Augusztus elsejétől további intézkedésig tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő buszokkal szolgálja ki utasait a MÁV-VOLÁN-csoport – közölte a vasúttársaság. A bejelentés összhangban áll a Közlekedő Tömeg csütörtöki értesülésével, melyről lapunk is beszámolt.
Eszerint
a 38 Nagyatád - Somogyszob,
a 47 Godisa - Komló,
a 78 Balassagyarmat - Ipolytarnóc,
a 89 Nyékládháza - Tiszaújváros,
a 98 Abaújszántó - Hidasnémeti,
a 103 Karcag - Tiszafüred,
a 114 Kocsord alsó - Csenger,
a 121 Mezőhegyes - Újszeged,
a 125 Mezőhegyes - Battonya
és a 146 Lakitelek - Kunszentmárton
mellékvonalról van szó.
A MÁV leszögezte, hogy – noha az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek – az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult.
„A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával”
– írta a MÁV, hozzátéve: ennek az – egyébként a járművek koránál fiatalabb, többször cserélt és rendszeresen ellenőrzött – alkatrésznek a meghibásodása kifejezetten ritka. A hiba okának feltárása alapos vizsgálatot igényel, amely jelenleg is zajlik.
„Így a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében hangsúlyosan nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését”
– hangsúlyozta a vasúttársaság.
Hat utas szenvedett égési sérülést a Hodásznál meghibásodott vonaton, Lázár János azonnali vizsgálatot rendelt elFelforrt egy vonat hűtővize, több utas égési sérülést szenvedett HodásználA MÁV felidézte, hogy a közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldaláról kockázatot hordoz.
„E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait”
– tette hozzá a MÁV. A vasúttársaság úgy véli, az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt, ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükség ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése „biztosan és versenyképes minőségben” kiszolgálható legyen.
Vasúti mellékvonalak bezárására készül a MÁV és az Orbán-kormány