinten is a legjobban állna a Hungaroring.
A közmű felújítás már elindult – ezzel kapcsolatban Gyulay úgy fogalmazott: a víz- és villanyvezeték-korszerűsítés 40-50 évig ki tudja szolgálni az igényeket. A pálya vonalvezetése nem változik, ezt leszámítva azonban több lépcsőben szinte minden megújul, köztük a paddock és a célegyenesben található faszerkezetes lelátó. Utóbbival az a probléma, hogy elrohad a napon, ehelyett a futballstadionokban is megszokott betonszerkezetben gondolkodnak. A pálya fölötti gyalogoshidat a jobb ráláthatóság végett elbontják, s helyette két alagutat építenek a versenyzőknek, valamint a nézőknek.
Gyulay kiemelte, amikor 2010-ben átvette a Hungaroring Sport Zrt. vezetését, akkor a cég jelentős adósságokat görgetett maga előtt, az évek során azonban egyet leszámítva rendre sikerült profittal zárni az esztendőt, a 2022-eset több mint egymilliárd forinttal. Mint mondta, amióta a Liberty a Forma-1 jogtulajdonosa, azóta még nagyobb az érdeklődés a sorozat iránt, a 2023-as Magyar Nagydíjra már hónapokkal ezelőtt elkelt minden jegy. Ezért felépítenek egy további 2000 nézőnek helyet adó lelátót, amelyre ugyancsak gyorsan elkeltek a jegyek.
„Jelenleg az egész versenynaptárt tekintve itt a legolcsóbbak a jegyek, a jövőben szeretnénk felzárkózni, s ugyanannyiért árulni, mint a többi pályán” – tekintette előre Gyulay. Hozzátette: igény lenne még további helyekre, azonban a katasztrófavédelem nem enged több lelátót. A Hungaroring Sport Zrt. elnöke úgy gondolja, a pálya képes lenne akár 150 ezer néző befogadására, ehhez azonban a leágazó úthálózatot (M33) kellene fejleszteni, Kerepesről tovább kellene vinni a hévet a pályához (ezen nyolc éve dolgoznak), valamint új területek bevonása is szükséges lehet.
Gyulay arról is beszélt, korábban sikerült alkudniuk abból, hogy évről évre mekkora százalékban nő a jogdíj, amelyet a Libertynek kell megfizetniük. Mint mondta, a 2027-ig megspórolt összeg 107 milliárd forint, amelyből most meg lehet csinálni a felújítást.
Azt azonban, hogy ez mennyibe fog kerülni egyelőre senki sem tudja. „Be fogják árazni a szakértők, konkrét számot nem tudunk mondani. Nincs felső határ, ami korlátozná, hogy ez a fejlesztés megvalósuljon” – jelentette ki Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár, aki elmondta, májusban kiírják a feltételes közbeszerzést, annak pedig még idén eredménye kell legyen.
Az ütemterv többi részét illetően úgy fogalmazott, 2024 januárjában írhatják alá a szerződést a kivitelezővel, ezután megindul az előkészítő folyamat, a felújítás következő üteme pedig a 2024-es Magyar Nagydíj után startolna el. A projektnek a 2026-os futamig meg kell valósulnia, a kivitelezőnek kétszer 10 hónapja lesz a munkálatokra, s biztosítania kell, hogy menet közben is tudjanak futamokat rendezni.
Mint elhangzott, a rekonstrukció keretében megvizsgálják, a pálya alkalmas lehet-e motorversenyek, akár MotoGP-futamok megrendezésére. Schmidt Ádám szerint erről még korai beszélni – de szavaiból kiolvasható volt, amennyiben igen, akkor a Hajdúnánásra tervezett MotoGP-pálya okafogyottá válna, s az ottani projekt végét jelentené.