Brüsszelre mutogatva adott elutasító választ Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára Tóth Bertalan MSZP-frakcióvezető ama írásbeli megkeresésére, hogy a mostani, 370 forint körüli euróárfolyam tükrében miért 425 forintos szintből kiindulva állapítottak meg a benzinre és a gázolajra január 1-től literenként bruttó 41 forintos jövedékiadó-emelést. Az ellenzéki politikus korábbi, elsőként lapunkban megjelent becslései szerint a 370 forintos euróárfolyamból „csak” bruttó 15-17 forintos jövedékiadóemelés következne. Az uniós szabályok szerint az adott év jövedékiadó-szintjét a megelőző október eleji euróárfolyam alapján kell kiszámítani, ami egyelőre értelemszerűen nem ismert.
A megkeresés idézi Varga Mihály pénzügyminiszter törvényjavaslathoz fűzött magyarázatát, miszerint az adót az uniós előírások miatt emelik. Ezzel kapcsolatban a szocalista honatya rögzíti, hogy a benzin és a gázolaj jövedéki adójának uniós alsó szintje, amiként 2010 óta, így most sem változott. A hazai jövedékiadó-szintet tehát a forint gyengülése miatt kell emelni. Annak tükrében, hogy az euróövezeten kívüli uniós tagállamok üzemanyagai jövedéki adójának helyi fizetőeszközben kifejezett szintjét a megelőző év október 1-i euróárfolyam alapján kell meghatározni, értetlenségének adott hangot, hogy – a közzétett emelési mértékekből visszaszámolhatóan – a kormány miért 425 forintos euróárfolyamból indult ki, amikor az jelenleg jóval alacsonyabb. (Megjegyzendő: a jelenleg 370 körüli árfolyam mellett maga a 2024-es költségvetési terv is 385 forintból indul ki. Bár a 425 forint valójában a tavaly október eleji euróárfolyamhoz közelít, ennek alkalmazása az üzemanyagok jövő évi jövedékiadó-szintjének meghatározásához nyilvánvalóan téves.) A frakcióvezető ezek alapján azt tudakolja, hogy a kormány miért nem várja meg az adószint meghúzásával a szabályoknak megfelelően az idén október 1-i euróárfolyam közzétételét (miközben a mostani, „jogállamellenes különleges jogrendben” rendelettel is dönthetnének az adómértékről), avagy ez év október elsejével tényleg újfent 425 forintra ugró euróárfolyamra számítanak-e, ha viszont nem várnak ekkora forintgyengülést, akkor miért adóztatják túl - Brüsszelre mutogatva, de valójában saját hatáskörben - a hazai üzemanyag-felhasználókat.
A jövedéki adó szintje Brüsszel előírására módosul – fogalmaz válaszában Tállai András. Évek óta kéri Brüsszel, hogy Magyarország emelje meg az uniós szintnél alacsonyabb jövedéki adót. Magyarország évek óta kötelezettségszegési eljárást kockáztatott azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó mértékét. A kormány ezúttal is a végsőkig kitartott. Sajnálatos módon azonban elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor brüsszeli nyomásra az adóminimum alatti szintek már nem tarthatók fenn tovább. A kormány az Európai Bizottság erős szorítása ellenére jelenleg is annak eléréséért küzd, hogy az intézkedést az idei év helyett legalább elég legyen csak a jövő évtől bevezetni – zárja sorait a parlamenti államtitkár.
Durva adóemelés jön a kutakon, az áremelkedés elérheti a literenkénti 40 forintotVargáék nem cáfolták a 425 forintos októberi eurót – fogalmaz Facebook-reakciójában Tóth Bertalan. Ha októberben, a mostani helyzethez hasonlóan, 425 forintnál kevesebbet kell adni egy euróért, értelemszerűen nem lesz szükség ekkora adóemelésre. Hazugság, hogy a kormány évek óta az "uniósnál alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó mértékét", mivel annak hazai szintje 2017. óta nem változott – szögezi le az ellenzéki honatya. Viszont a forint azóta drámai mértékben gyengült. Tóth Bertalan erős csúsztatásnak tartja úgy beállítani az adóemelést, mintha valami új uniós szabály szorítaná erre a kormányt. A valóság ezzel szemben, hogy az euróban meghatározott uniós küszöbérték 2010 óta változatlan. Orbán, Matolcsy és Varga viszont 2021-ben oly mélyre lökték a forintot, hogy így a forintban meghatározott jövedéki adó szintje már az euróban meghatározott legalsó uniós szint alá került. Orbánék most az emberekkel fizettetnék meg az általuk okozott káosz következményeit, amiben az MSZP nem lesz partner – szögezi le posztjában Tóth Bertalan.
A múlt heti második kormányinfón Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a maga nemében virtuóz csúsztatásokkal tért ki az Mfor ama kérdése érdemi megválaszolása elől, hogy jövőre miért emelik az uniós előírásoknál a mostani ismereteink szerint jóval nagyobb mértékben az autósok terheit.
Nőhet az ukrán jövedéki adó
Az ukrán parlament július 1-től visszaállítaná az üzemanyagok 7 százalékos ÁFÁ-jának háború előtti, 20 százalékos szintjét, valamint literenként 5 eurócentről 17,5 eurócentre növelnék a benzin és a gázolaj jövedékiadó-szintjét – hívja fel a figyelmet a Vg.hu. A törvényhozás 2022 márciusában, a hadiállapotra tekintettel csökkentette az üzemanyagok adóterheit. Ennek kapcsán megjegyzendő, hogy még a növelt ukrán adószint is csak a 36, illetve 33 eurócentes uniós alsó küszöb töredéke. A Cargopedia adatbázisa alapján készített kimutatásunk szerint az ukrán üzemanyagárak - egy tavaly május végi-június közepi kiugrást leszámítva – a térségben évtizedek óta, messze a legalacsonyabbak.