pénzbírság;Gazdasági Versenyhivatal;Norbi Update Lowcarb Nyrt.;

Negyvenmilliós bírságot kapott a Norbi Update a GVH-tól a fogyasztók megtévesztése miatt

A cég együttműködött, beismerte a jogsértést.

A Norbi Update termékek forgalmazója több szempontból is megtévesztette a fogyasztókat: többek között a termékek hatásairól, összetételéről, illetve a diéták eredményességéről. A vállalkozás együttműködött a hatósággal és elismerte a jogsértést, 40 millió forintra mérsékelve ezzel a bírságot - írja szombati közleményében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). 

Tájékoztatásuk szerint a közösségi médiában közzétett videók tisztességtelenek a fogyasztókkal szemben. A hatóság emberei egy egyéves időszak 280 videóbejegyzését néztek át, és arra jutottak, hogy azok megtéveszthették a fogyasztókat a termékek összetételéről, hatásairól, a cég piaci pozíciójáról, illetve egy termék esetében annak forgalmazhatóságáról. a videók megalapozatlanul hirdették az Update termékeket egészségre ható tulajdonságra, valamint betegségek megelőzésére, kezelésére utaló állításokkal (pl. „elmúlik a cukorbetegség, elmúlik a magas vérnyomás”). A megtévesztő, egészséggel kapcsolatos állítások egyúttal megsértették az élelmiszerek reklámozására vonatkozó uniós szabályozást is. 

A videóbejegyzések szintén jogsértően keltették azt a benyomást, hogy az Update márkához köthető táplálkozás mindenki számára alkalmas az egészségi állapot megőrzésére, javítására, a betegségek megelőzésére, kockázatuk csökkentésére, elhallgatva, hogy az egyéni egészségügyi körülmények erősen befolyásolhatják a szóban forgó diéták alkalmazhatóságát. Egy mézhelyettesítő szirupot pedig úgy állítottak be, mint ha az árusítható lenne. Ám a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) állásfoglalása szerint eleve jogsértően hozták forgalomba, majd a szakhatóság kivonta a piacról, elrendelve a termékek visszahívását a fogyasztóktól.

A bírság kiszabásakor figyelembe vették többek között, hogy a megtévesztő videókkal célzott fogyasztói kör részben sérülékeny, mivel az állítások betegeket és túlsúllyal küzdőket is céloztak. 

Ugyanakkor a cég együttműködött, beismerte a jogsértést, visszamenőleg törölte a kifogásolt videókat és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. Emellett a a jövőbeli, hasonló jogsértések kiküszöbölésére szolgáló, célzott belső, ún. megfelelési program bevezetését vállalta a hatóság felé. A versenyhatóság mindezek figyelembevételével 40 millió forintra bírságolta meg a videókért felelős Norbi Update Lowcarb Zrt.-t - zárul a GVH tájékoztatása.