„A zseni mindig érdekes. Akkor is, ha rocksztár” – véli Körmendy Zsuzsanna, aki szerint Freddie Mercury (Farrokh Bulsara, 1946–1991) személyisége rejtély maradt – hiába foglalkozik vele több ezer dokumentum: könyv, cikk, visszaemlékezés, film. Az új kötet árnyalt képet fest hőséről, és azt a célkitűzést is sikerrel teljesíti, hogy ne egyszerűen egy könyv legyen, hanem valódi olvasmány, amely „fogva tart, világosságba rejt sötét élményt, élettanulságot, közben ismereteket és élményt is nyújt”.
A szerző életének egy nehéz korszakában kezdett Queent hallgatni, és elismeri, hogy hamar függő viszonyba került Freddie Mercury hangjával. Egyfajta terápiaként kezdett róla írni, először csak feljegyzéseket. Később már általánosságban is foglalkozott brit rockzenével (pedig klasszikusokon nőtt fel), illetve az Indiában élt perzsáktól származó, onnan Kelet-Afrikába települt családban, Zanzibáron született énekes hátterét és vallását (zoroasztrizmus) is tanulmányozta.
A könyv jellegzetessége, hogy behatóan foglalkozik a Queen dalszövegeivel, lírai alkotásként elemezve azokat. Körmendy Zsuzsanna ezeknek nem tulajdonít komoly irodalmi értéket, viszont szerinte „kulcsot adnak egy rejtőzködő személyiséghez”. Mercuryt tehetséges és fogékony embernek gondolja, aki színvonalas iskolákba járt és sok mindent megjegyzett a tanulmányaiból. A szerző nem tartja szerencsésnek, hogy Mercuryről mindenkinek a homoszexualitás és a féktelen bulizás jut eszébe. Előbbi az énekes magánügye volt, amit tiszteletben kellene tartani és arra fókuszálni, amit a zenében létrehozott. A hírhedt partiknál pedig fontosabbnak véli azt, hogy a próbákon is olyan elkötelezettséggel adta elő a dalokat, mintha „stadionnyi ember előtt énekelne”.
Sokan ma is Queen-rajongók, de a hetvenes-nyolcvanas évek aranycsapatáról – amelyben Freddie Mercury mellett Brian May gitározott, John Deacon basszusgitározott és Roger Taylor dobolt – már elfeledkezett a világ. A magyar zenebarátok számára viszont emlékezetes marad a Queen budapesti koncertje (Népstadion, 1986. július 27.), amelyen Freddie elénekelte a Tavaszi szél vizet áraszt című népdalt. Az együttes Bécsből, szárnyashajóval érkezett Budapestre, ahol öt napig maradtak. A Margitszigeten bringóhintóba ültek, May hőlégballonnal repült, Taylor az akkor átadott Hungaroringen gokartozott, de Szentendrére is ellátogattak, ahol Mercury régiségeket vásárolt. A koncertre kiadott 70 ezer belépőjegy pár nap alatt elfogyott. Az átlagosan 200 forintos belépőket a koncert napján már 1700 forintért árulták a jegyüzérek. Ezeket a napokat örökíti meg a Queen – Live in Budapest című film, amelynek operatőre Ragályi Elemér, rendezője Zsombolyai János volt.
Infó: Körmendy Zsuzsanna: Freddie Mercury – Egy hang, egy élet, egy lélek. Alhambra Press, 2023.