;

repülőgép;Kína;Pogány;Magnus Aircraft Zrt. ;

A Magnus az idén öt, a következő két évben pedig 45 gépet szállít kínai üzleti partnerének

- Felszálló pályán a pogányi repülőgépbiznisz

A magyar tulajdonban lévő, Péccsel szomszédos Pogány községben bejegyzett Magnus idén öt, a következő két évben pedig 45 gépet szállít kínai üzleti partnerének. 

Kínai kapcsolatainak és megrendeléseinek köszönhetően nyereséges céggé válhat a repülőgépeket gyártó Magnus Aircraft Zrt. A társaságtól ugyanis 50 darab Fusion repülőgépet rendelt egy fejlesztéssel és turizmussal foglalkozó kínai cég, a Rizhao Wohe Aviation Service Ltd. A magyar tulajdonban lévő, Péccsel szomszédos Pogány községben bejegyzett Magnus idén öt, a következő két évben pedig 45 gépet szállít kínai üzleti partnerének. A félszáz gépért a megrendelő 65 millió jüant – hozzávetőleg 3 és félmilliárd forintot – fizet, tudtuk meg a vállalat vezérigazgatójától, Boros Lászlótól.

A Magnus pogányi reptéren épített repülőgép összeszerelő üzemében 2018 végén indult meg a termelés. 2019-ben a cég ugyanott megépített egy másik üzemcsarnokot is, amiben a légi járművek kompozittestét kezdték el gyártani. Az 5,1 milliárd forintos beruházást az állam 2 milliárddal támogatta, mindezt annak reményében, hogy néhány év múlva a Magnus pogányi gyárában évente 75-90, kétszemélyes repülőgépet szerelnek majd össze, és ez 160 embernek ad munkát. A Fusion magyar szellemi termék, a turisztikai, sport és pilótaképzési célra használható, benzines motorral meghajtott gép 200-220 kilométer/óra sebességgel 1000-1200 kilométert képes megtenni. A Magnus vezetői úgy látták, hogy gépüknek főképp az Egyesült Államokban, Kínában és Afrikában lehet piaca.

A pogányi cég az elmúlt három évben huszonöt Fusiont adott el, s ezek többsége az USA-ban talált gazdára, míg Nigéria öt gépet rendelt a részvénytársaságtól. E légi járművek ára a felszereltségtől függően 150-180 ezer dollár, viszont a kamerarendszerrel „felszerszámozott” gépekért – Nigéria ilyeneket rendelt felderítési feladatokra - 600-650 ezer dollárt kell fizetnie a megrendelőknek. Az említett mértékű értékesítés kevés volt ahhoz, hogy az egyelőre 80 alkalmazottat foglalkoztató cég rentábilisan gazdálkodjon, így az elmúlt éveket a Magnus 6-800 millió forint árbevétel mellett 100-200 milliós veszteséggel zárta. Az értékesítés esélyeit rontotta a koronavírus-járvány, valamint a Kínát sújtó ingatlanfejlesztési válság. A termelés felfutását az is nehezíti, hogy a repülőgépek engedélyezése minden országban többéves, bürokratikus folyamat.

A Fusion 2022 elején megkapta a típusengedélyt az illetékes kínai hatóságtól. Ezután a pogányi cég egy kínai befektetővel közösen létrehozta a Magnus kínai leányvállalatát, melynek elnökévé Boros Lászlót nevezte ki az igazgatóság. A tervek szerint a leányvállalat felépít egy 300 embert foglalkoztató repülőgép összeszerelő üzemet a távol-keleti országban, és ez az üzem ugyancsak Fusion gépeket gyárt majd. A júliusban startoló beruházást a kínai kormány 3,5 milliárd forinttal támogatja.

Ezzel párhuzamosan Pogányban hozzáfognak a kínaiak által megrendelt Fusionok gyártásához. Jelenleg a cégnek a kínai megrendeléssel együtt 108 repülőgépre van szerződése a vevőktől. Ez a megrendelésállomány Boros László szerint akár már 2023-ban pozitívba fordíthatja a Magnus pénzügyi mérlegét. Amúgy a mérlegadatokból az is látszik, hogy a Magnus gazdálkodását mintegy 11 milliárd forintnyi kötelezettségvállalás terheli. Boros László ezzel kapcsolatban azt mondta, a hitel 70 százalékát a cég tulajdonosai adták a részvénytársaságnak, így ez az adósság nem okoz feszültséget a részvénytársaság gazdálkodásában. A Magnus a banki hiteleit eddig mindig pontosan törlesztette, tudtuk meg a zrt. vezérigazgatójától.

A miniszterelnök szerint megfelelő az az irány, amit az orosz-ukrán háborúban eddig követett a kormány.