;

pszichológus;KRESZ;traffipax;halálos baleset;nevelés;budapesti rendőr-főkapitányság;közlekedési baleset;közlekedésbiztonság;

Sokan úgy tartják: aki balesetet okoz, az béna. Nem tud bánni az autóval. Nem pedig azt, hogy nem tartotta be a szabályokat

- A felelősök mi vagyunk, méricskéljük a közlekedési szabályokat ahelyett, hogy betartanánk őket

Nagyon sokan emiatt halnak meg az utakon. Az illegális utcai autóversenyek a világ minden pontján komoly problémát okoznak

Szombat éjjel halálra gázoltak egy kerékpárost. Rosszkor volt rossz helyen. Budapesten, az Árpád hídon épp akkor érezte szükségét két autós annak, hogy fittyet hányva a közlekedési szabályokra, versenyezzen egymással. Egy 26 éves fiatalember már soha nem megy haza a családjához. Az eset óriási felháborodást váltott ki országszerte, mindenki a felelősöket keresi, holott a felelősök valójában mi vagyunk, mi, közlekedők mindannyian.

Könnyű azt harsogni, hogy a rendőrség miért nem tesz valamit az ilyen esetek kiszűrésére. A lapunk által megkérdezett közlekedési szakértők egyhangúlag kijelentették: képtelenség minden sarokra rendőrt állítani, traffipaxot telepíteni. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) arról tájékoztatott minket, hogy kiemelt figyelmet fordítanak az illegális gyorsulási versenyek megakadályozására, a gyülekezési helyek, valamint azon hosszú, egyenes útszakaszok ellenőrzésére, ahol ilyen versenyek előfordulnak: a Váci úton, a Szentendrei úton, az Óceánárok utcán, a Hungária és Könyves Kálmán körúton, az Üllői úton, a Soroksári úton, a Nagytétényi úton, a Szentmihályi úton, Andrássy úton, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a 6-os számú főúton. A BRFK 2022-ben 40, 2023-ban 10 ilyen közlekedésrendészeti akciót tartott. Mint írták, 2022 októberében négy úgynevezett traffibox kihelyezését kezdeményezték Budapest Főváros Önkormányzatánál. A helyszínek kiválasztásában a korábbi személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek számát és súlyosságát vették figyelembe. Ez alapján a Budapest Közút Zrt. közreműködésével két fix sebességmérő készüléket terveznek a repülőtérre vezető gyorsforgalmi útra, egyet-egyet pedig a XXI. kerületi Weiss Manfréd útra és a 6-os számú főút XXII. kerületi szakaszára.

Az utakon több lett a közlekedő, így értelemszerűen több a konfliktus és a balesetveszély is – mondta lapunknak Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus. Azonban az ilyen szélsőséges esetek  hangsúlyosabban vannak jelen, mint azok az autósok, akik szabályosan közlekednek és semmiféle butaságot nem csinálnak. „A rendőrség alapvetően akkor tud szankcionálni, ha már megtörtént a szabálytalanság. A prevenció nem feltétlenül az ő felelősségük lenne. Semmiképpen nem az ő feladatuk, hogy megtanítsák édesapát arra, hogyan kell a gyereket közlekedésre nevelni. És itt nem a KRESZ ismeretére gondolok, hiszen aki jogosítványt szerez, az nyilván tisztában van a szabályokkal. De ha apa átmegy a piroson, folyamatosan ordítozik az autóban, szidja a többi közlekedőt, rángatja a kocsit, csapkodja a műszerfalat, az a gyerek, aki hátul ül, azt fogja megtanulni, hogy a közlekedés ilyen. Belőle vajon milyen sofőr lesz?” Sokan úgy tartják: aki balesetet okoz, az béna. Nem tud bánni az autóval. Nem pedig azt, hogy nem tartotta be a szabályokat. „Nem volt a vérében a vezetés, bezzeg az enyémben! Én jó sofőr vagyok, Fittipaldi – tartják saját magukról. És erről nagyon nehéz leszokni. Nagyon sokat elárul erről az egészről, hogy a biciklist halálra gázoló autósnak RACE-001 volt a rendszáma.”

Az illegális utcai autóversenyek a világ minden pontján komoly problémát okoznak – nyilatkozta lapunknak Bíró Zsolt pszichológus. „A személyiségre fókuszáló tanulmányok szerint az illegális utcai versenyzők a szenzoros ingerkeresés, a normaszegő magatartás, az illegális versenyekből származtatott önbecsülés és maszkulinitás, valamint az ellenségesség terén térnek el leginkább a többi embertől. A legtöbb illegális utcai versenyző egyfajta párhuzamos világban él. Ezekben a helyzetekben keresik a feltűnést annak érdekében, hogy a mások feletti vélt felsőbbrendűségüket bizonyítsák. Az elkövetők legtöbbször valamilyen szempontból (anyagi, érzelmi) hátrányt szenvedett fiatal felnőtt férfiak, akik az utcai versenyzéssel és az autójukkal olyan képet teremtenek magukról, amit más területen általában nem élhetnek át.”

A pszichológus hozzátette: mivel ez a tevékenység rendkívül intenzív élményt ad az elkövetőnek, és mélyen gyökerezik a személyiségben, ezért nagyon nehéz a szokásos büntetésekkel kezelni, hiszen egy pár százezres büntetés egy párhuzamos világban élő elkövetőnek gyorsan átértelmezhető olyan módon, hogy ez az éves díja a gyorsulási versenyeknek.

Nemzetközi kitekintésben sokféle megoldási utat láthatunk – vázolta Bíró Zsolt. A probléma edukációs megközelítése, hogy az elkövetőknek egy gyorstalpalót kell elvégezni az illegális versenyzés lehetséges következményeiről. Legtöbbször kétségek merülnek fel a hatékonyságot illetően, hiszen az elkövetők pontosan tisztában vannak azzal, hogy mit okoznak a forgalom többi résztvevője számára, sőt legtöbbször ez is része az élménynek. A büntetési tételek drasztikus megemelésére is van példa, az illegális versenyzés okozta emberölésért igen magas, életfogytig tartó börtönbüntetést kaptak nemrég Németországban.

Egy másik lehetséges megközelítés, ha addikciónak tekintjük ugyanúgy, ahogy a drog- vagy alkoholfogyasztást. Az illegális versenyek közbeni veszélyhelyzetek és azok túlélése okozta adrenalinfröccs erősen addiktív, minél többször csinálja az ember, annál intenzívebb élményre lesz szüksége, a kisebb kihágásoktól így el lehet jutni a súlyos, fatális következményekig is – hívta fel a figyelmet Bíró Zsolt.

Lelki fejlődésünk, átalakulásunk is valójában egy út. Egy óriási kaland – ha bele merünk vágni.