vasút;MÁV;vasútvonalak;

- Jármű- és személyzethiánnyal magyarázza a MÁV a vasúti mellékvonalak bezárását

Az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi balesettel, a tervezés már korábban elindult – szögezte le a vasúttársaság.

Augusztus elsejétől további intézkedésig tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő buszokkal szolgálja ki utasait a MÁV-VOLÁN-csoport – közölte a vasúttársaság. A bejelentés összhangban áll a Közlekedő Tömeg csütörtöki értesülésével, melyről lapunk is beszámolt.

Eszerint

  • a 38 Nagyatád - Somogyszob,

  • a 47 Godisa - Komló,

  • a 78 Balassagyarmat - Ipolytarnóc,

  • a 89 Nyékládháza - Tiszaújváros,

  • a 98 Abaújszántó - Hidasnémeti,

  • a 103 Karcag - Tiszafüred,

  • a 114 Kocsord alsó - Csenger,

  • a 121 Mezőhegyes - Újszeged,

  • a 125 Mezőhegyes - Battonya

  • és a 146 Lakitelek - Kunszentmárton

mellékvonalról van szó.

A MÁV leszögezte, hogy – noha az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek – az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult.

„A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával”

– írta a MÁV, hozzátéve: ennek az – egyébként a járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött – alkatrésznek a meghibásodása kifejezetten ritka. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, amely jelenleg is zajlik.

„Így a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését”

– hangsúlyozta a vasúttársaság.

A MÁV felidézte, hogy a közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldaláról kockázatot hordoz.

„E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait”

– tette hozzá a MÁV. A vasúttársaság úgy véli, az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt, ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükség ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése „biztosan és versenyképes minőségben” kiszolgálható legyen.

Tordai Bence szerint a kormány nem végezte el a jogalkotási munkát, és a megfelelő végrehajtásról sem gondoskodott. A párt határozati javaslatot nyújt be az Országgyűlésnek.