A vonat Budapestről az előírások szerint elvégzett vizsgálatot, illetve tisztítást követően az elvárt állapotban indult el. Menet közben, a társavsúti dolgozók észlelték, hogy 1, azaz egy darab kocsiban műszaki hiba jelentkezett. A műszaki hiba az előzetes vizsgálatokkal nem volt kiszűrhető és előre jelezhető, az csupán az út során jelentkezett - jelentette ki az építési és közlekedési miniszter egy írásbeli kérdésre válaszolva.
Lázár Jánost a Lehet Más a Politika (LMP) képviselője faggatta azzal kapcsolatban, hogy május 7-én a Budapestről Hamburgba közlekedő Hungária EuroCity vonat a cseh-német határon ragadt, mert a német személyzet rossz műszaki állapotra hivatkozva nem vette át a szerelvényt, így körülbelül 350 utas maradt a děčíni állomás peronján. Az iho beszámolója szerint a vonat kísérőszemélyzetének cseréjekor derült ki, hogy az egyik kocsiban nem működik a légkondi, és az egyik ablak felső, billenő része kitörött.
Bakos Bernadett szerint az ilyen kellemetlen helyzetek növelik a vasúttal szembeni bizalmatlanságot, pedig a vasút az egyik leginkább környezetbarát közlekedési mód, ezért szerepét radikálisan növelni kellene. A nemzetközi forgalomban különösen nagy szükség van a vasúti közlekedés fejlesztésére, mert jelenleg a szennyező repülést választja a legtöbb ember - vélekedett az ellenzéki politikus. Emiatt többek közt arra volt kíváncsi, miként fordulhatott elő,, hogy nem megfelelő műszaki állapotban indult el a vonat és mit tesz a hasonló esetek elkerülése érdekében. A képviselő azt is tudni akarta, hogy a miniszter mit üzen a német határon ragadt 350 utasnak.
Lázár János válaszában azt hangoztatta, hogy az esetről beszámoló portál nem kereste meg a MÁV-Volán csoportot. Ez az eljárás egyszerre volt tisztességtelen az utasokkal, a közlekedési cég munkatársaival, valamint az olvasókkal szemben, amit ő a tulajdonosi jogokat gyakorló tárca nevében visszautasít.
Az utasoknak pedig azt üzente, hogy
„bocsássanak meg az indokolatlan döntést meghozó német vasutasnak és azoknak a magyar újságíróknak és politikusoknak is, akik az ő balszerencséjükből próbálnak most politikai ügyet csinálni”.
A politikus jelezte, saját hatáskörében elrendelte a menetjegyek árának visszatérítését az utasoknak.
„Összefoglalóan tehát elmondható, hogy az utasokat megkímélő, az utasbiztonságból ugyanakkor jottányit sem engedő megoldáshoz mindössze egy dolog kellett volna: jó szándék. Ez azonban az adott helyzetben éppúgy hiányzott a német illetékesből, ahogyan hiányzik a baloldali sajtótermékek és pártok képviselőiből, akik előbb akarták elhinni és - ami rosszabb - elhitetni a magyar közvéleménnyel, hogy a Magyar Államvasutak szerelvénye nem felelt meg a nemzetközi előírásoknak, mint azt, hogy esetleg vele szemben történt igazságtalanság” - zárta dörgedelmeit Lázár János.