Csehov;Katona József Színház;Ónodi Eszter;Szacsvay László;Tarnóczi Jakab;Vizi Dávid;

Egyik lényegi jelenet a táncos buli – Rujder Vivien, Ónodi Eszter és Rezes Judit, a DJ-pultnál Hunyadi Máté

- A pusztítás ellenében

A változást akadályozó saját korlátainkról szól leginkább a Katona József Színházban a Cseresznyéskert, amelyet Tarnóczi Jakab állított színre. 

A szereplőket a rendező beforgatja a színpadra, mint tette azt korábban a Melancholy Rooms című előadásában. A fiatal Tarnóczi Jakab újabb lehetőséget kapott a Katona József Színház nagyszínpadán. Igaz, anyagi kényszerből nem az eredeti elképzelését valósíthatta meg, hanem Csehov Cseresznyéskertjét adaptálta a Petőfi Sándor utcába.

A díszlet gyakorlatilag egy üres tér, illetve egy hosszú, szintén a forgóra állítható asztallal és egy sokágú csillárral, amely, ha akarjuk szimbolizálhatja magát a cseresznyéskertet is. (fény: Bányai Tamás). Az ürességében is markáns tér mellett erőteljesek és találóak a ruhák is. (Díszlet és jelmez: Kálmán Eszter). Az alkotók a nemrég elhunyt Morcsányi Géza fordítását használják. (Dramaturg: Kukk Zsófia). A Párizsból hazaérkező tönkrement földbirtokos Ljuba (Ónodi Eszter) és kísérete lendületesen begurítják bőröndjeiket. Tarnóczi a már említett néhány ügyes gesztussal pillanatok alatt a mába helyezi a történetet. A szöveg is mai, elhangozhatna egy mai kertben is egy elszegényedő értelmiségi társaságban. A dramaturgi megoldás felnagyítja az alaphelyzetet, mely szerint senki sem akar szembenézni a tényekkel, vagyis azzal, hogy nincs kegyelem, a cseresznyéskertet el fogják árverezni. Ennek, ami eddig volt, vége van. Más lesz, más következik. Az előadás kíméletlenül szól arról, hogy mennyire ragaszkodunk saját rögeszméinkhez, mennyire nem látunk ki saját nyomorunkból.

Elek Ferenc Borisz, Vizi Dávid Jermolaj, Szacsvay László Firsz és Ónodi Eszter Ljuba szerepében

A színpadon látszólag sokszor alig történik valami, majdnem mindenki a saját sorsát siratja, de hát ez a történés. Egy valaki tud ezen túllépni, a parasztfiúból gazdaggá lett Jermolaj Lopahin. Vizi Dávid alakítása jól szemlélteti azt, hogy mekkora utat tesz meg Jermolaj, akit a többiek nem akarnak meghallani, amikor már meghallják, akkor pedig rég késő. Az előadás egyik lényegi jelenete az a táncos buli, amit a kerttől búcsúzóul rendeznek (zene: Bencsik Levente, Hunyadi Máté). A színpad forog és mindenki táncol, úgy ahogy tud, amilyen ő maga. A színlap nem tüntet fel koreográfust, a látványos etűd valószínűleg a színészek improvizációiból született. Olyan az egész, mintha ráültek volna egy száguldó vonatra, amelyről nem tudnak leszállni. A menni vagy maradni tematikája egyébként is végig uralja a sztorit. Ónodi Eszter Ljubaként eljátssza ennek a döntésnek a drámai bizonytalanságát. Megérkezne, újra otthonra lelne, de erre már nem képes. Annyi sebe van, a múlt már nem az övé, minthogy a jelen sem. Kicsúszott a lába alól a talaj, a gyerek és fiatal korát megszépítő cseresznyéskerttel együtt. És ezzel többen így vannak. Firsz, az öreg szolga az egyetlen, aki tudja, hogy ő már örökre itt marad. Nem megy sehová, ráadásul ott is felejtik. Szacsvay László először csak átsétál a színen. Aztán néha bejön, megjegyzéseket tesz, őt Ljuba kisöregnek szólítja, Firsz mondja is, hogy régen voltak a nagy öregek, most pedig vannak a kisöregek. Szacsvay jelenléte, hűsége, gondos figyelme túl mutat az előadáson, utal a helyre, a negyven éves Katona József Színházra, amely bár már tényleg sokszor kevés az erő, de nem szabad, hogy veszélybe kerüljön. Még akkor sem, ha egy csettintésre, vagy egy elpattanó húr zajára a Cseresznyéskert végén a teátrum a tapsrendig, egy pillanatra sötétbe borul. 

Infó

Anton Pavlovics Csehov: Cseresznyéskert

Morcsányi Géza fordítása alapján

Katona József Színház

Rendező: Tarnóczi Jakab

Következő előadás: április 30. 

A világhírű rendező, Christoph Marthaler egy melankolikusan groteszk világot mutat A sírás (A sejtés) című előadásban, amelyet két alkalommal játszottak Miskolcon a Színházi Olimpia keretében.