Budapest;vásár;bevétel;fővárosi önkormányzat;köztér;közterület-használat;

Fidesz-közeli rendezvényszervező cég járt jól a „térnyeréssel” a tavaszi vásáron is

A Budapest Brand Zrt. a Népszava információi szerint 60 milliós bevételt hozott össze az idei tavaszi vásáron, ami több mint tízszer annyi, mint ami a belvárosi önkormányzathoz befolyik az AVB-től.

A hét végéig tart nyitva Budapest két tavaszi vására, három helyszínen. A fővárosi önkormányzat a három ikonikus belvárosi terének (Podmaniczky-, Vörösmarty- és Széchenyi tér) kormányzati einstandja után idén a Városháza park közel 4000 négyzetméteres zöldterületi részén, illetve a Deák Ferenc téren rendezi a tavaszi kirakodó vásárt. A Városháza mögötti területen összesen 11 kézműves stand és 4 vendéglátós kínálja portékáját, míg a Deákon 5 vendéglátós és 8 kézműves pavilon várja a betérőket – válaszolta a fővárosi önkormányzat rendezvényszervező cége, a Budapest Brand a Népszava kérdésére.

Az V. kerületi önkormányzat által ingyenesen vagyonkezelésbe kapott Vörösmarty tér esetében a kormánypárti önkormányzat közben ismét nagy kedvezménnyel kedveskedett a karácsonyi vásáron még csak beugróként emlegetett szervezőnek. A Vörösmarty téri adventi vásár rendezésével ugyanis ugyanazt a céget, az AVB Rendezvényszervező Kft-t bízta meg a kerület, amelyik már 12 éve tart vásárt a Szent István téren a Bazilika előtt. A döntést akkor azzal indokolták, hogy az V. kerületnek nincs saját rendezvényszervezője és nem volt elég idejük a felkészülésre, miután a korábbi szervező, a Budapest Brand Zrt. visszalépett. (A fővárosi önkormányzat cége azután lépett vissza, hogy a kormány a kerületnek adta a teret.)

Ahogy azt akkor megírtuk, az AVB mindössze 20 milliót fizetett közterület használati díjként az adventi szezonra, ami Kovács Alex Gábor belvárosi ellenzéki képviselő szerint 120 milliós kedvezményt jelentett. Úgy tűnik, a cég és a kedvezmény állandósul, hiszen idén, a március 30-tól április 16-ig tartó tavaszi vásárral kapcsolatban is jó alkut kötött a kerülettel a Fidesz-közeliként számontartott rendezvényszervező cég. Az AVB ezúttal 22 millió forintot takaríthat meg a kirakodóvásár közterület-használatán. A turisztikai szempontból (is) kiemelten értékes terület négyzetméteréért mindössze 25 forint használati díjat fizettek. Az adventi és a tavaszi díjkedvezmény együtt már közelíti a 150 milliót.

Az adventi vásár díjszámításáról szóló cikkünk után az V. kerület sietve közölte, hogy a Fővárosi Önkormányzat korábban ingyenesen adta használatba a közterületet a vásárt szervező Budapest Brandnek. (Ne feledjük, a főváros saját cégének adta ingyen.) Az V. kerület ehhez képest bevételre tett szert a vásároztatásból, míg a Budapest Brand szervezésében az adventi vásár korábban veszteséges volt.

Csakhogy a Budapest Brand Zrt. most a Népszava információi szerint 60 milliós bevételt hozott össze az idei tavaszi vásáron, ami több mint tízszer annyi, mint ami a belvárosi önkormányzathoz befolyik az AVB-től (ez 5,4 millió forint). A közterület-használati díjról, a bevétel összegéről egyébként a Budapest Brand kérdésünkre szemérmesen csak annyit válaszolt, hogy „a cél nem a profit termelése, hanem a turisztikai élmény létrehozása volt.”

A tavaszi vásárról szóló hírek megjelenése után a belvárosi önkormányzat közleményben tudatta, hogy a közterület-használat esetében évek óta változatlan a gyakorlat, függetlenül attól, hogy ki szervezi a vásárt. A tavaszi vásár idejére a szervező kulturális kedvezményt kapott, ahogy annak idején a Budapest Brand Zrt. is – tették hozzá.