elemzés;Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság;magyar dalok;

A médiahatóság a Csöcsök És Segg című szám segítségével kielemezte a gengszterrappet

Átfogó elemzés készült a magyar slágerekről, a meghatározások pedig kincset érnek.

A nyilvánosan elérhető magyar slágerek szövegeit elemezte új kutatásában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Az elemzést még július 10-én tették közzé, közleményt azonban csak most küldtek róla az MTI-nek, így a legtöbben csak mostanában bukkantak rá, pedig komoly gyöngyszemekkel van tele - főleg, amikor a gengszterrap trágár nyelvezete találkozik az elemző szakzsargonnal.

Az előzetes dallistába 2366 dal került be. Közülük 629 csak a Spotify-on jelent meg, 1160 csak a YouTube-on. 577 pedig mindkét platformon. A legtöbb sláger a szerelemről szól - összegeztek.

A közleményben azt írják, a kutatás kifejezetten a magyarok által hallgatott, magyar nyelven írott slágerek szövegeinek és témájának vizsgálatára törekedett. A legnépszerűbb dalok kiválasztásakor az online platformok lejátszási listáit vették alapul. A végleges adattisztítást követően 2072 dal maradt. Az derült ki, hogy átlagosan egy zeneszöveg 1577 karakter hosszú és 279 szó, valamint 138 egyedi szó található meg benne.

Az elemzés szerint a slágerek szövegeinek témái hét irányba ágaztak el: szerelem, vágyakozó, álmodozó, hagyomány, gengszterélet, utcakölykök és bulizó. A legtöbb (434) sláger a szerelem témájában született, ez az összes tétel 21 százaléka. Második helyre a vágyakozás került, 20,8 százalékkal. Legritkábban a gengszterélet témában írtak, a dalok csupán 7,8 százaléka került ide, majd a hagyomány következett a sorban 8,8 százalékkal - foglalták össze.

Az egy dalra jutó átlagos hallgatottsági statisztikák az NMHH szerint az mutatják, hogy a bulizó zenék a legnépszerűbbek, ezeket hallgatja legtöbbet a közönség: a Spotify-os letöltések 19,2 százalékát, a YouTube-os megtekintések 18,3 százalékát vitték el. Ha egy előadó ír egy dalt a szórakozásról, és az felkerül a toplistákra, várhatóan 375 ezerszer fogják meghallgatni a Spotify-on és 1,2 milliószor a YouTube-on - ismertette a médiahatóság.

A tanulmány legérdekesebb része a gengszterélet témakörhöz tartozó számok szakzsargonos elemzése. Itt megállapították, hogy a témát legjobban leíró dal a BSW Csöcsök És Segg című száma, a téma legjellemzőbb dala Mirror Glimpse-től a Camouflage Freestyle, legtöbben azonban mégis Azahriah és Desh Pullup című dalát hallgatják az ilyen stílusú számok közül. Ebben a kategóriában162 dalt vettek górcső alá, ami az összes 7,8 százaléka, a többivel összevetve ez a legalacsonyabb adat egyébként. A hozzáírt definíció a következőképpen hangzik:

„Általánosságban jellemző rá, hogy a használt szavakat nem válogatják meg a zenészek, trágár kifejezések és káromkodások uralják a legtöbb számot. Az énekesek az élet (főként alantas vagy könnyelmű) élvezeteit, a bűnözést és a függőségeket jelenítik meg a szövegeikben, a szexuális kapcsolatot, az alkohol, a cigaretta és a drogok használatát. A legfontosabb motívumok a pénz és a jólét, akár autókról, akár ruhákról, akár nyaralásról szólnak a sorok. A női nem és a másodlagos nemi jellegek különös figyelmet kapnak, ugyancsak az irántuk mutatott beteljesült és beteljesületlen vágyakozás. Előadói főként a rap és a hip-hop stílusokban tevékenykednek. Az összhallgatottságuk a második legalacsonyabb a Spotify-on (57 millió) és YouTube-on (135 millió) is, amit az alacsony számú zenei termés okoz. Az egy számra jutó hallgatottságuk azonban a Spotify-on (352 ezer) a második helyen áll, a YouTube-on (834 ezer) pedig a középmezőnyben helyezkedik el.”

A témabesorolások terén az gengszterélettől nem sokban tér el az utcakölyök, ebben a kategóriában Pamkutya Testvérem című dalát ítélték meg a legjellemzőbbnek, ALEE Irigyeim című számát pedig a témát legjobban leíró dalnak, a legtöbben azonban a BSW YAAY című számát hallgatják. A szaknyelves definíció itt a következő:

„Az Utcakölyök topik közel áll a Gengszterélethez, itt is kimeríthetetlen a trágár szavak tárháza, azonban a középpontban az egyén, az énekes áll és legfeljebb a barátokra, testvérekre, tesókra, gyerekekre, öccsökre és crew-ra (csapat, brigád), valamint az egyénnel szemben álló irigyekre, férgekre és kutyákra terjed ki az említett személyek sora (a haragosaikat, vagy akik nem mutatják feléjük az általuk elvárt tiszteletet, sűrűn hasonlítják állatokhoz, leggyakrabban kutyákhoz és férgekhez). Az átlagnál kicsit több szám került ebbe a kategóriába: 307, a választék 14,8 százaléka. A legfőbb téma a zenélés és az azzal járó magasélet (jólét): siker, népszerűség, fellépések, koncertek, kiadók, nők, pénz, valamint drága italok, lépők (cipő), órák és kocsik. Az előadók szinte csak a rap és a hip-hop stílusokból kerülnek ki. A második legtöbb stream-et az Utcakölykök zsebeli be a Spotify-on, 98 milliót, ugyanakkor a YouTube-on csak a középmezőnybe kerül a 301 millió views-zal. Az egy zenére jutó stream-ek száma 320 ezer, a videólejátszások száma 980 ezer – mindkettő átlag feletti. A dalokban megénekelt siker valóban jellemző a tartalomgyártókra, az egy dalra jutó kontaktusokat illetőleg ez a második legnépszerűbb topik.”

Külön érdekes, hogy minden kategóriához összegyűjtötték a 20 legjellemzőbb szót is, amit azonban előbbiek fényében inkább nem idézünk. A teljes elemzés ezen a linken érhető el.