Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen nem bánná, ha az orosz kőolajat az EU-n belül már csak cseheknek, szlovákoknak és magyaroknak szállító Barátság kőolajvezeték ukrajnai szakaszának üzemeltetője, az Ukrtransnafta elzárná a csapokat – közölte az Index meg nem erősített információi szerint hétfőn a Mollal a szállításidíj-egyeztetések keretében az ukrán cég vezetője.
Volodimir Cependa állítólagos közlése szerint az Európai Bizottság elnökének mindez az Orbán-kormány ukrán gabonabehozatali tilalmáról jutott az eszébe,, és ha a magyarok kitartanak az ebbéli szigor mellett, az ukránok nyugodtan állítsák le a szállítást a Barátság kőolajvezetéken.
Bár a cégvezető a tárgyalások folytatását indítványozta, a Mol állítólag az ukrán nagykövet közvetítését kérte az ügyben. Deutsch Tamás pedig szerda este Ursula vopn der Leyen közbelépésére követelt magyarázatot. Az Európai Bizottság elnöke haladéktalanul tisztázza: valóban ő kérte, utasította, hogy a Magyarországgal szembeni politikai nyomásgyakorlás érdekében az ukránok állítsák le a kőolajszállítást a Barátság-vezetéken – szólított fel a fideszes EP-képviselő.
Tavaly augusztus óta egyébként az oroszok helyett a Mol fizeti a Barátság ukrán szállítási díját. Bár az olajcég az értesüléssel kapcsolatos megkeresésünkre nem reagált, a felvetés különösen kellemetlen azután, hogy a The Washington Post által szombaton kiszivárogtatott amerikai titkosszolgálati jelentések szerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök egy, Julija Szviridenko miniszterelnök-helyettessel folytatott, februári megbeszélése során a Barátság-vezeték felrobbantásával fenyegetőzött.
Az ukrán elnök javasolta, hogy robbantsák fel a Barátság kőolajvezetéket, hátha azzal romba döntik a magyar ipart isSzerdán ugyanakkor – ilyen körülmények között kevéssé meglepő módon – a magyar olajcsoport finomítóit a másik oldalról, a Krk-szigeti kikötő felől ellátó Adria-vezeték horvát szakaszát üzemeltető Janaf bejelentette, hogy a Mollal megállapodott 2,9 millió tonna kőolaj szállításáról, valamint 80, illetve 70 ezer köbméter horvátországi tárolásáról. (A régóta várt szerződés kapcsán megjegyzendő: bár a Barátságon évi 8 millió tonna nyersolaj érkezik, az Adria akár évi több mint 10 millió tonna szállítására is alkalmas.)
Szerdán az Európai Bizottság hozzájárult ahhoz, hogy a Szlovéniában eddig 53 tagú kúthálózatot üzemeltető Mol megvehesse az osztrák OMV helyi, 119 egységes leányvállalatát. Az engedély feltétele, hogy a Mol a teljes hálózatból 39 töltőállomást adjon el a brit Shellnek. Péntektől egyébként 3 forinttal várhatóan 545 forintra nő a gázolaj hazai átlagára. Ezzel a termék két és fél hónapja tartó, összesen 82 forintos árcsökkenési sorozata szakad meg. A benzin ára nem változik.
Szijjártó Péter: Új kőolajvezeték épül Magyarország és Szerbia között, döntöttek egy rendkívül bosszantó ügyben is