;

MÁV;károk;műszaki mentés;Téglás;tehervonat;kisiklott vonat;

- Megkezdték a kisiklott kocsik műszaki mentését Téglásnál - Fotók

Az erősen megrongálódott vasúti pálya miatt egyelőre nem tudni, mikor állhat helyre a vasúti közlekedés ezen a szakaszon. A kár akár több százmillió forint is lehet.

Megkezdődött a vasárnap délelőtt Téglásnál kisiklott tehervonat vagonjainak műszaki mentése, a teherkocsik beemelésének nehézsége és az erősen megrongálódott vasúti pálya miatt egyelőre nem tudni, mikor állhat helyre a vasúti közlekedés ezen a szakaszon - közölte a MÁV Zrt. debreceni pályavasúti területi igazgatóságának vezetője sajtótájékoztatón hétfőn a helyszínen.

Hadnagy Attila a károkról szólva elmondta,

a kétvágányú, villamosított vasútvonal jobb és bal vágánya egyaránt száz-százötven méter hosszban sérült meg és teljesen használhatatlanná vált. 

A jobb vágány mintegy három kilométeres szakasza különböző mértékben sérült, ennek helyreállítását is el kell majd végezni.

A vágányok mellett három felsővezeték-tartó oszlop borult ki vagy dőlt meg, mindhármat cserélni kell - közölte a szakember.

A baleset helyszínére hétfő hajnalban érkezett meg Szolnokról az a 150 tonna teherbíró-képességű vasúti daru, amellyel megpróbálják majd a - rakománnyal együtt egyenként nyolcvan-kilencven tonna súlyú - kisiklott vagonok beemelését. Előzőleg félrehúzták és eltávolították mindkét vágány felett a felsővezetékeket, ezzel szabaddá téve az utat az emeléseket végző darunak.

A kilenc kisiklott vagon közül az első, megrongálódott forgóvázú teherkocsit már visszahelyezték a pályára, ezt később Hajdúhadházra fogják bevontatni. Jelenleg a bal vágány ideiglenes helyreállítását végzi a helyszínen az éjjel-nappal dolgozó, mintegy száz szakember, ezt követően lehet hozzáférni a vasúti daruval a következő kocsihoz - ismertette Hadnagy Attila.

Megjegyezte, egyelőre tart a baleset okának vizsgálata és a károk felmérése,

így nem lehet tudni, mikor állhat helyre a vasúti forgalom ezen a szakaszon.

A pályára és a pálya mellé beborult kocsik egymásnak feszültek és megdőltek, torzultak és begyűrődtek a forgóvázaik, ezért nagyon óvatosan kell hozzákezdeni a felszabadításukhoz - hangsúlyozta a szakember.

Újságírói kérdésre válaszolva elmondta, a vasúti infrastruktúrában és a gördülőállományban keletkezett kár mértékét továbbra sem lehet megbecsülni,

akár több százmillió forint is lehet.

A mintegy 3700 tonna össztömegű, vasércpelletet szállító, harmincöt vagonból álló teherszerelvény Záhonyból Hegyeshalmon át Ausztriába tartott, amikor Téglás határában kisiklott kilenc kocsija, a sérült vagonok teljesen tönkretették és elzárták a vasúti pályát mindkét irányban.

A balesetben senki sem sérült meg, a záhonyi fővonalon közlekedő személyvonatok helyett Hajdúhadház és Újfehértó, az InterCity szerelvények helyett Debrecen és Nyíregyháza között pótlóbuszok közlekednek.

A menetrendszerű vonatközlekedés fokozatosan, a késő délutáni órákban állhat helyre a Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon.