„Jelenleg olyan, bonyolult rendszer van, amely az életkor és a végzettség alapján határozza meg a béreket. Az új struktúrában öt bérsáv lesz a korábbi minősítéseknek megfelelően, és keretek között lesz a fizetés, az intézményvezetők pedig meg tudják határozni a differenciált bért a teljesítményértékelés alapján. Ha többletbért tudnak adni, akkor az azonnal alapbéresíthető lesz” - jelentette ki a Belügyminisztérium köznevelésért felelős államtitkára az Inforádió Aréna című műsorában.
Maruzsa Zoltán az interjúban reagált a szakszervezetek azon felvetésére is, hogy miért ragaszkodik a kormány a pedagógusok 22-26 órás keretéhez.
Ma is egyeztettek a Belügyminisztériumban, de még a státusztörvény egybeszerkesztett változatát sem kapták meg a pedagógus szakszervezetek„A szakszervezeti félelem az, hogy nem lesz elég pedagógus, pedig inkább csökkenteni kell a terheket. A kormányzat ebben partner, de először induljon el az új életpályamodell, mert akár lefelé is mozdulhat a terhelés” - fejtegette. Hozzátette, van akinek emelést jelentene a fix óraszám, és ahol tudják biztosítani a munkaerőt, ott semmi akadálya nem lesz a 22 órának.
„Abban bízunk, ha ezek az intézkedések megvalósulnak, akkor jelentős vonzereje lesz a pályának, és akkor az óraterhelés is csökkenhet”
- magyarázta az államtitkár.
Nem áll le a Belügyminisztérium, bosszút akar állni a tanári érdekképviseleteken isMegjegyezte, a jelenlegi helyzetben a fix óraszám mellett néhány helyen nagyon sok túlórát kellene biztosítani.
Kifejtette, izgalmas hetek jönnek, s reménykedik abban is, hogy az Unióval folytatott tárgyalások kedvező irányt vesznek és az életpályamodellről is olyan megállapodás születik, hogy még a tavaszi ülésszakon dönthet róla a parlament. Utóbbit azért is tartaná előnyösnek, mivel így már a nyáron megtörténnének a változások, az új tanévet pedig az új szabályok alapján lehetne megkezdeni.
Egyre több gimnázium csatlakozik a státusztörvényt elítélő nyílt tiltakozáshozA pedagógus-életpályamodellel kapcsolatban kifejtette, a kormányzat a tervezetről tizenöt egyeztetést folytatott. Ebből tízet a szakszervezetekkel, a többit más szereplőkkel. A kormányzat 34 tartalmi kérdésben változtatta meg az álláspontját, és közelítette a partnerek javaslatához - hangoztatta Maruzsa Zoltán, aki szerint számtalan előnye van a javaslatnak.
Példaként említette, hogy a tervezet a teljesítményt helyezi előnybe az életkor és a végzettség helyett, így a fiatalokat jobban helyzetbe hozza, és emiatt vonzóbb lehet a pálya. Továbbá több alapszabadságot ad, csökkenti az adminisztratív terheket is, így megszűnik a kötelező minősítés, az önértékelés, s az egyéni pedagógusi tanfelügyelet. A hangsúly a belső értékelésen lesz, az intézmények vezetése részben objektív adatok alapján végzi az egyéni értékelést - jelentette ki a köznevelési államtitkár.
„Szégyellem, hogy a pedagógustársadalom tagja vagyok”