turizmus;Győr;Gönyű;turistahajó;Mahart;Dézsi Csaba András;

- Szemetelő turistáktól tart a győri polgármester, a Mahart Gönyűtől buszoztatná a városba a látogatókat

A hajózási társaság megépítené a kikötőt, Dézsi Csaba András azonban pénzt kérne. Megmerevedtek az álláspontok.

Győr vezetése és a Mahart nem tudott megegyezni abban, hogy a Dunán közlekedő turistahajók kiköthessenek a városban – írja a Telex.

A portál felidézi: egy éve adták át 30 milliárd forintból Gönyű mellett, a Duna és Mosoni-Duna összefolyásánál azt a torkolati műtárgyat, amely megtartja és megemeli Győr vízszintjét. A Mahart szeretett volna szárnyashajós turistákat bevinni ezen keresztül Győrbe, hisz az alacsony vízállás miatt évtizedek óta nem tudtak bemenni, megfordulni és kikötni a megyeszékhelyen a közepes méretű hajók. A Telex információi szerint úgy számoltak, hogy a Mahart PassNave által üzemeltetett, 150 férőhelyes Moszkva típusú túrahajók és a Pozsony-Bécs között közlekedő Twin City Liner is bejöhetne Győrbe.

Ilyen kéréssel még nem találkoztak

Azonban megfelelő kikötője nem volt Győrnek, így a Mahart vezetése tárgyalásba kezdett a várossal. Erről Dézsi Csaba András, Győr fideszes polgármestere idén januárban egy helyi rádióinterjúban azt mondta,

pénzt kérne a városnak, mert „a Dunáról behozott kétórás turisták sok szemetet hagynak a városban, majd továbbállnak”.

A polgármester szerint a Mahart illetékese erre úgy reagált, hogy ilyen kéréssel még nem is találkozott. Itt pedig megmerevedtek az álláspontok.

Nyolcvan százalékban kész a gönyűi új kikötő

Néhány hete Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője jelezte: a tavaly átadott gönyűi torkolati műtárgynál építenek egy nemzetközi hajók fogadására is alkalmas kikötőt, amelyet hamarosan átadnak. A Telex szerint tehát

a helyzet úgy áll, hogy Bécs vagy Budapest felől érkezve a hajók kikötnek majd az új gönyűi kikötőnél, a turisták ott buszra szállnak, és elmennek Győrbe vagy Pannonhalmára.

Közben pedig ha megállapodnak a győri kikötő ügyében, úgy annak kialakítása körülbelül 3 hetet venne igénybe. Kérdés, ezek után még szükség van-e erre, hisz a folyón feljebb épít kiszállót a Mahart.

Spányik Gábor most a Telex kérdésére elmondta: a gönyűi új kikötő 80 százalékban már elkészült, átadása június végére várható, ezután pedig megkezdi a próbaüzemet.

„A Mahart úgy tett, mintha szívességet tenne”

Dézsi Csaba András győri polgármester a portállal közölte: a labda a Mahart térfelén pattog. Többször tárgyaltak a társaság vezetőivel, és kölcsönös előnyökkel járó szerződést ajánlottak. A városvezető úgy látja, számára az a legfontosabb, hogy a győriek használhassák a vizeket, amellett, hogy a turizmusnak teret adjanak: ezt a kettőt kell összehangolni úgy, hogy „ne jussanak olyan külföldi nagyvárosok sorsára, amelyeket a nagy hajók elárasztanak, és ennek csak a hátrányait szenvedik el. Az, hogy a Mahart jön-e, vagy másik cég, még nem tudom. Az a hajózási társaság létesíthet kikötőt itt, amelyik tiszteletben tartja, hogy Győr tiszta, élhető város.”

Arra a kérdésre, hogy a szerződés-tervezetben szerepel-e anyagi ellenszolgáltatás, azt mondta,

 „a takarítók és a karbantartók mind fizetésért dolgoznak, mindennek megvan az ára. Olyan szerződést vagyok csak hajlandó aláírni, amely a város érdekeit figyelembe veszi”.

Azzal kapcsolatban, hogy a Mahart Gönyű határában már építi a kikötőt, és azt tervezi, hogy onnan buszokkal viszi majd Győrbe a turistákat, Dézsi úgy reagált: ha ezt választja a Mahart, biztosan kedvezőbb neki.

Csütörtök reggel a Győr Plusz rádiónak adott interjúban ezt a polgármester azzal egészítette ki: „a Mahart úgy tett, mintha szívességet tenne a kikötő megépítésével, majd behordaná a turistákat. Mondtuk, hogy örömmel várjuk, de be kell szállni a költségekbe – például a takarításba, hisz a Mahartnak ez üzleti tevékenység. Úgy tűnik, ezt nem szeretnék, így a város épít egy saját kikötőt.”

Végső nyugalomra helyezték Tellér Gyula Széchenyi-díjas szociológust szombat délelőtt az Óbudai temetőben.