Elon Musk tavaly októberben 44 milliárd dollárért vásárolta meg a szociálmédia platformot, a Twittert, ami most április elején lényegében megszűnt önálló cégként létezni, miután tulajdonosa beolvasztotta az X Corp. nevű fedőcégbe. Musk egy új platform létrehozásának lépéseként tálalta a tranzakciót: X lesz a neve a ,,mindent magábafoglaló applikációnak”, mondta, a fúzió meggyorsítja ennek létrehozását. A mintát a kínai Wechat szuper-applikáció szolgáltatja, amin keresztül többek között fizetni lehet, jegyet foglalni különböző eseményekre, és persze üzeneteket küldözgetni.
Mindazonáltal Musk viszonya a Twitterrel nem túl jó, az igazgatását ,,egészen fájdalmasnak” és ,,hullámvasút-utazásnak” nevezte pár nappal ezelőtt egy BBC-nek adott interjúban. Kívülállók azonban egyszerűen csak átláthatatlannak és esetlegesnek nevezik azt, ahogyan bánik a céggel.
A Twitter 2006-os alapítása óta veszteséges volt, a vételáron felül Musknak 13 milliárd dollár adósságot is fizetnie kell, amelynek második részlete - 300 millió dollár - e hó végén esedékes. Januárban az első részlet fizetésekor Musk még a csődöt sem tartotta kizártnak. Közben döntéseinek következtében is keletkezett ötmilliárd hiány a hirdetők elpártolása miatt, akik nem nézték jó szemmel, hogy a szólászabadság jegyében Musk - aki magát “szólásszabadság abszulútistájának” nevezte - ismét engedi rasszista és más szélsőjobboldali eszmék terjesztését, ilyen tartalmú hírek megosztását, és visszaengedte a kitiltott Trumpot, a nőgyűlölő Andrew Tate-t és a szélsőjobbos kongresszusi képviselőt, Marjorie Taylor Greene-t is. Emiatt sokan elvándoroltak a felhasználók közül, leginkább a Mastodonra. Így nem csoda, hogy a Twitter becslések szerint ma már csak a felét, 20 milliárdot éri megvásárláskori értékének. Musk egy Morgan Stanley konferencián még márciusban jelezte, hogy a bevételek valóban csökkentek, de hozzátette, hogy közben a kiadásokat harmadára, 1,5 milliárd dollárra sikerült csökkentenie. Ennek része volt az is, hogy 3 750 embert, a dolgozók felét nem sokkal a vásárlás után azonnal kirúgta, és utána is százakat bocsátott el a cégtől. Ez veszélyeztette az oldal biztonságos működtetést, a szolgáltatáskiesések okainak gyors megszüntetését, vagy a hackertámadások kivédést, miközben a Twitter nem is a legkorszerűbb szoftvereken futott. A megmaradt dolgozókat Musk arra kérte, dolgozzanak keményen, túlórázzanak nagy intenzitással” vagy mondjanak fel. A bajok emiatt úgy megnőttek, hogy időlegesen irodákat kellett bezárni, és Musk továbbra is kénytelen volt engedélyezni a távmunkát - amit szintén meg akart tiltani -, feltéve, ha a főnökök igazolták, hogy a dolgozójuk “kiválóan járul hozzá a működéshez”.
Automatikus kakiemojit küldözget a Twitter sajtóosztálya,,A Twitter üzletileg mindig is egy idegességre okot adó gócpont volt, nem volt képes arra, hogy a felhasználókra hivatkozva megfelelő pénzre tegyen szert a hirdetésekből, a jó piaci helyzetük sehova sem vezetett. Musk, szokása szerint, káosz-ügynöként viselkedik, fókuszálatlan, és kiszámíthatatlan, de azt gondolom, hogy a Twitternek meg van az esélye, hogy kitaláljon az erdőből, épp ennek a zűrzavarnak köszönhetően” - mutatott rá Aswath Damodaran, a New York-i Egyetem üzleti karának professzora.
Nem lett jó visszhangja a Twitter Blue (Kék Twitter) fizetős bevezetésének sem, amivel Musk a kieső reklámbevételeket próbálta pótolni. Ez azt célozta, hogy az addig ellenőrzött felhasználói profilok helyett, amelyek esetében bizonyítottan az a személy állt a bejegyzések mögött, akit a neve és/vagy fényképe mutatott, elég volt ezt 20 dollár fizetésével megváltani, ami olcsón tette lehetővé a hamis profilok tömeges megjelenését. Emiatt ezt a szolgáltatást már novemberben le is kellett állítani. Decemberben bevezették a számítógépeken havi 8, vagy telefonokon 11 dollár ellenében kevesebb reklámot feldobó Twittert, ezt azonban még viszonylag kevesen veszik igénybe, csak 4 millió dollárt hoz havonta.
Musk azonban bizakodó, a múlt heti BBC interjúban azt is elmondta, hogy a Twitteren “rekordmagas a megjelenés”, kifejezetten jól megy a platformnak, a hirdetők nagyrészt visszatértek, a felhasználóinak száma meghaladta a 250 milliót, szemben a hatalomátvétel előtti 238 millióval." Tény, hogy bár sokan jelezték, még sem pártoltak el, nem tették ezt vezető újságírók sem, hiszen az évek során kiépített hálózat fontos munkájuk során. ,,Az adataink azt mutatják, hogy nem volt alapvetően visszaesés a heti felhasználók számában, bár ez még megtörténhet” - mutatott rá Nic Newman, a Reuters Institute for the Study Journalism munkatársa.